بازار مقایسه خدمات تعمیرات خودرو

داستان استارتاپ فعال در زمینه تعمیرات خودرو که برای بیش از یک میلیون و چهارصد هزار مکانیک اشتغال ایجاد کرد

کسب‌وکار امروزی، اما تا حدودی عجیب به نام «WhoCanFixMyCar» به‌دنبال ایجاد یک بازار عرضه خدمات تعمیرات خودرو در سال ۲۰۱۱ بود. انتظار می‌رفت به کاربران این امکان داده شود که در این بازار، مقایسه‌ای بین قیمت و توانایی عرضه‌کنندگان خدمات خودرو در محدوده خودشان انجام دهند تا بهترین گزینه برای مراجعه را بیابند.

بنیان‌گذاران این کسب‌وکار «آلیستر پرستون» و «ایان گریفیث» هستند که کار خود را از سال ۲۰۱۱ شروع کردند. الگوی کاری آن‌ها که امروز در برخی نقاط دیگر اجرا شده در آن سال مقداری عجیب و برای کاربران غیرمعمول به‌نظر می‌رسید. آن‌ها در مواجهه با مشکل یافتن ارائه‌کنندگان قابل اعتماد خدمات مکانیکی، به فکر راه‌اندازی این کسب‌و‌کار افتادند. آن‌ها می‌دانستند که واردکردن بخشی از بازار کسب‌وکار به حوزه‌ای که وابسته به فناوری روز و برای آن‌ها غریب است، کاری دشوار خواهد بود و برای جلب توجه و اعتماد نخستین گروه از این افراد به سختی تلاش کردند.

آلیستر و شریکش برای این منظور اقدام به تماس مستقیم با صاحبان گاراژهای مکانیکی کردند تا اطلاعاتی درباره کار خودشان به آن‌ها بدهند. در این تماس‌ها تلاش کردند آموزش‌های لازم درباره چگونگی ورود به دنیای کسب‌وکارها در اینترنت را به آن‌ها بدهند. در واقع ارتقای موقعیت در سایت‌های مقایسه و بازارهای برخط(آنلاین) یکی از نکات کلیدی بود که در این آموزش‌ها روی آن تاکید می‌شد.

آلیستر دریافته بود همان‌گونه که مشتریان برای پیداکردن بهترین بیمه خودرو با شرکت‌های مختلف تماس می‌گیرند تا قیمت‌ها را مقایسه کنند، می‌توان برای آن‌ها امکانی را ایجاد کرد که وقتی در جست‌وجوی خدمات مکانیکی خودرو هستند، قیمت‌ها و خدمات مختلف را بررسی و مقایسه کنند. کسب‌وکار آن‌ها راه‌حل اجرای چنین روشی را در اختیار گذاشت. آن‌ها در تمام بالا و پایین مناطق مختلف کشورشان سراغ گاراژهای مکانیکی رفته و با صاحبان این مراکز صحبت کردند. پس از شش‌ماه موفق به امضای قرارداد با ۸۰۰ گاراژ شده بودند.

در همه این مدت با بودجه اندکی که توانسته بودند از چند سرمایه‌گذار فرشته دریافت کنند کار را جلو بردند، بدون اینکه برای خودشان حقوقی در نظر بگیرند. اما اعتقاد داشتند با ادامه کار روی این طرح، می‌توانند شبکه‌ای قدرتمند از صاحبان گاراژها را در سراسر انگلستان شکل دهند و به همین دلیل بود که بخش بزرگی از وقت خود را صرف تماس با افراد و ساختن این شبکه کردند. گرچه آن‌ها امروز به این نتیجه رسیده‌اند که اگر قرار به انجام دوباره همین کار باشد آن را از مناطقی محدودتر شروع می‌کنند.

امروز پس از گذشت چند سال، دسترسی به خدمات برخط برای مشتریان، امری عادی است و صاحبان کسب‌وکارها نیز از آن استقبال می‌کنند، اما همراه‌کردن سایر طرف‌ها به‌ویژه ارائه‌کنندگان خدمات در آن، زمان کاری دشوار ولی کلیدی بود که باید انجام می‌شد. به هر حال تلاش سخت و پشتکار آن‌ها نتیجه داد و امروز موفق شده‌اند تعداد دوازده هزار و ۳۵۳ گاراژ را زیرپوشش خود بگیرند و به این ترتیب می‌توانند به رانندگان اطمینان دهند که قادر به استفاده از خدمات آن‌ها در هر نقطه‌ای از انگلستان هستند. همچنین آن‌ها به این ترتیب امکان ادامه اشتغال برای بیش از یک میلیون و چهارصد هزار مکانیک را فراهم کرده‌اند.

آلیستر و شریکش در این راه تجارب خوبی به‌دست آورده‌اند و بر همین اساس توصیه می‌کنند صاحبان کسب‌وکارهای جدید ابتدا ارزیابی درستی از اندازه بازار هدف خود به‌دست آورده و ببینند آیا زمینه برای ارائه خدمات جدید فراهم است؟ در همین حال معتقدند در شروع نباید کار را در مقیاس بزرگ راه‌اندازی کرد. شروع کار در اندازه کوچک‌تر این امکان را می‌دهد که رشدی مطمئن را در پیش گرفته و خدماتی پایدار و مستمر ارائه کرد.

داستان‌های کارآفرینی:

داستان عینک‌های شکسته
کارآفرینان در شغل خود بمانند
صرفه‌جویی در آب با اینترنت اشیا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.