فلایر و کورا در انتظار فتح آسمان

پرنده‌ عمودپرواز کیتی هاوک بیش از 25000 بار پرواز کرده است

شرکت کیتی هاوک یک شرکت آمریکایی است که در زمینه تولید هواپیماهای برقی فعالیت دارد. این شرکت در سال 2010 در ایالت کالیفرنیای آمریکا تأسیس شد و در حال حاضر هواپیماها و پرنده‌‎های تولیدی خود را تست و آزمایش می‌کند. این شرکت چندی پیش وارد یک پروژه بزرگ در زمینه خودروهای پرنده شد و در حال حاضر تلاش دارد که پس از انجام موفقیت آمیز آزمایش‌های لازم، از این پروژه رونمایی کند و در صورت امکان پای خود را فراتر بگذارد و وارد فاز تولید انبوه شود.

شرکت‌های زیادی در سراسر جهان روی پروژه خودروها و تاکسی‌های پرنده کار می‌کنند و فعالیت‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است. یکی از شرکت‌هایی که تلاش دارد به رویاهای بشر در این زمینه جامه عمل بپوشاند، شرکت کیتی هاوک است. این شرکت اخیراً با اطمینان خاطر اعلام کرد که چیزی به رونمایی از پرنده عمودپرواز این شرکت نمانده است. احتمالاً به‌زودی شاهد خودروی پرنده کیتی هاوک خواهیم بود.

مدیرعامل کیتی هاوک سباستین تران است. سباستین تران، قبلاً با شرکت گوگل همکاری داشت و به عنوان رویاپرداز خودروی خودران شرکت گوگل شناخته می‌شود. شرکت کیتی هاوک به یاری این متخصص صاحب‌نام، اولین پرنده خود را بر فراز آسمان به پرواز درآورد. این پرنده، تک‌سرنشین است و تاکنون بیش از 25000 بار تحت تست و آزمایش قرار گرفته است.

آزمایش‌هایی که تاکنون روی این پرنده صورت گرفته، در محیط‌‎ها و شرایط گوناگون بوده است. نمونه اولیه این پرنده شباهت زیادی به یک موتورسیکلت پرنده دارد. شرکت کیتی هاوک در حال حاضر روی طراحی محصور کابین این پرنده کار می‌کند تا بتواند از محصولی زیبا و در عین حال کارآمد رونمایی کند.

نامی که شرکت کیتی هاوک برای این پرنده انتخاب کرده، فلایر (Flyer) است. فلایر، یکی از پروژه‌هایی است که این شرکت روی آن کار می‌کند و قصد دارد که آن را روانه بازار کند. شرکت مذکور روی پروژه دیگری موسوم به کورا (Cora) نیز کار می‌کند. این پروژه یک تاکسی خودران و مستقل دونفره است که از همکاری و تلاش‌های مشترک کیتی هاوک و بوئینگ حاصل شده است.

فلایر و کورا تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. فلایر، محصول خود شرکت کیتی هاوک است و هیچ شرکت دیگری در آن دخیل نبوده است. از طرفی یک پرنده تک سرنشین یا یک‌نفره است که انسان باید آن را هدایت کند. هدف از طراحی فلایر، عمدتاً کارهای تفریحی است. چندی پیش، شرکت کیتی هاوک اعلام کرد که قصد دارد فلایر را به گونه‌ای طراحی کند که حتی افراد بی‌تجربه‌ای که برای اولین بار این پرنده را هدایت می‌کنند، به مشکلی برنخورند و بتوانند با آسودگی خاطر از فلایر، نهایت لذت را ببرند.

البته یادگیری و آموزش قبل از پرواز لازم است ولی طراحی این پرنده به قدری ساده و عاری از هرگونه پیچیدگی خواهد شد که افراد می‌توانند در عرض 15 دقیقه تمام پیچ و خم استفاده از آن را یاد بگیرند.

کیتی هاوک
شرکت کیتی هاوک اولین پرنده خود را بر فراز آسمان به پرواز درآورد. این پرنده، تک‌سرنشین است و تاکنون بیش از 25000 بار تحت تست و آزمایش قرار گرفته است.

شرکت مورد بحث در حال کار روی درخواست شرکت‌های مختلف برای همکاری در این پروژه است. تاکنون شرکت‌های زیادی خواستار شرکت در این برنامه شده‌اند و تصمیم دارند که به هر شکل ممکن در این دستگاه نقش داشته باشند تا بتوانند به نوعی از منافع این برنامه بهره‌مند شوند. برخی از شرکت‌هایی که می‌خواهند در این پروژه همکاری کنند، واقعاً برنامه‌های خوبی دارند و به همین خاطر کیتی هاوک قصد دارد که از کمک آن‌ها بهره‌مند شود. یکی از این شرکت‌ها در زمینه گردشگری و مسافرت فعالیت دارد و به کیتی هاوک پیشنهاد داده است که می‌توانند از این پرنده عمودپرواز به عنوان یک جاذبه گردشگری استفاده کنند و از طریق آن به درآمد میلیاردی برسند.

هنوز اطلاعات خاصی پیرامون نحوه دسترسی به فلایر و قیمت این پرنده در دسترس نیست و مسئولان شرکت کیتی هاوک نیز هیچ صحبتی در این باره نکرده‌اند. متخصصان و تحلیلگران منتظر شنیدن خبرهای خوشحال‌کننده و جدید از زبان مدیرعامل کیتی هاوک هستند.

چندی پیش این شرکت اعلام کرد که تصمیم دارد این محصول را به صورت فوق‌العاده محدود پیش‌فروش کند. افراد ثروتمندی که به فلایر علاقه داشتند، برای خرید این محصول اعلام آمادگی کردند. اعلام آمادگی از طریق پر کردن یک فرم آنلاین و اضافه شدن به لیست انتظار انجام می‌شد. سوال جالبی در این فرم به چشم می‌خورد. در این فرم از مخاطب خواسته شده بود که هدف از خرید این پرنده را اعلام کند و بنویسد که در صورتی که این پرنده در اختیار او قرار بگیرد، تمایل دارد که با آن در چه مناطقی پرواز کند.

اخبار اکوسیستم استارتاپی ایران در تلگرام آی‌چیزها دنبال کنید

دلیل تمایل برخی از افراد به این پرنده عمودپرواز، داشتن یک جت‌اسکی پرنده است که بتوانند در تعطیلات خود بیشترین بهره ممکن را از آن ببرند و آسمان و دریا را با آن بپیمایند.

طراحی این پرنده به شکلی است که می‌تواند روی آب حرکت کند. به علاوه می‌تواند 3 تا 10 فوت بالای سطح زمین پرواز کند. این پرنده از قابلیت پرواز و فرود  عمودی برخوردار است. شرکت کیتی هاوک با تمام توان تلاش می‌کند که این محصول خارق‌العاده را عمومی و تجاری‌سازی کند.

با توجه به اوصافی که از این پرنده عمودپرواز بیان می‌شود، احتمالاً بیشتر جنبه تفریحی خواهد داشت. حداکثر ارتفاع فلایر، 10 فوت (حدود سه متر) و حداقل سرعت آن 20 مایل بر ساعت است. این شرکت هنوز صحبت رسمی و خاصی در مورد زمان عرضه این پرنده نکرده است.

با وجود پیشرفت‌های عظیم در حوزه خودروهای پرنده، هنوز موانع زیادی در این مسیر وجود دارد. شرکت‌های فعال در این زمینه قصد دارند که با فعالیت و تلاش مداوم، مسیر را برای استفاده بشر از این خودروهای استثنایی فراهم کنند. پیش‌بینی می‌شود که این خودروها در آینده‌ای نه‌چندان دور در دسترس افراد مختلف قرار گیرد.

مطالب مرتبط: 
1 نظر
  1. مهدیار می گوید

    استارتاپ های تاکسی هوایی و کلن هر ایده ای که بتونه آینده این حوزه رو راحتتر و تجاری تر بکنه خیلی می تونن رشد کنن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.