مشتریان ناراضی چه کمکی به استارتاپ شما می‌کنند؟

۵ راهکار برای موفقیت در هر صنعتی از جمله در اکوسیستم‌های استارتاپی

متقاعد کردن بازار برای پذیرفتن راهکارهای جدید و خلاقانه همیشه کار سهل و آسانی نیست و گاهی نیازی به تحمل رنج، مشقت، امواج انتقاد و ایستادن در برابر نظرات مرتجعانه و مشتریان ناراضی دارد. در این مطلب قصد داریم به مطرح کردن یک شیوه پنج مرحله‌ای بپردازیم که با بکار بستن آن می‌توان شانس موفقیت را تا حد زیادی افزایش داد.

کارآفرینان همواره در تلاش بوده‌اند تا بتوانند به شکلی فناوری‌های خلاقانه و نوآورانه را وارد یک سیستم کنند و روند آن سیستم را بهبود ببخشند. به عنوان مثال شرکتی که در زمینه رهگیری به کمک بلوتوث فعالیت دارد، در پی راه حلی برای یکی از مهم‌ترین مشکلات مردم جهان است.

این مشکل گم کردن کلید، گوشی و سایر موارد شخصی است که شاید به نظر ساده و قابل حل بیاید ولی واقعاً مشکلی است که ذهن بسیاری از افراد را ساعت‌ها درگیری خود می‌کند. این شرکت با عرضه دستگاه‌های بلوتوثی که مصرف انرژی بسیارکمی دارند، می‌توانند بسیاری را از این مشکل برهانند.

تغییرات را برای توده مردم، خوب و خوش جلوه دهید

شاید متقاعد کردن افراد مختلف برای استفاده از یک راهکار نو و جدید مشکل باشد. پیدا کردن متقاضیان معتبر، می‌تواند فواید زیادی داشته باشد ولی مشکل و دشوار است. پیشنهادی که افراد باتجربه دارند این است که به دنبال افرادی باشید که از وضعیت کنونی رضایت چندانی ندارند.

تغییر ذهن مردم کار آسانی نیست. اگر می‌خواهید تغییرات بنیادین انجام دهید، لازم است از یک روش پنج‌مرحله‌ای استفاده کنید. این روش به قدری ساده است که تمامی افراد می‌توانند از آن استفاده کنند و نتایج شگفت‌انگیز آن را ملاحظه نمایند.

گام اول: نیازهای مشتریان و کاربران را درک کنید و به طور مرتب روی آن فکر کنید

یکی از مهم‌ترین گام‌ها درک نیازهای مشتریان است. موسسه استاتیستا اعلام کرده که ۱۴ درصد استارتاپ‌ها به این دلیل شکست می‌خورند که مشتریان و نیازهای آن‌ها را نادیده می‌گیرند و راه خودشان را می‌روند. شاید گوش دادن به توصیه‌ها و بازخوردهای آن‌ها همیشه امیدوارکننده نباشد ولی با کار کردن روی بازخورد آن‌ها و بهبود تخصص خود می‌توانید گامی مهم در راستای پیشرفت خود بردارید.

همیشه در هر سازمان و هر موقعیت شغلی که هستید به این مسئله فکر کنید که چگونه می‌توانید دردی از کاربران خود دوا کنید و به بهبود زندگی آنان کمک کنید. هر طرح سازنده می‌تواند به موفقیت ختم شود. برای افزایش شهرت و درآمد شرکت خود به این فکر باشید که تغییرات را به شکلی اعمال کنید که بیشترین مطابقت را با نیاز مشتری داشته باشد تا وی به راحتی درک کند که حضور شما تا چه اندازه در زندگی و کسب و کار او موثر بوده است.

گام دوم: بر مشتریان ناراضی و کاربر خود تمرکز کنید

وقتی می‌خواهید دردی از مشتری درمان کنید، کاری به مشتریان تحسین‌گر و مشوق نداشته باشید و تمرکز خود را بر کاربران و مشتریان ناراضی بگذارید. این مسئله وقتی تعداد کاربران و مخاطبان شما زیاد است، تأثیر بسزایی دارد. یکی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه، اوبر است.

اوبر تمام هم و غم خود را از بین بردن ترافیک، بهبود روند رفت و آمد و جلوگیری از وارد شدن آسیب به محیط زیست می‌داند. شاید فردی بیمار باشد و در نتیجه لازم است که هر چه سریع‌تر به بیمارستان برسد، در این شرایط ترافیک سنگین می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر و بحرانی‌تر از همیشه کند.

اوبر قصد دارد کاربران سر وقت به قرارهای خود برسند و همچنین رانندگی در خیابان نیز آسان شود. اوبر صنعت پیر، فرتوت و منسوخ تاکسی را از رده خارج کرد و خود به جای آن نشست. این استارتاپ خیلی سریع به یکی از گزینه‌های جایگزین جذاب برای تاکسی‌های قدیمی تبدیل شد و طرز تفکر و نگرش کاربران در مورد حمل و نقل را دگرگون کرد.

اوبر تحولی در زمینه ترافیک ایجاد کرد که توانست بسیاری از کاربران غمگین، افسرده و ناراحت را شاد و سالم و سرحال کند. این روند بر استفاده کاربران از اوبر افزود و باعث شد تمایل افراد به استفاده از حمل و نقل عمومی بیشتر شود. تمام این پیشرفت‌ها به این خاطر بود که اوبر به درد دل مشتریان ناراضی گوش کرد و چنین تحولی را ایجاد نمود.

مشتریان ناراضی

گام سوم: حریم خود را حفظ کنید

شاید از نظر خیلی از افراد، متقاعد کردن و راضی کردن تمامی افراد از یک مسئله خیلی جذاب باشد ولی نباید خودتان را گول بزنید؛ زیرا هیچ‌گاه نمی‌توانید همه را از خود راضی کنید. البته باید بگوییم که بسیاری از کسب وکارهای موفق مانند تسلا هم مرتکیب چنین اشتباهاتی می‌شود. تسلا در سال ۲۰۱۶ یک شرکت فعال در زمینه انرژی خورشیدی به نام سولار سینی را به قیمت ۲.۶ میلیارد دلار خریداری کرد که موجب افت ارزش سهام این شرکت و از دست رفتن اعتماد مخاطبان شد.

تسلا در پی این بود که بتواند باتری‌های بی‌نظیر خورشیدی بسازد و همین موضوع سبب شد ه مخاطبان از این شرکت ناامید شوند؛ زیر آن‌ها انتظار داشتند که این شرکت فقط ماشین‌های عالی و جاب تولید کند. با این اوصاف تلاش نکنید کسب و کار خود را در حوزه‌های نامربوط توسعه دهید. این کار گاهی به مرگ کسب و کار شما منتهی می‌شود.

گام چهارم: از موانع بکاهید

راهکارهای اثبات‌نشده و ناکارآمد اعتماد مشتریان را جلب نمی‌کند. مردم همیشه به دنبال راهکارهای جدید نیستند، آن‌ها به دنبال راهکارهایی هستند که کارآمدی آن ثابت شده باشد. همیشه در هنگام ارائه راهکار، روشی را بیان کنید که از کارکرد آن اطمنیان صد در صد دارید. کاربران به روش‌هایی علاقه دارند که هیچ شکستی در آن نباشد.

گام پنجم: از توان دوست و دشمن استفاده کنید

تجربه کار در صنعت واقعاً بی‌نظیر است. نکته‌ای باید به آن توجه داشته باشید این است که از همکاران، دوستان و دشمنان خود نظر بخواهید تا ببینید با بکار بستن چه راهکارهایی می‌توان به بهترین نتایج رسید. همیشه در پی راهکاری باشید که بتوانید در سریع‌ترین زمان ممکن بهترین نتایج را حاصل کرد. استفاده از نظرات افراد متخصص و غیرمتخصص لازم است؛ زیرا گاهی نظر یک متخصص تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند تحولی عظیم در درآمد شما و کسب و کارتان به وجود بیاورد.

ایجاد تغییرات گسترده و تحولات گسترده کار آسانی نیست ولی با بکار بستن چند راهکار فوق ساده و تمرکز بر هدف نهایی می‌توان به نقاط خوبی رسید. برای موفقیت حتمی باید موانع و اشکالات خود را ارزیابی و از تکرار آن‌ها جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط:
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.