اکوسیستم اینترنت اشیا، نیاز به تعامل میان سازمانی دارد

اولین دوره آموزش اینترنت اشیا برای مدیران و کارشناسان شرکت توزیع برق استان تهران برگزار شد

پس از فراگیری موج اینترنت اشیا در کشور و با ابلاغ الزامات حاکم بر اینترنت اشیا توسط سازمان فضای مجازی کشور، سازمان‌های پیشرو در این زمینه، اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینارهای مدیریتی در جهت ارتقای دانش و هوشمندسازی کردند.

از جمله این شرکت‌ها، توزیع برق استان تهران است که با توجه به نیازهای شبکه برق کشور به هوشمندسازی اقدام به برگزاری یک دوره آموزش مقدماتی اینترنت اشیا برای مدیران و کارشناسان خود کرد.

این دوره توسط مرکز تحقیقات اینترنت اشیا و با حضور اساتید متخصص در این حوزه به مدت یک روز در سه بخش و در ساختمان اصلی این شرکت برگزار شد.

تدوین دستورالعمل‌های تخصصی اینترنت اشیا برای صنعت برق

در بخش اول این برنامه، محمد قیصری، مدیر عامل و دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا به ارائه مفاهیم و شناخت اینترنت اشیا پرداخته و فاکتورهای اقتصادی این فناوری نوین را تشریح کرد. او همچنین با اشاره به موضوع اکوسیستم اینترنت اشیا، نیاز به تعامل میان سازمانی در کشور را برای تحقق کامل پروژه‌های مربوطه را الزامی دانست.

قیصری در ادامه با تاکید بر تدوین شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های تخصصی اینترنت اشیا برای صنعت برق کشور، به تشریح المان‌های این شیوه‌نامه پرداخته و توضیح داد: «بدون در نظر گرفتن الزامات فنی، استانداردهای شبکه، چالش‌های امنیتی و حریم خصوصی و بسیاری از موارد دیگر، ورود به پروژه‌هایی مثل هوشمندسازی و ریسک آن‌ها را بسیار زیاد خواهد کرد.»

توزیع بهینه برق از طریق شبکه‌های هوشمند و هوش مصنوعی

در بخش دوم این دوره آموزشی، حسن یاری ابتدا به آمارهای مصرف انرژی در ایران و مخصوصا مصرف برق در کشور پرداخته و در ادامه راهکارهای اینترنت اشیا برای بهینه‌سازی مصرف این نوع انرژی را تشریح کرد. او مدل‌های مختلف اجرایی پروژه‌های هوشمندسازی مصرف برق را از بخش‌های خانگی تا کارخانجات، ادارات و پارکینگ‌ها توضیح داده و شیوه‌های دستیابی به توزیع برق بهینه در کشور را از طریق شبکه‌های هوشمند مبتنی بر حسگرها و هوش مصنوعی ارائه کرد.

حریم خصوصی و امنیت اینترنت اشیا

بخش پایانی با ارائه بهشتی در زمینه حریم خصوصی و امنیت اینترنت اشیا برگزار شد. او به تشریح امنیت سایبری در لایه‌های مختلف معماری اینترنت اشیا پرداخته و نیازهای امنیتی هر لایه را متناسب با کاربرد مورد نظر در پروژه‌های صنعت برق مشخص کرد. بدیهی است که بسیاری از کاربردهای هوشمندسازی برق مستقیما با کاربری خانگی در ارتباط است و این موضوع باعث می‌شود تا مباحث و چالش‌های امنیتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشند.

راه‌حل‌هایی مبتنی بر هوشمندی و اینترنت اشیا

این دوره آموزشی که با حضور مدیرعامل و دیگر مدیران شرکت توزیع برق استان تهران برگزار شد، دارای یک جو تعاملی بود که افراد حاضر در جلسه، سوالات و دغدغه‌های خود در هر بخش را با کارشناسان در میان گذاشته و به دنبال راه حل‌هایی بودند که مبتنی بر هوشمندی و اینترنت اشیا باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.