میانگین قیمت بلیط قطار برای هر نفر

سفر با قطار بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود. اگر با همسفرهای خوبی به مسافرت می‌روید، مسیر سفر با قطار، به یک خاطره خوش برایتان تبدیل می‌شود. چرا که معمولا منظره بین راه، سفر کم استرس، مسیر بدون ترافیک و جای راحت برای نشستن و خوابیدن در سفر با قطار برایتان فراهم خواهد شد. حتی بیشتر مردم ترجیح می‌دهند هزینه‌های سفرشان را با قطار کاهش دهند. بنابراین اگر می‌خواهید میانگین قیمت بلیط قطار برای هر نفر و پاسخ سوالات متداول سفر با قطار را بدانید، توصیه می‌کنیم ادامه مقاله را از دست ندهید.

عوامل موثر بر کاهش و افزایش قیمت بلیط قطار

اگر می‌خواهید با میانگین قیمت بلیط قطار برای هر نفر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم ابتدا عوامل موثر بر کاهش و افزایش قیمت بلیط قطار را بررسی کنید. قیمت هر بلیط با توجه به شرایط، مسافت، درجه قطار و… متفاوت خواهد بود که در ادامه به هر یک از این موارد می‌پردازیم تا خرید بلیط قطار آسان‌تری را تجربه کنید.

زمان خرید بلیط قطار در قیمت بلیط تاثیر دارد. برای مثال در برخی از روزهای سال، یعنی پیش از تعطیلات نوروز و ایام شهادت، بلیط قطار پیش فروش می‌شود، در نتیجه قیمت بلیط قطار کمتر خواهد بود. اما در صورتی که در بلیط پیش فروش نشود، قیمت بلیط قطار در روزهای شلوغ سال و تعطیلات گران‌تر خواهد بود. بنابراین اگر می‌خواهید بلیط قطار ارزان قیمت تهیه کنید، توصیه می‌کنیم تعطیلات و روزهای پرسفر را برای مسافرت انتخاب نکنید.

قطارهای ایران به سه درجه یا کلاس تقسیم می‌شوند و هر یک با توجه به امکانات و خدماتی که در اختیار مسافران قرار می‌دهند، قیمت متفاوتی دارند. برای مثال اگر می‌خواهید قیمت بلیط قطار رجا را بدانید، باید به درجه یا کلاس آن نیز توجه کنید. معمولا قطارهای درجه یک یا ویژه، خدمات باکیفیت، پذیرایی مناسب، سیستم صوتی و تصویری، اینترنت، سرویس خواب تمیز و یک بار مصرف،  امکانات تفریحی، سیستم تهویه مطبوع، کتابخانه، رستوران‌های شیک و… در اختیار مسافران قرار می‌دهند. بهتر است بندانید که قیمت بلیط قطار کوپه‌ای 4 تخته و 6 تخته لوکس نیز متفاوت است. همچنین در صورتی که می‌خواهید یک کوپه را به صورت شخصی در اختیار داشته باشید، قیمت آن گران‌تر خواهد بود.

مسافت در قیمت بلیط تاثیر زیادی دارد. هر چه میزان مسافت شهر مبدا با شهر مقصد بیشتر باشد و شما ساعت و حتی روزهای بیشتری در قطار بمانید، قیمت بلیط نیز بیشتر خواهد بود. برای مثال قیمت قطار تهران به مشهد با قیمت قطار تهران به تبریز با توجه به مسافت، متفاوت خواهد بود.

این مطلب را هم بخوانید: این غذاها را در سفر شمال نخورید!

قطار لوکس

قیمت بلیط قطار برای کودک و نوزاد

به طور کلی قیمت بلیط قطار برای کودک و نوزاد نیم بها است. اگر کودک شما بین 2 تا 12 سال سن دارد، قیمت بلیط قطار به صورت نیم بها محاسبه می‌شود. همچنین در بسیاری از مواقع برای نوزاد زیر 2 سال، بلیط قطار هزینه‌ای ندارد و باید بیمه مسافر پرداخت شود؛ اما در صورتی که می‌خواهید برای نوزادتان یک صندلی تهیه کنید، باید همان بلیط نیم بها را بخرید. به یاد داشته باشید هر چه میزان مسافت بیشتر باشد و در زمان شلوغ و پر سفر از سال بلیط قطار تهیه کنید، قیمت بلیط نیز بیشتر خواهد بود.

خرید بلیط قطار چگونه است؟

در گذشته شما باید به یک ترمینال برای خرید بلیط قطار مراجعه می‌کردید که این کار زمان و هزینه زیادی را در بر می‌گرفت. همچنین ممکن است در روزهای پر سفر از سال، لیست مهمان‌های قطار به سرعت پر شود و برنامه سفر شما نیز برهم بخورد. اما این روزها اینترنت زندگی همه را آسان‌تر کرده است.

اگر می‌خواهید قیمت بلیط قطار رجا یا هر شرکتی را بدانید، دیگر نیازی نیست که ساعت‌ها در مسیر باشید و زمان خود را هدر بدهید. کافی است ابتدا به یک سایت گردشگری همچون وب سایت علی بابا بروید، گزینه قطار را انتخاب کنید، شهر مبدا و مقصد و تاریخ حرکت سفر را بنویسد. به همین سادگی لیستی از قطارهایی که در آن تاریخ از شهر مبدا به شهر مقصد مورد نظر شما حرکت می‌کنند، برایتان باز می‌شود.

همان طور که می‌دانید، میانگین قیمت بلیط قطار برای هر نفر یکسان نیست؛ اما ساده‌ترین روش آن است که به صورت آنلاین از وضعیت قیمت روز بلیط قطار باخبر شوید تا با دقت بیشتری هزینه سفرتان را برآورد کنید. علاوه بر این، شما با مراجعه به سایت گردشگری همچون علی بابا، می‌توانید خرید بلیط قطار را به سادگی تجربه کنید و از مزایای زیادی بهره‌مند شوید.

اولین مزیت خرید اینترنتی بلیط قطار، صرفه‌جویی در زمان است. شما در هر زمان و مکانی (حتی روزهای شلوغ و پر سفر از سال) می‌توانید بلیط قطارتان را رزرو کنید. همچنین شما می‌توانید قیمت قطارهای گوناگون را با هم مقایسه کنید که این مسئله باعث صرفه‌جویی در هزینه‌هایتان نیز می‌شود.

علاوه بر این، امکان خرید کوپه دربست به صورت آنلاین امکان پذیر است. بهتر است بدانید، در صورتی که از یک سایت گردشگری معتبر همچون علی بابا بلیط تهیه کنید، امکان کنسلی بلیط قطار نیز برای شما فراهم شده است. بنابراین برای لغو خرید بلیط قطار دیگر لازم نیست زمان زیادی برای رفت و آمد به باجه فروش بلیط قطار صرف کنید. شما می‌توانید با چند کلیک، بلیط قطار را کنسل کنید و هزینه خرید بلیط قطار خود را بازگردانید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.