چگونه از کلاهبرداری‌های رمزارزی جلوگیری کنیم؟

با گسترش بازار رمزارزها یا همان ارزهای دیجیتال در  دنیا، کلاهبرداران هم راه جدیدی پیدا کرده‌اند تا با سوء استفاده از ناآگاهی کاربران این دنیای جدید مالی، جیبشان را خالی کنند.

سایت‌های فیشینگ، پیج‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی، دریافت کلمات کلیدی کیف پول برای واریز جایزه و… راه‌هایی هستند که مجرمان برای کلاهبرداری، از آنها استفاده می کنند.

کمیسیون فدرال تجارت آمریکا (FTC) در مقاله‌ای که به‌تازگی منتشر کرده، انواع کلاهبرداری‌هایی را معرفی کرده که در حوزه رمزارزها انجام می‌شود.

در این مقاله تاکیده شده است که فقط کلاهبرداران از افراد می‌خواهند تا قبل از خرید، برایشان رمزارز بفرستند. هیچ کسب و کار شناخته‌شده‌ای قبل از انجام معامله از مشتریان نمی‌خواهد تا مبلغ مورد نظر را با رمزارز پرداخت کنند. نباید فراموش کرد که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال قابل پیگیری و برگشت نیستند به همین دلیل در صورتی که فردی در دام یکی از این کلاهبرداری‌ها بیفتد، دیگر امکان ردیابی و پیدا کردن آنها را نخواهد داشت.

نکته دیگر اینکه تنها کلاهبرداران به مردم قول سودهای تضمین‌شده یا درآمدهای نجومی از رمزارزها می‌دهند. از این رو نباید به کسانی که ادعا می‌کنند در مدت‌زمان بسیار کوتاهی می‌توان از طریق رمزارزها پولدار شد، اعتماد کرد.

علاوه بر این، دوستی‌های مجازی را نباید با مشاوره سرمایه‌گذاری اشتباه گرفت. اگر در فضای مجازی با شخصی مواجه شدید که خواست به شما نشان بدهد چطور در یک پروژه‌ رمزارزی سرمایه‌گذاری کنید یا برایش ارز دیجیتال بفرستید، با یک کلاهبردار روبه‌رو هستید.

شگردهای کلاهبرداری با سرمایه‌گذاری، از شایع‌ترین روش‌های کلاهبردارهاست. اگر کسی در شبکه‌های اجتماعی یا بعضی سایت‌ها اعلام کرد که می‌توان با پرداخت سرمایه به آنها، پول زیادی را با ریسک کم به دست آورد، این فرد قطعا کلاهبردار است.

بعضی از کلاهبردارها با جعل اسم اشخاص و شرکت‌های معروف، کلاهبرداری می‌کنند. پس اگر از طرف یک شرکت مشهور از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و… عنوان شد که این شرکت می‌تواند با جذب سرمایه، سرمایه فرد را چند برابر کند، بدون تردید چنین ایمیل یا پیامی جعلی است و باز هم شخص یا گروهی کلاهبردار پشت این پیام است.

کلاهبردارها عموما ظاهر سایت یا صفحه جعلی شبکه‌های اجتماعی را دقیقا مثل شرکت‌ها یا اشخاص معروف درست می‌کنند تا کاربران این شرکت‌ها را فریب بدهند.

در ایران نیز برخی از کلاهبرداران با ساختن صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی با نام پلتفرم‌های معتبر تبادل رمزارز مثل نوبیتکس، به کاربران وعده دریافت سرمایه و پرداخت سودهای کلان می‌دهند و پس از دریافت رمزارز، نه خبری از سود است و نه خبری از سرمایه اولیه. از این رو کاربران رمزارزی باید دقت کنند که اولا در صفحات جعلی که معمولا تنها تفاوتشان با صفحات اصلی شرکت‌ها، یک خط فاصله، نقطه و یا یک حرف بیشتر است، عضو نشوند و از آن مهمتر، وقتی وعده پرداخت سود را در این پیج‌ها دیدند، مطمئن باشند که یک کلاهبرداری در جریان است.

کلاهبردارها تضمین می‌دهند که می‌توانند سود کلان با ریسک پایین به افراد بدهند، اما هیچ سود تضمین‌شده‌ و بدون ریسکی در بازار ارزهای دیجیتال وجود ندارد.

اگر کسی در شبکه‌های اجتماعی به افرادی پیام داد که می‌خواهد به آنها کمک کند و با سرمایه‌گذاری روی پولشان، به آنها سود بدهد، هرگز نباید به او اعتماد کرد. حتی ممکن است فردی مشهور در صفحه شخصی‌اش ادعا کند اگر کسی هر رمزارزی برایش بفرستد این رمزارز را چند ‌برابر می‌کند و به او پس می‌دهد که بدون تردید این فرد مشهور نیز سارق دارایی افراد است.

گاهی  کلاهبردارها خودشان را یک سازمان دولتی معرفی می‌کنند و در پیام‌هایی به کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعا می‌کنند که مشکل حقوقی دارید و باید برای حل مشکلتان، برایشان رمزارز بفرستید. بدون شک هیچ سازمان دولتی برای حل مشکل، درخواست رمزارز نمی‌کند.

برخی کلاهبرداران نیز آگهی استخدام جعلی منتشر می‌کنند و از افراد می‌خواهند که برای شروع، رمزارز به عنوان وثیقه پرداخت کنند که هدف از این کار نیز کلاهبرداری از جویندگان کار است.

 

در نهایت اینکه به توصیه کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) باید برای جلوگیری از کلاهبرداری رمزارزی به این نکات توجه کرد:

  • توجه کنید که کسب‌وکارها برای دریافت پول به شما ایمیل نمی‌دهند یا از طریق شبکه‌های اجتماعی پیام نمی‌فرستند.
  • روی لینک‌های ناشناخته کلیک نکنید، حتی اگر به نظر بیاید از طرف یک شرکت معروف فرستاده شده است.
  • برای کسی که نمی‌شناسید، قبل از انجام معامله رمزارز نفرستید.
  • برای استخدام در کاری، رمزارز پرداخت نکنید. اگر کسی گفت خرید یک رمزارز خاص بخشی از کار شماست، این یک کلاهبرداری است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.