این غذاها را در سفر شمال نخورید

مسافرت است دیگر، کلی به فکر برنامه ریزی برای راهی جاده شدن و خرید ملزومات و اجاره ویلا کنار ساحل در رامسر یا اجاره ویلا گرگان و انزلی و تهیه لیست غذاهایی که باید بخوریم و درست کنیم از وعده صبحانه گرفته تا میان وعده‌ها و شام هستیم اما به فکر آن افعالی که نباید انجام دهیم نیستیم.

یعنی کمتر پیش می‌آید مشخص کنیم کجا نرویم، چه چیزی نخریم و یا حتی چه چیزی نخوریم؟ شاید تهیه چنین فهرستی یا حتی برنامه ریزی برایش کمی بیهوده بنظر برسد اما اگر قصدتان لذت بردن از سفر است بد نیست که نبایدها را هم بدانید تا مبادا ناخواسته در تله افتاده و سفر را برای خودتان و همسفرانتان زهر کنید. به هر حال پیش آمده که با انجام یک کار اشتباه، خوردن یک غذای ناسالم و … کار به جایی که نباید کشیده و سفری که کلی برایش برنامه ریزی کرده بودید، به اصطلاح بسیار درستش کوفتتان شود.

صرف غذاهای جدید

حالا داستان اینجاست که همیشه بحث مسموم شدن و بیماری نیست، یعنی اگر یک غذا را نمی‌خوریم صرف بد بودنش نیست. گاهی نخوردن برخی غذاها به معنی ایجاد فرصت و تجربه برای خوردن سایر غذاهاست.

بله. ایجاد فرصت برای خوردن غذاهایی که محلی و بومیست و تا به حال تجربه نکرده‌اید. چه اشکالی دارد؟ به نظر من که امتحان کردن غذاهای تازه همیشه هیجان انگیز است حتی اگر به مذاقمان خوش نیاید. البته در مورد غذاهای شمالی از شرق مازندرانش گرفته تا غرب گیلان کمتر کسی را می‌شناسم که خوشش نیامده باشد. غذاهای متنوع، خوش طعم، خوش رنگ و سلامت. غذاهای شمالی همه آن فاکتورهایی که یک غذای خوب باید داشته باشد را دارد.

غذاهای غیر شمالی در شمال؟

این روزها در هر شهری که زندگی می‌کنید با انبوه رستوران‌های محلی و بین المللی رو به رو می‌شوید که اصالتاً با شهر شما کیلومترها فاصله دارند اما انواع غذاهایشان در آن مکان سرو می‌شود. اتفاق خوبیست. مثلاً اگر در تهران زندگی می‌کنید و دلتان باقلاقاتق شمالی خواست گشتی در اینترنت می‌زنید و غذای مورد نظر را سفارش می‌دهید و یا اینکه قدم رنجه کرده و کمی آن طرف تر در رستوران میلش می‌کنید.

واقعاً صرف غذای محلی در همان محل و طبیعت لطف دیگر دارد. تصور کنید بعد از اجاره ویلا کنار ساحل در رامسر یا یک کلبه جنگی در ماسال، یا در رستوران‌های عباس آباد یک پرس ماهی سفید با مخلفات سفارش دهید.

اجاره ویلا گرکان و خوردن غذاهای گرگان

میرزا قاسمی و باقلاقاتق را پیش از کته کباب نوش جان کنید. همراهش هم تا دلتان می‌خواهد سیرترشی و بورانی بادمجان بخورید. تصورش هم حال آدم را خوب می‌کند. یعنی خوردن غذاهای شمالی در قاب جنگل و دریا. می‌توان گفت صرف هر محتوایی در فرم دل انگیز خودش نعمتی است از بیشمار نعمات الهی.

کباب‌های معمول را فراموش کنید؟

کباب کوبیده و برگ و جوجه کباب را هر جا که اراده کنید می‌خورید. شمال و جنوب و مرکزش خیلی توفیری ندارد. بنابراین در شهرهای شمالی این غذاها پیشنهاد نمی‌شود. البته از حق نگذریم درست کردن کباب و جوجه در دل جنگل‌های شمال لذت ویژه خودش را دارد اما گاهی تغییرات کوچک اشکالی ندارد.

خیلی هوس گوشت و کباب کرده‌اید؟ چرا کباب‌های شمالی را امتحان نمی‌کنید؟ معروف‌ترین آن‌ها کباب‌ترش، جوجه ترش و کباب تالشی است. بسیار هم خوشمزه بوده و از گوشت تازه دام در همان مناطق تهیه شده و با سبزیجات و ادویه‌های محلی طعم دار می‌شود. طعم جدیدی از گوشت کبابی که از خاطرتان پاک نخواهد شد.

برنج و خورشت را برای برگشت از سفر تدارک ببینید؟

فرض کنید با اجاره ویلا کنار ساحل در رامسر یا هر نقطه دیگری یک خانه امن و دلچسب موقت برای خود و همراهانتان تهیه کرده‌اید. نوبت به آماده کردن غذا می‌رسد. واقعاً حستان به تهیه قرمه سبزی و قیمه چیست؟ اصلاً می‌چسبد؟ خب همین‌ها را که در خانه خودتان هم می‌پزید. برای سفر باید تنوع به خرج داد. سرچ کردن و گشت و گذار در اینترنت و تهیه دستور پخت غذاهای سنتی و محلی شمالی اصلاً کار سختی نیست.

خورشت فسنجان شمالی، خورشت شیش انداز بادمجان یا حتی باقلاقاتق با برنج از غذاهایی ست که هم طبعش با آن منطقه سازگار است و هم برای تهیه آن از مواد تازه همان ناحیه استفاده می‌کنید. اگر هم که برنامه آشپزی کردن ندارید چه بهتر! خودتان را به یک رستوران سنتی دعوت کرده و این غذاها را امتحان کنید.

وقت برای خوردن چلو مرغ زیاد است

واقعاً وقت زیاد است اما چه چلو مرغی؟ همانی که همیشه خورده‌ایم. شیوه‌های دیگری هم برای پخت آن وجود دارد که نمونه‌اش را در شمال خواهید دید. منطقه شمال به طیورش زبانزد است. انواع خوراک مرغ، مرغابی و اردک و غاز. با بهترین شیوه طبخ شده و به صورت شکم پر با سس‌های خوشمزه یک وعده غذایی بی نظیر می‌شود.

واقعاً حیف است شمال بروید و اردک شکم پر یا مرغ ناردونی با مخلفات نخورید. البته منظور از مخلفات زیتون، سیر، ماست چکیده و بورانی و باقالی خام است که با هر نوع غذایی می‌توانید نوش جان کنید. برای مثال در شهرهای خودمان برای خوردن سیر محدودیت داریم اما در شمال این محدودیت‌ها برداشته می‌شود. زیرا هم بوی آن آزار دهنده نیست و هم اینکه سیر مصلح غذایی است. یعنی چون اکثر غذاها مثل ماهی و گوشت گوساله و … که در شمال زیاد مصرف می‌شود سرد هستند مصرف سیر و زیتون و … که طبع گرم دارند به تعادل طبع بدن کمک می‌کند.

ماهی جنوب نخورید!

واقعاً چند نفر را می‌شناسید که بروند شمال و ماهی جنوب بخورند؟ مگر آن دسته از جنوبی‌های عزیز که ساکن شمال هستند و دلشان برای ماهی دیارشان تنگ می‌شود. مگر می‌شود ماهی سفید و آزاد و کفال و اردک ماهی را در شمال امتحان نکرد. تازه به شیوه‌ای که خود شمالی‌ها طبخ می‌کنند.

ماهی کیلکا و ماهی شور هم از آن دست ماهی‌های پرطرفدار در آن منطقه است که حداقل برای یک بار هم که شده باید امتحانش کنید. اگر در فصل صید به شمال رفته باشید و برای خودتان اجاره ویلا کنار ساحل در رامسر، انزلی، بابلسر و … را رقم زده باشید می‌توانید ماهی تازه را همانجا از صیادان خریداری کرده و به شیوه شمالی‌ها بپزید و نوش جان کنید.

اگر قصد سفر به شمال را دارید آن‌هایی که نباید بخورید را با غذاهای جدیدی که حتماً باید امتحان کنید جایگزین کرده و خاطره‌های دلچسب تری برای خودتان به جا بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.