آرشیو اخباراخبار و گزارش هااستارتاپ های ایران و جهاناسلاید اصلیاکوسیستم ایرانحمل‌و‌نقلشهر و ساختمان

ترفندهایی برای رسیدن به قیمت خودرو و مسکن در اینترنت

اگرچه بدون قیمت آگهی‌های اینترنتی همه سردرگم شده‌اند اما دست کاربران خیلی هم خالی نیست

هفته گذشته تنها به فاصله چند روز و با دستورهای قضایی جداگانه، قمیت مسکن و خودرو از وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ثبت آگهی حذف شد. دلیل این امر هم به گفته تصمیم‌گیرندگان این بود که آن‌ها یکی از دلایل آشفتگی بازار مسکن را درج قیمت‌های غیرمعمول در آگهی‌های اینترنتی می‌دانستند و معتقد بودند که با حذف قیمت‌ها می‌توانند دوباره بازار را کنترل کنند. این در حالی است که حالا با گذشت یک هفته از این تصمیم‌ها که سال گذشته هم در دوره ای به عنوان راهکارهای تنظیم بازار خودرو مورد توجه قرار گرفتند و بدون کسب نتیجه مشخص بعد از مدتی ملغی شدند حالا موجب سردرگمی کسانی شده که می‌خواهند ماشین و ملک خرید و فروش کنند. آن‌ها می‌گویند حذف درج قیمت‌ها تنها زحمت به دست آوردن اطلاعات را برای کاربران سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌کند و تاثیری در کنترل قیمت‌ها ندارد و گروه دیگری حتی معتقدند شاید این عمل خود باعث افزایش قیمت‌ها هم بشود.

مخالفان درج قیمت در فضای مجازی معتقد هستند که قیمت‌گذاری نیاز به کارشناسی دارد و درج قیمت، باعث سوداگری در بازار می‌شود اما از سوی دیگر به گفته مخالفان حذف قیمت ها مانند رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره کسب‌وکارهای مجازی این اقدام تنها پاک کردن صورت مسئله است و با این کار مردم برای آگاهی از قیمت‌ها به سمت فضاهای غیررسمی می‌روند.

اما در این میان دست کاربران فضای آنلاین برای رسیدن به قیمت‌هایی که در جستجوی آن‌ها هستند هم چندان خالی نیست. آن‌ها با استفاده از پلتفرم‌ها و امکان‌هایی که سایت‌های مختلف ارائه کرده‌اند تلاش می‌کنند محدودیت‌های اعمال شده فعلی را به شکلی قانونی دور بزنند تا در فصل داغ خرید و فروش و اجاره مسکن و معاملات خودرو، بدانند مظنه چند است!

رسیدن به قیمت خودرو با دور زدن فیلترینگ

یکی از راه‌های دسترسی کاربران اینترنتی به قیمت خودروها بعد از حذف قیمت ها از دیوار؛ پلتفرم کارنامه است که کارش کارشناسی و قیمت‌گذاری خودرو است. کارنامه پلتفرمی است که به کاربر این امکان را می‌دهد تا به صورت آنلاین یا از طریق تلفن، درخواست کارشناسی خودرو بکند یا از قیمت خودروهایی که قصد خرید آن‌ها را دارد مطلع شود. کارنامه با توجه به ماموریت اصلی‌اش یعنی کارشناسی خودرو، بیشتر برای خریدار کاربرد دارد اما در هر صورت به هر دو قسمت یعنی خریدار و فروشنده خدماتی ارائه می‌دهد. با حذف شدن درج قیمت‌ها روی سایت‌های آنلاین، کارنامه امکان جدیدی برای آگهی قیمت برای کاربران فراهم کرده است. به این صورت که خریدار در سایت دیوار خودرو موردنظر خود را انتخاب کرده و پس از تماس با فروشنده و هماهنگ کردن اقدامات اولیه، درخواست اعزام کارشناس برای خودرو موردنظر را ثبت می‌کند، سپس کارشناس کارنامه بعد از ۴۰ دقیقه در محل حضور می‌یابد و وضعیت بدنه، فنی و … را بررسی می‌کند، سپس اطلاعات خود را به تیم قیمت‌گذاری ارسال می‌کند.

بعد از قیمت‌گذاری مناسب که طبق برآوردهای روز و وضعیت و مشخصات ماشین انجام می‌شود، لینکی حاوی مشخصات کارشناسی خودرو و قیمت برای کاربر ارسال می‌شود. همچنین کاربران هیچ محدودیتی برای انتخاب تعداد خودروها ندارند و می‌توانند درخواست کارشناسی و قیمت برای چند خودرو را ثبت کنند و همه مراحل بالا برای آن‌ها انجام خواهد شد.

هزینه این سرویس، بر اساس نوع خودرو متفاوت است اما نهایتاً آن را خریدار پرداخت خواهد کرد و فروشنده بابت کارشناسی مبلغی پرداخت نخواهد کرد. کارشناسی یک خودرو، حدود یک ساعت زمان می‌برد و در این میان ۴۳۵ آیتم مورد بررسی قرار می‌گیرد که شامل ۷ بخش مجزا شامل بدنه، لاستیک‌ها، فضای داخلی و تجهیزات، موتور و انتقال قدرت، تعلیق، فرمان، ترمز، آپشن‌ها و اسناد و مدارک می‌شود.

اگرچه دیوار که سهم عمده و غالب معاملات آنلاین خودرو را در اختیار دارد، با راه‌اندازی کارنامه قصد داشته، سهم خود را از بازار آفلاین افزایش دهد اما این روزها که یک تصمیم ضربتی فرایندهای این کسب و کار را به هم ریخته، کارنامه به کمکش آمده تا یکی از مهم‌ترین نیازهای مخاطبان که آگاهی از قیمت بود را به شکلی دیگر پاسخ دهد.

دیوار اعلام کرده کارشناسان کارنامه از میان افراد با تجربه انتخاب می شوند و یک دوره آموزشی را در «آکادمی کارنامه» و زیر نظر اساتید برتر حوزه خودرو می‌گذرانند. باید دید در دوره‌ای که به نظر می‌رسد یک دوره موقتی باشد و تا قبل از بازگشت دوباره قیمت‌ها به دیوار، کارنامه چقدر می‌تواند از سردرگمی جویندگان قیمت خودرو در دنیا آنلاین کم کند.

بیشتر بدانید: با دستور یک قاضی، پلتفرم‌های آگهی از درج قیمت خودرو منع شدند

آی‌هوم؛ راهنمای قیمت‌ در عصر ممنوعیت درج قیمت

پلتفرم آی‌هوم یک پرتال خرید و فروش املاک است که از سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد. در این وبسایت، کاربران می‌توانند علاوه بر خرید، فروش و اجاره ملک، اطلاعات از موقعیت ملک مورد نظر، معابر و دسترسی به سرویس‌های حمل و نقل عمومی، نزدیکترین مراکز خدماتی، درمانی، آموزشی و فروشگاه‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین با نشان دادن قیمت‌ها در سایت، کاربران می‌توانند ملک موردنظر خود را با مقایسه چند ملک دیگر در محل‌های مختلف با توجه به بودجه خود انتخاب کنند. اما حال کاربران تنها می‌توانند در سایت ملک‌ها را مشاهده کرده و برای آگهی از قیمت با تک‌تک املاکی‌ها تماس بگیرند تا از قیمت‌ها آگاه شوند.

شاید این راهکار هم در برابر آنچه پیش از این سایت‌هایی چون دیوار و شیپور در بحث آگاهی از قیمت به مخاطبانشان ارائه می‌کردند چندان دندان‌گیر نباشد اما در روزگار فعلی تنها راهکاری است که می‌شود از آن برای دور شدن از این محدودیت‌ها و رسیدن به قیمت‌های ملک بهره برد.

گزارش: زهرا قنبری

دیدگاهتان را بنویسید