استفاده از کدام اپلیکیشن پزشکی مقرون به‌صرفه‌تر است؟

‌خدمات درمان بعد از کرونا متحول شده است. دیگر لازم نیست برای بسیاری از کارها تا بیمارستان و درمانگاه یا حتی مطب پزشک برویم و ساعت‌ها در اتاق انتظار بنشینیم. به‌جای تمام این کارها می‌شود از پزشکان و پرستارانی کمک گرفت که برای ویزیت بیماران به خانه می‌آیند. با کمی جست‌وجو می‌توانید اپلیکیشن پزشکی و سایت‌هایی پیدا کنید که با کسب مجوزهای لازم، پزشک و پرستار در اختیارتان می‌گذارند تا خدماتی چون پزشک عمومی، نمونه‌گیری برای آزمایش خون،‌ پانسمان زخم و… را در محل عرضه کنند. طبیعی است که این کار هزینه‌ای بیشتر از معمول طلب کند.

کمترین هزینه‌ای که باید برای آوردن پزشک عمومی بر بالین خود در خانه بپردازید، ۱۸۵‌هزار تومان است. به‌طور کلی پزشکان عمومی به‌طور متوسط ۲۰۰ هزار تومان می‌گیرند، هزینه ویزیت پزشک ممکن است تا ۷۰۰ هزار تومان هم بالا بروید. انجام آزمایشی ساده از ۲۸۰ هزار تومان شروع شده و اگر بخواهید چکاپ کامل داشته باشید،‌ ممکن است مجبور شوید بیش از یک میلیون تومان پول بدهید. برای تزریق انواع آمپول، قیمت از ۱۱۰ هزار تومان به‌بالاست و سرم بیش از ۲۰۰ هزار تومان پول می‌خواهد. برخی خدمات مثل فیزیوتراپی یا اکو قلب، هزینه بالاتری از خدمات غیرتخصصی دارند که ممکن است به دو میلیون تومان هم برسد.

‌خدمات آزمایشگاهی از ۲۸۲ هزار تومان

لازم نیست برای دادن آزمایش، تا آزمایشگاه بروید. اگر نسخه دارید و بیمه هستید، فقط لازم است هزینه ایاب و ذهاب و نمونه‌گیری را پرداخت کنید. البته داستان همین‌جا تمام نمی‌شود و بسته به نوع آزمایشی که می‌خواهید بدهید، هزینه نهایی به شما اعلام خواهد شد. هومکا یکی از پلتفرم‌های ارسال پزشک به خانه، برای این کار، ۶۵ هزار تومان پول می‌گیرد. اگر می‌خواهید برای چکاپ کامل آزمایش بدهید، می‌توانید سراغ پکیج‌هایی بروید که بنا به سن و سالی که دارید، آزمایش‌های مناسب با شما را ارائه می‌کند.

جواب آزمایش اپلیکیشن پزشکی

مثلا برای سالمندان مرد، پکیج چکاپ کامل در این مرکز،‌ یک میلیون و ۷۷۵ هزار تومان است و چکاپ رایج با یک میلیون و ۱۵۱ هزار تومان انجام می‌شود. برای زنان هزینه آزمایش رایج چکاپ،‌ یک میلیون و ۳۷ هزار تومان است. درصورتی‌که قرار باشد هیچ‌چیز از قلم نیفتد، آنها باید یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان بابت آزمایش کامل پرداخت کنند. چکاپ پایه ۲۸۲ هزار تومان و چکاپ کامل یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان قیمت دارد. برای تست کرونایی که شش تا ۱۶‌ساعته آماده می‌شود، هزینه ۳۵۰ هزار تومان است.

اسنپ برای آزمایش کامل آقایان بالای ۶۰ سال ۷۴۶ تا ۸۱۰ هزار تومان قیمت داده است. چکاپ کامل برای زن‌ها ۶۰۱ تا ۶۸۲ هزار تومان است. برای کودکان دو تا ۱۴ سال هم باید بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید. آنها برای تست کرونا ۳۵۰ هزار تومان پول می‌گیرند. هوم‌ویزیت، آزمایش چکاپ خانم‌ها را ۸۰۰ هزار تومان می‌گوید و برای آقایان ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

اگر نسخه داشته باشید، آنها با ۱۲۰ هزار تومان، به خانه شما می‌آیند تا نمونه خونتان را بگیرند. برای سالمندان هزینه آزمایش در این اپلیکیشن پزشکی ۷۵۰ هزار تومان است و تست کرونا ۴۶۳ هزار تومان پول می‌خواهد. ویزیت ۲۴ برای آزمایش چکاپ بالای ۵۰‌ساله‌ها ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. هزینه این آزمایش‌ها برای کمتر از ۵۰ سال بین چهار تا شش هزار تومان ارزان‌تر است.

ویزیت توسط پزشک از ۱۸۵ هزار تومان

پزشک‌ها می‌توانند برای ویزیت کردن شما تا خانه بیایند و دیگر نیازی نباشد که شما به مطب یا درمانگاه مراجعه کنید. این قابلیت برای کسانی‌که به دلیل ساعات کاری خود، نمی‌توانند وقت زیادی برای مراجعه به دکتر داشته باشند، گزینه مناسبی است. از دیگر افرادی که چنین گزینه‌ای به دردشان می‌خورد، سالمندان یا افراد کم‌توان است. اپلیکیشن پزشکی یا سایت‌های اعزام پزشک، دکتر عمومی یا متخصص داخلی دارند. اما برخی دیگر متخصص هم دارند و اگر نیازی باشد می‌توانید از سرویس آنها استفاده کنید.

ویزیت دکتر

یکی از سایت‌ها که پزشک عمومی و متخصص داخلی دارد، بابت ویزیت شدن به‌دست آنها به‌ترتیب ۳۵۰ و ۷۰۰ هزار تومان پول دریافت می‌کند. گزینه بعدی یکی از اپلیکیشن‌های اعزام پزشک است که برای ویزیت توسط پزشک عمومی ۵۰۰ هزار تومان و متخصص داخلی ۷۵۰ هزار تومان می‌گیرد. این اپلیکیشن پزشکی ، متخصص ارتوپد هم دارد که هزینه‌اش همان ۷۵۰ هزار تومان است و برای متخصص عمومی باید یک میلیون تومان پرداخت کنید.

اگر بخواهید دکتر فوق‌تخصص ریه را ببینید، باید بابت آن ۸۵۰ هزار تومان هزینه کنید. پزشکی عمومی در اسنپ ۳۶۰ هزار تومان می‌گیرد و برای اینکه توسط متخصص جراح، داخلی، کودکان یا اعصاب و حتی روانپزشک ویزیت شوید، به ۷۲۰ هزار تومان پول نیاز دارید. یک اپلیکیشن دیگر که قیمت‌های آن کمتر است، تنها پزشک عمومی دارد و در توضیحات خود نوشته که قیمت را مطابق تعرفه‌های وزارت بهداشت، تعیین کرده. برای اینکه پزشکان عمومی در دسترس آنها شما را ویزیت کنند، باید ۱۸۵ هزار تومان پول بدهید.

یک سایت دیگر برای پزشک عمومی ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. تهران درمان که از اسمش پیداست، خدمات‌دهی آن تنها در پایتخت است، با ۴۵۰ هزار تومان پزشک عمومی می‌فرستد و برای ویزیت توسط پزشک متخصص ۸۰۰ هزار تومان قیمت تعیین کرده است. آنها البته یک پیش‌بینی دیگر هم کرده‌اند و گزینه‌ای با نام اعزام پزشک متخصص ارتوپد به همراه امکان گچ‌گیری دارند که برای استفاده از این سرویس باید یک میلیون و ۴۵۰ هزار تومان هزینه کنید.

تزریقات از ۱۱۰ هزار تومان

تزریق سرم و آمپول از‌جمله خدماتی است که طرفداران زیادی دارد. بسیاری از افراد، به‌دلیل حاد بودن وضعیت بیماری خود، ترجیح می‌دهند رنج رفتن تا تزریقاتی یا درمانگاه را به جان نخرند و یک نفر برای انجام این خدمات به خانه بیاید. اپلیکیشن پزشکی هومکا تزریق آمپول را با ۱۱۰ هزار تومان انجام می‌دهد. برای سرم عادی، باید ۱۸۰ هزار تومان هزینه کنید و اگر بیمار کرونایی باشید، قیمت کمی بالا می‌رود و هر بار باید ۲۵۰ هزار تومان پول بدهید. هوم‌ویزیت برای تزریق وریدی ۲۰۰ هزار تومان می‌گیرد.

تزریقات

اما اگر آمپولی داشته باشید که نیاز به تزریق عضلانی دارد، باید ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنید. قبل از اینکه اقدام به انتخاب نوع تزریق کنید، بهتر است از پزشک بپرسید که آمپول شما از چه نوعی است. داروخانه هم می‌تواند در این زمینه کمک کند. زدن سرم ۳۰۰ هزار تومان پول می‌خواهد و حتی گذاشتن سوند هم انجام می‌شود که برای نصب آن باید ۳۵۰ هزار تومان و کشیدنش هم همین مبلغ را بپردازید. تهران درمان فقط سرم می‌زند و بابت آن ۲۵۰ هزار تومان طلب می‌کند.

اگر به سراغ اسنپ بروید،‌ برای تزریق هر آمپول ۱۸۵ هزار تومان و سرم ۲۱۰ هزار تومان پول می‌گیرد. درصورتی‌که نیاز باشد داخل سرم داروی خاص یا آنتی‌بیوتیک ریخته شود، هزینه آن ۲۸۰ هزار تومان می‌شود. انجام امور مربوط به سوند ۲۱۵ هزار تومان قیمت دارد. هزینه کشیدن بخیه در سایت‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که این کار را انجام می‌دهند بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است. اغلب آنها این قیمت را برای بخیه‌های کوچک و تا ۱۰ نخ می‌گیرند. البته انجام بخیه از خدماتی نیست که هیچ‌یک از این مراکز خدماتی، مایل به انجام آن در خانه باشند.

گچ و پانسمان از ۲۰۰ هزار تومان

وقتی دست یا پایتان مجروح می‌شود، رفتن به بیمارستان و درمانگاه کار بسیار سختی به‌نظر می‌رسد. ممکن است نتوانید به تنهایی از خانه خارج شوید یا آنقدر درد داشته باشید که تحمل سپری کردن زمان در بیمارستان را نداشته باشید یا نخواهید با زخمی که باز است و شاید هم خونریزی می‌کند، مسیر خانه تا بیمارستان را طی کنید. برخی از سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که خدمات درمانی ارائه می‌کنند، پیش‌بینی‌هایی هم برای چنین مواقعی دارند.

گچ و پانسمان

یکی از مشهورترین اپلیکیشن‌های ارسال پرستار یا پزشک، برای باز کردن گچ اندام‌ها در خانه، ۲۹۰ هزار تومان پول می‌گیرد. یک سایت دیگر برای باز کردن گچ ۴۰۰ هزار تومان طلب می‌کند. انجام پانسمان مرسوم‌تر از باز کردن گچ است و سرویس‌های خدماتی بیشتر از انجام آن استقبال می‌کنند. هزینه مورد نیاز برای پانسمان زخم‌ها در همان اپلیکیشنی که در موردش صحبت کردیم ۲۴۵ هزار تومان است که کار توسط یک پرستار انجام می‌شود. یکی از سایت‌هایی که رابط کاربری آسانی هم دارد، پانسمان ساده را با ۲۵۰ هزار تومان انجام می‌دهد. یکی دیگر از گزینه‌هایی که در جست‌وجوهایمان به آن برخوردیم، پانسمان و مراقبت از زخم را با هزینه ۴۵۰ هزار تومان انجام می‌دهد و هزینه ایاب و ذهاب را مطابق با تعرفه اسنپ حساب می‌کند.

این سایت اعلام کرده که این هزینه فقط مربوط به دستمزد است و خرید باند و وسایل ضدعفونی‌کننده و… جداگانه حساب می‌شود. یکی دیگر از این خدمات‌دهندگان، هزینه پانسمان را ۲۵۰ تا ۳۵۰ هزار تومان اعلام کرده است. قیمت ۳۵۰ هزار تومان در مواردی است که زخم نیاز به تمیز شدن و رسیدگی ویژه‌ای داشته باشد. به‌طور کلی می‌شود گفت برای پانسمان ساده زخم، هزینه‌ها بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است و اگر زخم جدی‌تر باشد باید بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان باید پول بپردازید.

سایر خدمات از ۳۰۰ هزار تومان

خدمات سایت‌ها و اپلیکیشن های پزشکی  که از آنها یاد کردیم، تنها به موارد اصلی مثل ویزیت پزشک یا گرفتن نمونه خون و پانسمان زخم و تزریقات محدود نمی‌شود. هر کدام از آنها خدمات دیگری هم ارائه می‌کنند که شاید فکرش را نکنید. مثلا اگر کاربر هومکا باشید، می‌توانید با ۳۷۰ هزار تومان از پزشکی بخواهید تا در خانه از شما نوار قلب بگیرد. این سایت پکیج خدمات مامایی دارد که بین ۳۰۰ تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان پول می‌خواهد. هوم ویزیت، برای نوار قلب سه میلیون و ۵۰۰ و ویزیت پزشک و اکو قلب دو میلیون پول می‌گیرد.

تست قند خون

سایت کمک‌رسان ایران، برای تست قندخون، ۴۲۰ هزار تومان قیمت تعیین کرده و البته باید هزینه ایاب و ذهاب پرستاری که از شما تست می‌گیرد را جداگانه و براساس تعرفه اسنپ پرداخت کنید. هزینه نوار قلب در این سایت ۶۵۰ هزار تومان اعلام شده. تهران‌درمان، برای درمان زخم بستر، به محل مورد نظر شما پرستار می‌فرستد که برای این کار از ۳۰۰ هزار تومان به بالا پول می‌گیرد. اگر از این شرکت خدمات‌رسانی، بخواهید تا برای گرفتن فشارخون شما بیایند، باید ۲۲۰ هزار تومان پرداخت کنید.

نوار قلب

تعبیه لوله در معده از دیگر خدمات آنهاست که بابتش ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرند و اگر برای ساکشن مراجعه کنند، ۳۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد. اپلیکیشن اسنپ بابت لوله معده ۲۲۰ هزار تومان پول دریافت کرده و برای امور مرتبط با رادیولوژی و سونوگرافی ۶۵۵ هزار تومان پول می‌گیرد. هزینه پایه خدمات فیزیوتراپی از سمت این اپلیکیشن، ۲۵۵ هزار تومان عنوان شده و اگر برای کنترل فشار خون پرستاری به خانه شما بیاید، باید ۱۵۵ هزار تومان پول پرداخت کنید. تست قند خون هم ۱۸۰ هزار تومان است.

منبع:روزنامه هفت صبح

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.