مسیر دستیابی به یک اکوسیستم زنده و فعال

در پنل فرصت‌ها و چالش‌های پیشروی توسعه بلاک‌چین در رویداد تکنو بلاک مطرح شد

تمام نشانه‌های آینده حاکی از این است که اقتصاد دیجیتال سهم خیلی بزرگتری را نسبت به اقتصاد سنتی و صنایعی مانند فولاد و سیمان در سبد اقتصادی کشورها داشته باشد. دوران کرونا ثابت کرد که بسیاری از شرکت‌های اقتصادی سهم بسیار بیشتری را در افزایش رشد کشورها و افزایش تولید ناخالص ملی آنها داشتند. موضوع بلاکچین یا دارایی‌های دیجیتال بخش جدایی‌ناپذیری از اقتصاد دیجیتال است و باتوجه‌به پیش‌بینی‌های مؤسسات مطالعاتی بلاکچین یا دارایی‌های دیجیتال قطعاً در آینده شاهد رشد بسیار بالا و نقش بسیار بزرگی را در اقتصاد دیجیتال و اقتصاد جهانی ایفا خواهند کرد. اما نکته‌ای که  وجود دارد این است که اقتصاد دیجیتال یک اقتصاد بدون مرز است.در همین راستا در پنل «فرصت‌ها و چالش‌های پیشروی توسعه بلاکچین» در رویداد تکنو بلاک به این پرداخته شد که چطور می‌توانیم به‌صورت عملیاتی بین مردم و کشورها یک اکوسیستم زنده و فعال را در این زمینه داشته باشیم. در این پنل احمد صالحی، نماینده سازمان توسعه تجارت؛ مصطفی نقی‌پورفر، دبیر انجمن فین‌تک؛ ویکاور بونچاروف، معاون انجمن رمزارز روسیه؛ علی جاهدی از پارک علم و فناوری خراسان و امیرحسین مردانی، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال بیت پین سخنرانی کردند. این پنل با مدیریت عباس آشتیانی، پژوهشگر حوزه بلاکچین برگزار شد.


ما آماده هستیم که از مدل بورس شما در روسیه استفاده کنیم


در ابتدا نشست  ویکاور بونچاروف در پاسخ به سؤال مدیر پنل در مورد ظرفیت‌های همکاری و آینده مشترک این اکوسیستم گفت: کسب‌وکار در شرایط تحریمی بسیار برای ما مهم است و می‌توانیم از تجربیات ایران در این زمینه استفاده کنیم. اقتصاد ایران خیلی زودتر با تحریم‌ها آداپته شده است. دوستان ایرانی گفتند ما تجربه ویژه‌ای در زمان تحریم‌ها کسب کردیم که می‌توانیم با شما در میان بگذاریم

معاون انجمن رمزارز روسیه افزود: ما دیداری با رئیس بانک مرکزی ایران در روسیه داشتیم و مدل‌های مختلفی را برای انجام تراکنش‌ها و سیستم پرداخت بین دو کشور بررسی کردیم. بخش‌های مالی بلاکچین در ذیل سیستم سندباکس مورد بررسی قرار می‌گیرد. بانک مرکزی ما تا حدی طرف‌دار استفاده از رمزارزها است. باتوجه‌به شرایط ایجاد شده خدمات کریپتوکارنسی می‌تواند نقش عمده‌ای در این زمینه برای رفع مشکلات ایجاد کند.

او اضافه کرد: ما با امکانات ماینینگ ایران آشنا شدیم. در روسیه نیز تمایل زیادی به این حوزه وجود دارد. ازآنجاکه کشور ما نقش بسزایی در جهان در این حوزه دارد می‌توانیم در این زمینه همکاری کنیم.

بونچاروف در ادامه گفت: همچنین در زمینه بورس دو کشور نیز می‌توان همکاری‌های زیادی انجام داد. ازآنجاکه بورس شما تجربه زیادی در شرایط تحریمی دارد، ما آماده هستیم که از مدل بورس شما در روسیه استفاده کنیم.

وی ادامه داد: پروژه‌های جوانی در ایران شکل‌گرفته‌اند که می‌توان در روسیه از آن‌ها استفاده کرد. اگر کوچک هستند اما می‌توانند در آینده نقش بسزایی را ایفا کنند.


 رمزارز در حوزه تجارت خارجی می‌تواند به ما کمک کند


احمد صالحی در ادامه این پنل در رویداد تکنو بلاک در خصوص استفاده از رمزارز در تجارت خاجی گفت: در خصوص استفاده از رمزارز در تجارت خارجی مسیر سختی طی شد و خوشبختانه هفته گذشته اولویت ثبت سفارش‌ها رخ داد. فکر می‌کنم تا آخر تابستان سامانه مربوطه متصل شود.

نماینده سازمان توسعه تجارت افزود: ما یکی از کشورهایی هستیم که حوزه رمزارز در حوزه تجارت خارجی می‌تواند به ما کمک کند. مسیر در حوزه تجارت خارجی راحت‌تر طی می‌شود و الان در حال اجرا است.

صالحی ادامه داد: ما در دوره‌ای هستیم که در طول هشتاد سال گذشته بعد از سه دور افزایش نرخ بهره در آمریکا هنوز تورم نزولی نشده است. آمریکا در حال واردشدن به رکود است. او تصریح کرد: یک پیش‌بینی وجود دارد که کریپتو جایگزین فیات خواهد شد من در این باره تردید دارم. اما این یک پیش‌بینی است. استفاده از ابزارهای نوین است که می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

نماینده سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: اراده بانک مرکزی و وزیر صمت بر آن است که از این ظرفیت در کشور در حوزه تجارت خارجی و واردات استفاده شود.

در ادامه پنل، صالحی در مورد چالش‌های تجارت ایران و روسیه توضیح داد: ایران و روسیه تراز تجاری مساوی ندارند. صادرات روسیه به ایران بیشتر است. این مشکل را به دو روش حل می‌کنیم. یک روش متعادل کردن تراز تجاری است. روسیه کشوری است که در فضای فکری حرکت کرده است. صادرات روسیه اسلحه، گندم و انرژی بوده است و سایر موارد را وارد می‌کند. این دو کشور در تلاش هستند تا جایی که ممکن است تراز تجاری بالانس شود.

او افزود: چالش بعدی تورم و افت ارزش ریال است. جدای از روبل و ریال یکی از راهکارهای خیلی جدی آن است که پای چینی‌ها را وسط بکشیم. عمق بازار در تجارت بین‌الملل بسیار مهم است. به نظرم چینی‌ها باتوجه‌به نقش بزرگی که در تجارت دنیا دارند، درگیرشدن آنها در این زمینه مهم است.


تنها حوزه‌ای که از دست رگولاتوری دررفته، حوزه تبادل است


امیرحسین مردانی در رابط ه‌با فرصت‌های کسب‌وکارهای بلاکچینی تشریح کرد: در تمام حوزه‌هایی که غیر از اکسچنج باشند موانع رگولاتوری وجود دارد. تنها حوزه‌ای که از دست رگولاتوری دررفته، حوزه تبادل است که به‌صورت خاکستری در حال فعالیت است. در دنیا هم حوزه اکسچنج حوزه‌ای است که تا وقتی وارد حوزه‌های کاربردی مثل پرداخت نشود از آن عمق کم و خدمات بیسیک خارج نمی‌شود؛ بنابراین فرصت‌هایی هم ایجاد نمی‌شود که بتوانیم در مورد آن بحث کنیم. اگر بخواهیم توضیح دهیم که چه اتفاقاتی باید بیفتد که اکسچنج‌ها هم از لایه بیسیک بیرون بیایند همین بحث پرداخت است.

مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال بیت پین افزود: تمام دنیا با چالش‌هایی در این حوزه مواجه هستند اما تمام دنیا تحریم نیستند و موانع اقتصادی و شرایط ایران و روسیه را ندارند. در دسترس ترین حوزه‌ای که این دو کشور می‌توانند با آن همکاری کنند همین حوزه پرداخت و مبادلات با استفاده از کریپتوکارنسی است. آن هم نه در محدوده سندباکس. البته بانک مرکزی در حوزه رمزارز سندباکسی را راه انداخته است که کسب‌وکارهای حوزه کریپتوکارنسی را از آن محروم کرده است. یعنی کسب‌وکاری در حوزه کریپتوکارنسی در این سندباکس وجود ندارد و حتی در سندباکس پروتوتایپ هم نمی‌توانیم بازیگری کنیم چه برسد به حوزه واقعی.

مردانی ادامه داد: اگر در حوزه واقعی و عملی تر از کریپتوکارنسی‌های دست‌اول نه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی که اصولاً توکن‌هایی با پشتوانه بانک مرکزی هستند، برای تأمین مایحتاج استفاده شوند، خدمات اکسچنج‌ها و ماینرها فراتر می‌رود و فرصت‌هایی برای نوآوری و ایجاد ارزش‌های جدید برای کسب و کارا ایجاد می‌شود.

وی در مورد توانایی‌های رمزارز ملی گفت: در ابتدا باید ماهیت این ارزها مشخص شود و بعد بررسی کنیم که کاربران و ذی‌نفعان از آن‌ها استفاده می‌کنند یا خیر. چون ارزی که با پشتوانه با بانک مرکزی ارائه می‌شود اصولاً باید از نظر ماهوی در سبد ارزی اقتصاد دنیا وجود داشته باشد. پس از پی‌بردن به اینکه روبل و ریال در این سبد قرار دارند یا خیرمی توانیم در مورد کاربردی بودن آنها صحبت کنیم. اصلاً آیا برای به‌وجودآوردن این ارزهای دیجیتال ملی به بلاکچین نیاز است؟ آیا در اکسچنج‌ها کاربرد دارند؟

مردانی در ادامه توضیح داد: ماهیت این فضا غیرمتمرکز است و تکنولوژی در آن مرزی ندارد، حتی در صورت محدودیت‌های رگولاتوری تکنولوژی راه خودش را پیدا خواهد کرد. پس باید کاربردپذیری و ارزش‌افزوده آن واقعی باشد. در غیر این صورت کاربران استفاده نمی‌کنند و اکسچنج‌ها علاقه‌ای به‌اضافه کردن آن‌ها نخواهند داشت.

ویکاور بونچاروف در همین راستا تأکید کرد: رمزارزهای بانک مرکزی در انجام مبادلات می‌توانند بر اساس قوانین وضع شده کار کنند. این یک وضعیت رگوله شده است که رهبران کشورها باید در مورد آن تصمیم بگیرند. من فکر می‌کنم که ارزهای ملی می‌توانند مشکلات تحریم را حل کنند. ارزهای دیجیتال می‌توانند در شرایط تحریمی در سطح فراملی و تجارت خارجی کمک کند. کشورهای ما برای حل این معضل دست‌به‌دست هم داده‌اند. امیدواریم بخش خصوصی در حل این معضل سریع‌تر اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.