تماشای بیش از ۴ میلیارد دقیقه فیلم و سریال در یک سال

بررسی گزارش سالانه فیلیمو که  اطلاعات جالبی از رفتار آنلاین کاربران شبکه نمایش خانگی را به همراه دارد

مثل همه کسب‌وکارهای آنلاین که در حال زیاد کردن فاصله خود با کسب‌وکارهای سنتی هستند و روز به روز به تعداد مشتر‌ک‌هایشان اضافه می‌شود، در حوزه سرگرمی هم این سرویس‌­های وی­‌او­دی هستند که توانسته‌­اند رونق تازه‌­ای به شبکه نمایش خانگی دهند. اگرچه همچنان دی‌وی­­‌دی فیلم‌­ها و سریال‌­ها در سوپرمارکت‌­ها و مراکز فرهنگی توزیع می‌­شود، اما شکل‌گیری رفتار تماشای آنلاین با سرعت بالایی در جریان است. ابزارهای پرکاربرد این روزها یعنی گجت‌­های هوشمند هم به این پیشرفت شتاب می‌­دهند و حالا هر کجا که حداقل اینترنت ۳G در دسترس باشد، یک آرشیو ۲۰ هزارتایی از فیلم­ و سریال­ هم در دسترس است.

انتشار گزارش سالانه فیلیمو که یکی از مهمترین فعالان وی‌­او­دی ایران است نشان می­‌دهد بیشتر از آنچه تصور می‌­شود مردم به تماشای آنلاین فیلم و سریال علاقه دارند و سینماگران و سرمایه‌گذاران باید در آینده برنامه‌­های مهمی برای آن­ها داشته باشند. چند مورد از مهمترین آمار و ارقام منتشر شده در این گزارش را مرور می­کنیم:

گزارش سالانه فیلیمو از خرداد ۹۷ تا خرداد ۹۸ از رشد ۱۲۰ درصدی مشترکان این سرویس خبر می‌­دهد. مشترکانی که به بیش از ۱۹ هزار اپیزود فیلم و سریال دسترسی دارند و اگر بخواهند همه آن­ها را ببینند باید بیش از یک میلیون دقیقه وقت برای تماشا صرف کنند.

۱۲۰ درصد رشد مشترک در یک سال

گزارش سالانه فیلیمو از خرداد ۹۷ تا خرداد ۹۸ از رشد ۱۲۰ درصدی مشترکان این سرویس خبر می‌­دهد. مشترکانی که به بیش از ۱۹ هزار اپیزود فیلم و سریال دسترسی دارند و اگر بخواهند همه آن­ها را ببینند باید بیش از یک میلیون دقیقه وقت برای تماشا صرف کنند. اگر تجربه استفاده از اپلیکیشن­‌های وی­‌او­دی را داشته باشید می­دانید که با ورود به این اپلیکیشن­‌ها طبقه‌بندی بزرگی از فیلم­‌ها و سریال­‌ها در مقابل­تان قرار می­‌گیرد. این یعنی در دسترس بودن حداقل اینترنت ۳G و یک گوشی هوشمند معمولی، می‌­تواند تماشای آنلاین فیلم و سریال را به اصلی‌­ترین سرگرمی­ تبدیل کند. بدون اینکه محدودیت مکانی یا زمانی مطرح باشد. اتفاقی که به نوعی توسعه فرهنگی به‌­شمار می­‌رود و چندسالی است که به موازات پیشرفت فناوری، با فعالیت سرویس‌­های وی­‌او­دی (ویدیو درخواستی) سرعت گرفته است.

در اکوسیستم استارتاپی ایران هم آینده پررونقی برای­ این سرویس­‌ها پیش‌بینی می‌­شود. رونقی که جدا از رونق سینمای ایران نیست و حتی یک بازوی پرقدرت برای آن محسوب می‌­شود. این رشد ۱۲۰ درصدی در کنار رشد ۵۸۰ درصدی که در آمار سال ۹۶ فیلیمو اعلام شده بود، نشان می‌­دهد یک سرویس جدید در سال‌­های اول فعالیت خود مسیر پرفراز و نشیبی برای جا بازکردن در میان گروه هدف دارد. گروه هدفی که متاثر از شبکه نمایش خانگی و علاقه‌­مندان سینما است و برنامه­‌سازی اختصاصی برای آن­ها می­‌تواند اصلی­‌ترین عامل جذب باشد. همانطور که بزرگترین وی‌­اودی دنیا یعنی نتفلیکس سال­‌هاست به تولیدات اختصاصی مشغول است و با سریال سازی اختصاصی از رقبا فاصله زیادی گرفته. فیلیمو هم با مشارکت در ساخت سریال نهنگ آبی در سال ۹۷ اولین قدم را برای یک تولید اختصاصی پر سر و صدا برداشت و حالا باید منتظر باشیم تا ادامه این راه را در سال جاری ببینیم.

فیلیمو در پایان خرداد ۹۸ بیش از ۴ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دقیقه واچ تایم داشته است. عددی که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴۰ درصد بیشتر شده

۴ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دقیقه تماشا در ۳۶۵ روز

علاوه بر افزایش تعداد کاربر، مهمترین معیار سنجش در عملکرد سرویس‌­های وی‌­اودی «دقیقه تماشا» است. هر چه این عدد بزرگتر باشد یعنی فیلم­‌ها، سریال­‌ها، انیمیشن‌­ها و مستندها بیشتر دیده­ شده‌­اند و مطابق سلیقه کاربران بوده‌­اند. طبق آمار منتشر شده در گزارش سال ۹۷ فیلمیو، این پلتفرم در پایان خرداد ۹۸ بیش از ۴ میلیارد و ۶۶۰ میلیون دقیقه واچ تایم داشته است. عددی که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴۰ درصد بیشتر شده و علاوه بر رشد تعداد مشترک، بیشتر شدن تعداد اپیزود محتواها هم عامل اصلی آن محسوب می‌­شود. طبیعی است که در یک سرویس استریم ویدیو، محتوا حرف اول را می‌­زند و اگر نیازهای کاربر پوشش داده نشود او هیچ دلیلی برای تمدید اشتراکش نمی­‌بیند.

تماشای بیش از ۴ میلیارد دقیقه فیلم و سریال در یک سال

برای دریافت اینفوگرافیک کلیک کنید

نوید محمدزاده با محمدرضا گلزار همبازی می‌شود؟

آنطور که از گزارش فیلیمو برمی‌­آید این سرویس به اطلاعات ثبت شده از رفتار کاربران بسیار مسلط است. تا اندازه­­‌ای که می­‌تواند مطابق با داده­‌ها، پیش‌بینی‌­ای از آینده داشته باشد و برای سینماگرها پیشنهاداتی عرضه کند. فیلیمو این پیشنهادها را با عنوان «این گروه پولساز» در گزارش سالانه خود آورده است و اینطور نوشته که اگر طبق بررسی­‌ها این گروه از بازیگران و عوامل کنار یکدیگر قرار بگیرند، پرفروش­ترین فیلم شبکه نمایش خانگی تولید خواهد شد.

پیشنهاد فیلیمو در گروه فیلم ایرانی همبازی شدن نوید محمدزاده، محمدرضا گلزار، رضا عطاران، جواد عزتی، نازنین بیاتی، مهناز افشار، یکتا ناصر و سارا بهرامی است. البته به شرطی که بابک کایدان فیلمنامه آن را بنویسد، سید امیرپروین حسینی تهیه کننده باشد و ابوالحسن داوودی هم کارگردانی آن را برعهده بگیرد. شاید در دنیای واقعی همبازی شدن نوید محمدزاده و محمدرضا گلزار عجیب باشد چرا که این دو هنرمند با وجود پرفروش بودن فیلم‌­هایشان در گیشه هرگز در یک فیلم جلوی دوربین نرفته‌اند، اما چنین پیشنهاد جالبی در زمانی که سحر قریشی هم می­‌خواهد کارگردان شود اصلا دور از ذهن نیست.

هزارپا، آینه بغل، لونه زنبور، لاتاری و تگزاس، پنج فیلم محبوب کاربران فیلیمو از خرداد ۹۷ تا خرداد ۹۸ بوده‌­اند. تقریبا نزدیک به پرفروش‌­های سینما با درون­مایه طنز و خانوادگی.

نزدیک به سینما و دور از رسانه ملی

اعلام پنج فیلم و سریال برتر در پلتفرم فیلیمو نشان می­‌دهد که کاربران شبکه نمایش خانگی در تماشای فیلم سینمایی سلیقه نزدیکی به سینما دارند اما محبوب­ترین سریال‌­های­شان فاصله زیادی از جنس سریال­‌های صدا و سیما دارد. هزارپا، آینه بغل، لونه زنبور، لاتاری و تگزاس، پنج فیلم محبوب کاربران فیلیمو از خرداد ۹۷ تا خرداد ۹۸ بوده‌­اند. تقریبا نزدیک به پرفروش‌­های سینما با درون­مایه طنز و خانوادگی. اما محبوب­­ترین سریال‌­ها حرف دیگری برای گفتن دارند. از آنجایی که محدودیت سریال‌سازی و ممیزی در شبکه نمایش خانگی نسبت به صدا و سیما کمتر است، سریال‌­های محبوب کاربران فیلیمو همان‌­هایی هستند که به مسائل روز اجتماعی نزدیک‌­اند و درون­مایه‌­های طنز، خانوادگی و عاشقانه دارند. سریال­‌هایی از جمله: هیولا، نهنگ آبی، ممنوعه ۲، ساخت ایران ۲ و هشتگ خاله سوسکه.

ایرانسل و همراه اول حدود ۴۶ درصد ترافیک فیلیمو را پوشش می‌­دهند و این یعنی کاربران اینترنت همراه به تماشای فیلم و سریال بر روی گوشی موبایل علاقه زیادی دارند.

در دسترس و فراگیر

یکی از مهترین آمارهای تجاری عنوان شده در گزارش سالانه فیلیمو نموداری از توزیع متوسط پهنای باند ماهانه در شبکه­‌های اینترنتی است. نموداری که نشان می‌­دهد ایرانسل و همراه اول حدود ۴۶ درصد ترافیک فیلیمو را پوشش می‌­دهند و این یعنی کاربران اینترنت همراه به تماشای فیلم و سریال بر روی گوشی موبایل علاقه زیادی دارند. در تایید این می‌­توان به آمار دیگر گزارش فیلیمو هم استناد کرد که اعلام کرده ۵۳ درصد کاربران از گوشی موبایل برای تماشا استفاده می­‌کنند. همچنین ۲۶ درصد به تماشا در دسکتاپ و ۲۱ درصد به تماشا در تلویزیون هوشمند علاقه دارند.

تماشای آنلاین به صرفه­‌تر است

جدا از تمام آمارهای تجاری که در گزارش سالانه فیلیمو آمده است، یک اطلاعات بسیار مفید و کاربردی هم مطرح شده است که فقط مشترکان این سرویس را هدف گرفته. این آمار می‌­گوید کاربران فیلیمو با استفاده از این اپلیکیشن در یک ماه به طور میانگین حدود ۱۲۰ هزارتومان در هزینه­‌های سرگرمی خود صرفه‌جویی می­‌کنند. اما این محاسبه چطور انجام شده است؟ با درنظرگرفتن هزینه اشتراک ماهانه فیلیمو که ۲۵ هزارتومان است و با اعلام اینکه هرکاربر فیلیمو به طور میانگین ۱۴ فیلم در ماه تماشا می­‌کند، می‌­توان نتیجه گرفت هر کاربر در مقایسه با خرید دی­وی­دی ۱۰ هزارتومانی برای ۱۴ عنوان فیلم یا اپیزود سریال، چیزی حدود ۱۲۰ هزارتومان سود می‌­کند. عددی که به اندازه کافی بزرگ و قابل توجه است و نشان می­‌دهد صنعت وی­‌او­دی ایران ظرفیت زیادی برای جذب کاربر دارد.

 

1 نظر
  1. ساره بهروز می گوید

    لطفا از دیگر تلویزیون های اینترنتی هم گزارش داشته باشید. اینکگه الان در بازار تلویزیون های اینترنتی کدام شرکت یا استارتاپ جلوتر از رقباست؟ آیو و آنتن و …

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.