یک سوم درآمد کافه‌بازار نصیب بازی‌سازها شد

گزارش سالانه کافه بازار منتشر شد: در سال ۹۸ کاربران یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون بار برنامه‌ها و بازی‌های خود را دانلود یا بروزرسانی کرده‌اند

کافه بازار گزارشی از وضعیت صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایل در ایران منتشر کرده است. در این گزارش علاوه‌بر بررسی رفتار کاربران، میزان رشد شاخص‌های مختلف در ۲۴ دسته‌ی برنامه و ۱۲ دسته‌ی بازی نیز ارائه شده است. صنعت برنامه‌های موبایل و کسب‌وکارهای آنلاین هم مانند سایر کسب‌وکارها تحت تاثیر روندهای کلان اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع بیماری کرونا قرار گرفته است اما با توجه به گزارش سالیانه کافه بازار، روند رو به رشد آن‌ها در سال ۹۸ حفظ شده است.

بر اساس این گزارش، در کافه بازار تا انتهای سال ۹۸، بازار به عنوان بستری برای توزیع برنامه و دسته‌های بازی و ویدئو، ۴۱ میلیون نصب فعال داشته‌اند. کاربران بازار، ۱.۸۵ میلیارد بار، برنامه و بازی دانلود یا به روزرسانی کرده‌اند که نشان‌دهنده رشد سال به سال ۱۶ درصدی است. طبق این گزارش، کافه بازار در سال ۹۸ دو رکورد مهم روزانه را تجربه کرده است. در یک روز ۱۳.۷ میلیون دانلود و بروزرسانی توسط کاربران بازار انجام شد و همچنین تعداد کاربر فعال روزانه این پلتفرم نیز به ۶ میلیون و ۴۴۰ هزار گزارش شده است.

درآمد ۱۸۹ میلیاردی توسعه‌دهندگان در کافه بازار

بخشی از گزارش کافه بازار مربوط به دریافتی توسعه‌دهندگان می‌شود که نشان‌دهنده نقش پررنگ آن‌ها در کافه بازار است. طبق این گزارش ۳.۷ میلیـون خریدار محصـولات دیجیتال، با ثبت بیـش از ۲۴ میلیـون تراکنـش موفق، ۱۸۹ میلیارد تومـان درآمد خالص نصیـب توسـعه‌دهنده‌های بـازی و برنامـه کرده‌انـد که در مقایسـه با سـال ۹۷ ،۸۳ درصد افزایش داشـته اسـت. از این رقم ۱۲۰میلیارد تومان سهم سازندگان برنامه‌ها و ۶۹ میلیارد تومان سهم سازندگان بازی‌ها است.

در این گزارش آمده است که در سال ۹۸ ، ۲۴هزار برنامه و ۵ هزار بازی توسط  ۲۹هزار توسعه‌دهنده فعال تولید شده است که در مقایسه با سال ۹۷، ۳۲درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تعداد کل برنامه‌های موجود در بازار به عدد ۱۲۷هزار می‌رسد که نسبت به سال قبل با ۲۲ درصد کاهش مواجه بوده است که برنامه‌ها ۱۷درصد و بازی‌ها ۴۲ درصد کاهش داشته‌اند.

در گزارش کافه بازار آمده است که در انتهای سال ۹۸، مبلغ کل درآمد توسعه‌دهنده‌ها از زمان تأسیس بازار به بیش از ۴۷۷میلیارد تومان رسیده است. نکته حائز اهمیت این است که طی یک سال گذشته، با وجود کاهش برنامه‌های فروشنده، درآمد توسعه‌دهندگان و میانگین تعداد تراکنش به ازای هر فروشنده افزایش یافته است. هر برنامه‌ی فروشنده، به یک برنامه یا بازی گفته می‌شود که حداقل یک تراکنش موفق داشته باشد.

طبق گزارش کافه بازار تعداد برنامه‌های فروشنده در کافه بازار از ۵۲هزار عدد در سال ۹۷با کاهش ۲۳درصدی به ۴۰هزار عدد در سال ۹۸رسیده است. با این حال تعداد تراکنش به ازای هر فروشنده، ۹۹درصد در سال ۹۸افزایش یافته است.

از ۸۹ تا ۹۸ در بازار چه گذشت؟

طبق گزارش کافه بازار از آغاز فعالیتشان در سال ۸۹ تا سال ۹۸، بیش از ۴۳ میلیون کاربر در این پلتفرم ثبت‌نام کرده‌اند. بیش از ۶۷هزار توسعه دهنده با بازار همکاری کرده‌اند که درآمد کلی آن‌ها بیش از ۴۷۷میلیارد تومان بوده است. تعداد تراکنش‌های موفق بازار در این بازه ده ساله، ۹۰ میلیون بار تخمین زده شده است و بیشتر از ۱۲میلیون خریدار در این پلتفرم حضور داشته‌اند.

بازار در ۵ سال اخیر

طبق نمودار زیر که نشان‌دهنده روند رشد کاربران فعال، کاربران ثبت‌نامی در بازار و تعداد کل برنامه‌ها از سال ۹۴ تا ۹۸ است، بازار در ثبت‌نام کاربرانشان رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرده است و توانسته از ۸میلیون کاربر در سال ۹۴ به ۴۳ میلیون کاربر فعال در سال ۹۸ برسد. اما طبق این گزارش برنامه‌های فعال که از سال ۹۴ تا ۹۷ رشد خوبی را تجربه کرده بودند در یک سال آخر با کاهش ۲۲ درصدی روبرو شدند یعنی ۱۶۳ میلیون برنامه فعال در سال ۹۷ به عدد ۱۲۷ میلیون در سال ۹۸ رسیده است.

۲۴ میلیون تراکنش موفق در سال ۹۸

در گزارش کافه بازار از وضعیت صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایل در ایران آمده است که در بازه ده ساله تعداد تراکنش‌های موفق بازار به ۹۰ میلیون می‌رسد. ۲۴ میلیون تراکنش موفق در سال ۹۸ توسط ۳.۷ میلیون خریدار انجام شده که نشان‌دهنده‌ی بیشترین رشد سال به سال است. طبق این گزارش تعداد تراکنش‌های موفق سال ۹۸ در مقایسه با سال ۹۷ ، با افزایش تعداد خریدار و میانگین تکرار خرید، ۵۰ درصد افزایش یافت.

سهم بازی‌ها: یک پنجم تراکنش، یک سوم درآمد

گزارش کافه بازار از تحلیل برنامه‌ها و بازی‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه با سایر برنامه‌های فروشنده، بازی‌های فروشنده میانگین نصب بیشتر و درآمد بالاتر به ازای هر تراکنش دارند. در مجموع ۴۰هزار برنامه و بازی فروشی در بازار حضور دارند که ۸۱ درصد آن‌‌ها برنامه و ۱۹درصد بازی‌ها هستند. اما نکته جالب اینجاست که در انتهای سال ۹۸، میانگین نصب فعال بازی‌های فروشنده، ۴۳۰۰ نصب فعال و برای برنامه‌های فروشنده ۲۸۰۰ نصب فعال است. از طرفی میانگین مبلغ ریالی هر تراکنش در بازی‌ها ۱.۸۸ برابر میانگین تراکنش در سایر برنامه‌ها است. طبق این آمار یک سوم از درآمد توسعه‌دهندگان در سال ۹۸ به توسعه‌هندگان بازی‌ها اختصاص دارد و سهم بازی‌ها یک پنجم از کل تراکنش است.

 

فراز خریدارها و فرود فروشنده‌ها در سال ۱۳۹۸

در گزارش کافه بازار از وضعیت صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایل آمده است که در سال ۹۸، تعداد خریداران افزایش و تعداد فروشنده‌های محصولات دیجیتال در بازار کاهش پیدا کرده است، به این صورت که در مقایسه با سال گذشته، تعداد بازی‌ها ۲۵درصد و تعداد برنامه‌ها ۲۲ درصد کاهش داشته است.

حجم بازار؛ رشد سال به سال و روند سال ۹۸

طبق گزارش ماهیانه و سالیانه کافه‌بازار، درآمد بازی و برنامه‌ها در آذر۹۸ به بیشترین اندازه‌ی خود رسیده اما در سه ماه آخر سال با کاهش روبرو بوده است که مجددا در ماه پایانی با رشد تراکنش‌ مواجه شده است که احتمال می‌رود این رشد ناشی از شیوع بیماری کرونا در کشور و خانه‌نشینی مردم است. نمودار مربوط به درآمد توسعه‌دهندگان نشان می‌دهد که درآمد آن‌ها و تعداد تراکنش‌های موفق در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ افزایش یافته است.

برنامه‌ها با ۷۳ درصد افزایش به ۱۸ میلیون تراکنش و بازی‌ها با ۲۰درصد افزایش به ۶ میلیون تراکنش رسیده‌اند. درآمد توسعه‌دهندگان برنامه نسبت به سال ۹۷ بیش از دو برابر افزایش یافته و به عدد ۱۲۰ میلیاردتومان رسیده است. درآمد توسعه‌دهندگان بازی هم با ۴۷ درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ ،به عدد ۶۹ میلیاردتومان در سال ۹۸ رسیده است.

 افزایش تمایل مصرف‌کننده‌ی محصولات دیجیتال به خرید

در سال ۹۸، خریداران به دفعات و هزینه‌ی بیشتر در مقایسه با سال ۹۷ از محصولات دیجیتال خرید کرده‌اند. در سال ۹۸ برای هر بازی فروشنده ۱۲۵ و برای هر برنامه‌ی فروشنده ۹۳ خریدار وجود داشت که در مقایسه با سال ۹۷ هر دو رشد داشتند. از طرفی میانگین تکرار خرید هر خریدار در بازی‌ها به نسبت سال ۹۷ افزایش کمی داشته است ولی برای برنامه‌ها با افزایش به عدد میانگین ۶.۱ خرید به ازای هر خریدار در یک سال رسیده که برخلاف سال ۹۷ از میانگین تکراری خرید هر خریدار از بازی‌ها بیشتر است. این آمار نشان می‌دهد که خرید محصولات دیجیتال یعنی محصولاتی که تنها در دنیای مجازی بین افراد جابه‌جا می‌شود، توانسته جای بیشتری در بین مردم باز کند و افزایش تکرار خرید در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ نشان می‌دهد که میزان اعتماد به خرید در این فضا افزایش پیدا کرده است.

روند دانلود برنامه در سال ۹۸ و رشد سال به سال نصب فعال

در گزارش کافه بازار آمده است که در سال ۹۸، کاربران یک میلیارد و ۸۷۱ میلیون بار برنامه‌ها و بازی‌های خود را دانلود یا بروزرسانی کرده‌اند. تعداد دانلود و به روزرسانی برنامه‌ها و بازی‌ها در نیمه‌ی دوم سال افزایش داشته و در آذرماه به بیشترین مقدار خود رسیده است. بیشترین آمار دانلود و بروزرسانی مربوط به آذر ماه است که در این ماه ۱۳۷ میلیون برنامه و ۶۳ میلیون بازی دانلود یا بروزرسانی شده است. در این آمار کافه بازار برنامه‌های پرنصب شرکت‌هایی مانند گوگل و سامسونگ که معمولاً به شکل پیش‌فرض در موبایل‌ها نصب شده‌اند را محاسبه‌ی نصب فعال در نظر نگرفته است. برنامه‌های امور مالی، موسیقی و صدا و شبکه‌های اجتماعی بیشترین رشد تعداد کل نصب فعال را در مقایسه با انتهای سال ۹۷ داشتند.

۲میلیارد بار جستجو در سال ۱۳۹۸

بخش دیگری از گزارش کافه بازار که مربوط به جستجوی کاربران و علایق آن‌ها است، آمار جالبی را نشان می‌دهد. طبق این آمار، کاربران به‌طور میانگین در هر ماه، ۱۲.۵ میلیون کلمه متفاوت را جستجو می‌کنند که در سال ۹۸، ۲/۱۳ میلیارد بار جستجو در کافه بازار انجام شده است. در ۳ ماه نخست سال ۹۸ بیشترین جستجوها مربوط به بوده است اما در ماه‌های بعدی، نقش اینستاگرام و واتس‌اپ در جستجوها پر رنگ‌تر می‌شود. پرجستجوترین کلمه نیز در جستجوها، کلمه‌ی «بازی» بوده است. در نمودار زیر سه کلمه‌ی پرجستجو در هر ماه نمایش داده شده و رکورد بیشترین جستجوی یک عبارت نوشته شده است.

آیا توزیع درآمد برنامه‌ها در استان‌های کشور یکسان است؟

کافه بازار قسمتی از گزارش خود را به پراکندگی توسعه‌دهندگان اختصاص داده است که نشان از تمرکز درآمد بالای توسعه‌دهندگان در تهران و سپس با تفاوت بالا به خراسان جنوبی دارد. استان تهران با ۲۷.۸ درصد، بیشترین سهم از توسعه‌دهندگان و سهم خراسان جنوبی در جایگاه دوم تنها ۸.۶ درصد است. همچنین تهران با ۲۰.۵ درصد، بیشترین سهم را هم در برنامه‌ها دارد.

۸۶.۹ درصد درآمد سال ۹۸ توسعه‌دهندگان، به توسعه‌دهندگان تهرانی اختصاص پیدا کرده است. این روند در سال‌های گذشته نیز وجود داشته است که این آمار نشان‌دهنده مهاجرت نیروی کار خبره به سمت مراکز پررونق است. مهاجرت نیروی نخبه چه داخلی و خارجی فقط مختص به ایران نیست و می‌توان گفت تقریبا به غیر از آمریکا، در همه کشورها با چالش مهاجرت نیروی خبره دست و پنجه نرم می‌کنند.

۱.۲ میلیارد بار دانلود و به ‌روز رسانی برنامه‌ها

دسته‌ی آموزش بیشترین تعداد برنامه و دسته‌ی ابزارها بیشترین تعداد دانلود و به روزرسانی را دارد. در انتهای سال ۹۸ بیش از ۱۰۹ هزار برنامه در دسترس کاربران بازار بود. دسته‌ی آموزش، مذهبی و کتاب‌ها و منابع به ترتیب بیشترین سهم را از کل این برنامه‌ها دارند. در این سال برنامه‌ها بیش از ۱.۲ میلیارد بار دانلود شده‌اند. ابزارها، پیامرسان‌ها، کاربردی، شبکه‌های اجتماعی و آموزش به ترتیب بیشترین تعداد دانلود و به روز رسانی را در سال ۹۸ داشتند.

درصد خریداران مشترک بین رقبای هر دسته

در بیش‌تر دسته‌ها، خریداران، خریدهای خود را تنها از یک رقیب انجام می‌دهند که این نشان‌دهنده وفاداری مشتریان است. در بخش خرید نرخ وفاداری حدود ۹۹ درصد است. از سوی در این گزارش آمده است که بیشترین اشتراک خریدار در دسته‌ی «شبکه‌های اجتماعی» اتفاق افتاده است. به این صورت که مصرف‌کنندگان از چند شبکه‌اجتماعی به صورت همزمان استفاده می‌کنند و نرخ وفاداری در این دسته ۷۳ درصد است. ۷درصد خریداران از دو فروشنده‌ی مختلف، ۶ درصد آنها از سه فروشنده و در نهایت ۴درصد باقیمانده از بیش از ۴ فروشنده مختلف خرید کرده‌اند.

 

سهم برنامه‌های فروشنده از کل برنامه‌های هر دسته

تمام دسته‌ها به‌طور یکسان امکان فروش محصولات دیجیتال را ندارند. از این‌رو بخش بزرگی از برنامه‌های منتشرشده در هر دسته، هیچ محصول دیجیتالی برای فروش ندارند. برخی از این برنامه‌ها به‌طور کلی سرویس رایگان ارائه می‌دهند و بخشی از آن‌ها از راه فروش محصولات غیردیجیتال درآمد داشته و از روش‌های پرداخت بازار استفاده نمی‌کنند. تاکسی‌های آنلاین یا خرده‌فروشی‌های آنلاین و یا برنامه‌هایی که از تبلیغات درآمد دارند، جزو برنامه‌های رایگان در بازار دسته‌بندی می‌شوند. برنامه‌های رایگان در دسته‌های امورمالی، آموزش و دارو و درمان کمترین سهم و در دسته‌های خبرها و نشریات، آشپزی و رستوان و خرید بیشترین سهم را دارند.

۳ میلیون خریدار برنامه‌ها

در سال ۹۸ تعداد ۳۵۰۰فروشنده جدید به بازار اضافه شده و ۲۶هزار فروشنده نیز در سال ۹۷فعال بوده‌اند. از سوی دیگر در کل عمر بازار، ۱۰.۸ میلیون خریدار از برنامه‌ها خرید کرده‌اند که ۳میلیون نفر از آن‌ها در سال ۹۸ نیز فعال بوده‌اند. ۱.۷۵ میلیون نفر نیز برای اولین بار در سال ۹۸ خرید کرده‌اند.

برترین‌ برنامه‌های ایرانی در سال ۹۸

در بخش دیگر از این گزارش، کافه بازار برترین برنامه‌های ایرانی ۹۸ را در نمودار به تصویر کشیده است. در در این رده‌بندی تنها توسعه‌دهندگان ایرانی را در نظر گرفته شده است. طبق نمودار بخش‌های بیشترین رشد و پرنصب‌ترین‌های جدید، تا حد زیادی در گروی اپلیکیشن‌های مالی، بانکی و رمزساز هستند. دیوار با ۲۰ میلیون بار نصب در دسته پرنصب‌ترین، صاپ با ۳۲ درصد رشد در بخش بیشترین رشد و رمزبان با ۳ میلیون بار نصب در قسمت پرنصب‌ترین برنامه‌های جدید در رده‌های اول هستند. به نظر می‌رسد رشد رمزبان که یک اپلیکیشن در حوزه رمزپویا است، مربوط به اجباری شدن رمز پویا است.

گزارش دقیق‌تر کافه بازار از بازی‌ها

در بخش بازی‌ها هم همان‌طور که در قسمت توسعه‌دهنده‌های برنامه مشخص بود، توسعه‌دهنده‌های بزرگ بازی در تهران ۸۸ درصد از درآمدهای این صنعت را به خود اختصاص داده و خراسان رضوی، اصفهان و فارس بیشترین توسعه‌دهندگان بازی را پس از تهران دارند.

بازی‌ها بیش از ۶۷۰ میلیون بار در سال ۹۸ دانلود به‌روزرسانی شده‌اند که دسته‌ی بازی‌های تفننی بیشترین تعداد بازی و بیشترین دانلود یا بروز رسانی را در بین ۱۲ دسته مختلف به خود اختصاص داده است.

طبق گزارش کافه بازار در نمودار سهم بازی‌های فروشنده از کل بازی‌ها می‌توان دید که در دسته‌ی کلمات و دانستی‌ها، توسعه‌دهنده‌ها تمایل کمی برای انتشار رایگان بازی‌ها نشان می‌دهند این در حالی است که بازی‌های رایگان سهم زیادی از بازی‌ها دارند که دسته‌های امتیازی، معمایی و تفننی بیشترین سهم را در بازی‌های رایگان دارند. همچنین بازی‌ها در دسته‌های آموزش، ماجراجویی، اکشن بیشترین رشد تعداد نصب فعال را داشته و بازی‌های دسته تفننی، ماجرایی و استراتژی بیشترین رشد تراکنش موفق را داشته‌اند.

در گزارش کافه بازار آمده است که در بازه ده ساله ۸۹ تا ۹۸ ، در بازار ۲۰ هزار بازی برای فروش عرضه شده است که ۷.۷ هزار عدد از آن‌ها در سال ۹۸ هم فعال بوده‌اند. از این ۷.۷ هزار بازی، ۱.۶ هزار عدد آن‌ها جدید هستند. در این مدت بیش از ۳ میلیون ۹۶۰ هزار خریدار بازی‌ها را خریده‌اند که در سال ۹۸ تعداد ۹۶۳ عدد از آن‌ها فعال بوده‌اند.

در بخش برترین‌ بازی‌های در سال ۹۸ که تنها صرفاً توسعه‌دهنده‌های ایرانی در نظر گرفته شده‌اند، طبق این گزارش آمیرزا با ۲ میلیون بار دانلود پرنصب‌ترین بازی و گلمراد با ۳۱۰۷ درصد رشد، جزء بیشترین رشدها و کلاچ با ۵۰۰ هزار نصب در دسته پرنصب‌ترین برنامه‌های جدید هستند. در مقایسه با بخش برترین‌ برنامه‌ها،

پرنصب‌ترین بازی ایرانی یعنی «آمیرزا» ۲ میلیون نصب فعال دارد و  اپلیکیشن «دیوار» به عنوان پرنصب‌ترین برنامه در بازار، ۲۰ میلیون نصب فعال دارد.

مطالب مرتبط:

رشد ۸۰۰ درصدی کافه تدریس در روزهای شیوع کرونا
رشد ۱۰۰ درصدی دانلود برنامه‌های درمانی در کافه بازار
به‌ گزارش نشان: مراکز درمانی با کاهش۴۶ درصدی، شلوغ‌ترین نقاط پایتخت بوده‌اند
با همین میزان نقدینگی، کسب‌وکارها تا چند ماه قادر به ادامه فعالیت خود هستید؟
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.