لیست استارتاپهای کشاورزی (ویرایش سوم)
کشاورزی، حوزهای پرمشتری، محبوب و پولساز است که ریسکپذیری آن برای استارتاپها پایین است
کشاورزی از آن دست مشاغل کهن بشری است که در چند دهه اخیر تبدیل به صنعتی بزرگ شده است. نیاز بشر به غذا و مصرفگرایی روزافزون و معضل ناتمام گرسنگی میلیونها نفر در جهان، صنعت کشاورزی را در شمار صنایع زیربنایی و کلیدی قرار داده است.
ورود ایدههای نو و خلاقانه و کسب و کارهای نوپا و دانشبنیان، به کمک فناوری، صنعت کشاورزی را وارد عصری تازه کردهاند. این ظرفیت و اختلالاتی که در زنجیره تامین و ارزش محصولات کشاورزی از مزرعه تا سفره دچار به چشم میخورد، برای بسیاری از استارتاپها یک فرصت ایدهآل ساخته است. واقعیت این است که ساختار سنتی کشاورزی ایران در حال تغییر است و این تغییر نه با اقدامات دولت که با ورود استارتاپها اتفاق میافتد.
بارها شنیدهایم و دیدهایم که دلالها و واسطهها چه چالشها و گرفتاریهایی جدی برای کشاورزان درست کردهاند یا اینکه از زمانی که یک محصول کشاورزی بار کامیون میشود تا به دست مصرفکننده برسد، چقدر افزایش قیمت مییابد. استارتاپهای حوزه کشاورزی بخشی از این مشکل را حل می کنند و در نمونههایی که ما به معرفیشان میپردازیم، کمک کردهاند که کشاورزی مدرنتر شود، کشاورز راضیتر باشد و محصول هم ارزانتر و بهتر به دست مصرفکننده برسد.
هوشمندسازی مصرف آب در کشاورزی با استارتاپ ۳MTech
استارتاپ ۳MTech یک استارتاپ مبتنیبر IoT (اینترنت اشیاء) است و در بخش آبیاری هوشمند خدماتی را به کشاورزان و صنایع کشاورزی ارئه میدهد. درواقع حسگرهای ما برای اندازهگیری و برداشت دادههای لحظهای و پیوسته رطوبت خاک ساخته شدهاند و با اندازهگیری پتانسیل ماتریک خاک اطلاعات دقیقی را برای تعیین زمان شروع و پایان آبیاری در اختیار کشاورزان قرار میدهند.
این حسگرها پس از نصب در محل مناسب، دادههای مربوط به رطوبت خاک را در عمقهای مختلف اندازه گرفته و به صورت برخط و اتوماتیک به کابر ارسال میکنند. به این صورت که حسگر در عمقهای مناسب (با توجه به نوع محصول و گیاه کاشته شده) و در کنار ریشه گیاه قرار میگیرد و پس از اندازهگیری مستمر میزان رطوبت خاک (پتانسیل ماتریک) اطلاعات بدستآمده را از طریق بیسیم به کنترلکننده مرکزی ارسال میکند.
باتوجه به میزان رطوبت خاک میتوان زمانهای آبیاری زمین موردنظر را برنامهریزی کرد و کشاورزان از طریق اپلیکیشن موبایل خود به این اطلاعات دسترسی پیدا میکنند.
همچنین در طولانیمدت با کمک هوش مصنوعی و براساس دیتاهای بهدستآمده میتوان آبیاری و کشت محصولات را در سطح کلان در مناطق مختلف مدیریت کرد. این امر باعث کاهش چشمگیر مصرف آب و افزایش بهرهوری خواهد شد.
در استارتاپ ۳MTech سید دانیال صید بنیانگذار و مدیر اجرایی تیم و سیدمسعود عربی مدیر فنی تیم است. دوستان دیگری نیز هستند که در امر طراحی مکانیک، کارشناس آبیاری و امور مالی و حسابداری به این تیم کمک میکنند.
کشاورزان در ابتدا تجهیزات را از این استارتاپ خریداری کرده و برای استفاده از قابلیت اتصال به اینترنت و کنترل آبیاری ازطریق اپلیکیشن حق اشتراک سالانه پرداخت میکنند.
بازارگام: میوهفروشی از باغ بدون واسطه
بازرگام، که در حوزه توزیع آنلاین میوه فعالیت میکند از بهمن ماه سال 1396، فعالیت خود را آغاز کرد. این استارتاپ در بخش لجستیک با گروه تعاونی پیشگامان (بندر خشک، شرکت حمل و نقل توانمند، مجوز اپراتوری پست پیشگامان) همکاری میکند.
به این صورت که میوهها از باغات مختلف تامین و پس از عملیات فرآوری و دستهبندی و تقسیم در انبارها و سردخانههای پیشگامان با ظرفیت 60هزار تن ذخیرهسازی شده و با بسته بندیهای مناسب به تهران و مراکز استانها ارسال میشود.
امیرحسین رضایینژاد، بنیانگذار این استارتاپ است که تاکنون راهاندازی 4 استارتاپ را در کارنامه خود دارد. در بازارگام محصولات بدون واسطه از باغداران و تجار خریداری میشود و با قیمت پایینتر از هزینه محلی به کاربران عرضه میشود.
کشمون: خرید و فروش زعفران از خطه خراسان
کشمون، استارتاپی است که ارتباط بین کاربران و کشاورزان در حوزه زعفران فراهم میکند. محمد و حمزه قائمپناه و سیامک خرمی از بنیانگذارن این استارتاپ هستند که از سال 96 با ایده عرضه زعفران کشاورزان خراسان جنوبی آغاز به کار کرد.
محمد و حمزه قائمپناه در شهر قاین، اهل خراسان جنوبی هستند که بهواسطه شغل خانوادگی خود یعنی کشاورزی و با توجه به مشکلات این حوزه، این استارتاپ را راهاندازی کردند. در کشمون، کاربران میتوانند بدون واسطه از کشاورزان زعفران بخرند. کشمون در برنامه جاده ابریشم،
رقابت بین استارتاپها که در آبان ماه 1396 برگزار شد، برنده شد. کشمون در شروع فعالیتش، در زمستان96 سرمایه بذری جذب کرد، دومین سرمایهگذاری خود را هم در سال 99، پس از گذشت سه سال، با هدف توسعه بازار و صادرات از شرکت پارسال و فرزین پردیس، انجام داده است.
کشت کالا: ثبت و فروش نهادهها تجهیزات کشاروزی
کشت کالا یکی از سایتهای مجموعه شرکت آرمان تایماز ارس است که در این پلتفرم محصولات، نهادهها و تجهیزات کشاورزی و صنایع وابسته به صورت مستقیم به فروش میرسد.
محمد زرندی، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت کشاورزی، به همراه امیر دهقانی اسکویی و مهندس سید امید حسینی این استارتاپ را راه انداختهاند.
زرندی پیش از شروع استارتآپ کشت کالا در حوزه کارشناسی فارمهای کشاورزی، مدیریت مجموعههای کشت و صنعتی، خرید و فروش اینترنتی محصولات کشاورزی و به نوعی تجارت الکترونیکی بخش کشاورزی فعالیت میکرده است.
این استارتاپ مذاکراتی را با برخی vcها و شتاب دهندهها انجام داده و قصد دارد به زودی جذب سرمایه کنند و در همین رابطه با به طور جدی با دو سرمایهگذار وارد مذاکره شدهاند.
آنطور که در وبسایت کشتکالا آمده، در این پلتفرم تمامی تولیدکنندگان و عرضه کنندگان محصولات و تجهیزات کشاورزی میتوانند به راحتی در سایت عضو شده و محصولات خود را ثبت و جهت فروش و ثبت سفارش در معرض دید عموم قرار دهند.
همچنین کلیه خدمات این سایت رایگان بوده و تولیدکنندگان از بابت ثبت و عرضه محصولات هزینهای پرداخت نخواهند کرد.
بینج بار: برنج به قیمت سر زمین
بینج بار یک پلتفرمی برای فروش مستقیم برنج توسط کشاورزان به مصرفکننده است که از سال 98، با سرمایه اولیه ۱۰ میلیون تومان فعالیت خود را شروع کرده است. این استارتاپ امیرحسین رضایی، مرصاد محمدی و سحر تنکابنی، راهاندازی شده است. امیرحسین ۲۵سال دارد و مدیرعامل بینجبار است. مهندسی کامپیوتر را در دانشگاه نوشیروانی بابل خوانده و در حال حاضر دانشجوی رشته MBA در دانشگاه شهید بهشتی است.
در بینجبار، برنج کشاورزها را از لحاظ ظاهر، پخت، درصد شکستگی، عطر و فاکتورهای کیفی آزمایشگاهی بررسی شده و برای آنها فاکتور کیفی صادر میشود. پس از آن و در صورت تایید کیفی، محصول روی سایت بینجبار قرار میگیرد.
روستا پلاس: رابط مستقیم تولیدکننده و مصرفکننده
روستا پلاس، استارتاپ فعال در حوزه کشاورزی است که خدماتی چون بازاریابی، خرید و فروش محصولات کشاورزی و محصولات روستایی شامل دام، نهاده و ماشینآلات بهصورت آنلاین از طریق ارتباط مستقیم بین تولیدکننده و مصرفکننده و حذف واسطهها ارائه میدهد.
محمد حسنوند بنیانگذار استارتاپ روستا پلاس، فارغالتحصیل کارشناسی ارشد برق الکترونیک و کارشناسی مکانیک است. تاکنون جذب سرمایه نداشته و با سرمایه شخصی فعالیت خود را از سال 97 آغاز کرده است. در حال حاضر ۳۳۰۰ کاربر دارد که بیشتر آنها کشاورز و دامدار هستند.
کشتیار: نظارت از بالا بر مزرعه
کشت یار استارتاپی است که با استفاده از تصاویر ماهوارهای در کنار دانش کشاورزی، راهکارهایی برای مدیریت بهینه مزارع و افزایش عملکرد محصولات به کشاورزان ارائه میدهد.
کشاورزان با مشخص کردن محل زمین خود میتوانند با کشتیار به طور پیوسته بر زمین خود نظارت داشته باشند و مناطقی را که در آن مشکلی وجود دارد یا رشد محصول غیرمعمول است در کمترین زمان شناسایی کنند.
این استارتاپ از سال 97 فعالیت خود را آغاز کرده است، سارا میرشکاری، سعیده مشایخی، محسن حسینی و حامد حامدیان از بنیانگذاران این استارتاپ هستند.
تازهبار: از مزرعه تا آشپزخانه
تازهبار، به گفته بنیانگذارش پلتفرمی با چشمانداز محقق کردن رویای کشاورزان، باغداران و دامداران ایرانی برای عرضه مستقیم، بیواسطه و سریع محصولات کشاورزی است.
این پلتفرم به عنوان تامینکننده مستقیم برای رستورانهای مطرح شهر، فستفودها، کافهها و تعداد زیادی از برندهای حوزه غذایی کشور در سطح شهر حضور دارد. امین اسلامی، 36 سال دارد و به مدت یکسال است که این استارتاپ را راهاندازی کرده است.
سرمایهگذاری اولیه این استارتاپ توسط کنترل تک و مجموعه فیروزه صورت گرفت، به این روش که با بررسیهای خاص هزینههای ۱۸ ماه به استارتاپ داده شد تا به وسیله آن بتواند روی رشد و توسعه و تیمسازی خود کار کند، به تازگی هم شرکت دیگری هم اخیراً در تازه بازار سرمایهگذاری خوبی کرده است.
سروبان استارتاپی است که در حوزه بازاریابی، بازارسازی و بازاررسانی محصولات کشاورزی فعالیت میکند.
عرفان میرطالبی، بنیانگذار استارتاپ سروبان در دانشگاه کارشناسی نرمافزار خوانده است. هلدینگ تلاشگران اقتصاد پایدار و در بازوی سرمایهگذاری خطرپذیر، شرکت سرمایهگذاری توسعه سپهر روی این مجموعه سرمایهگذاری کرده است.
در حال حاضر ۵۳۰۰ کشاورز با این مجموعه همکاری میکنند، سروبان در ۴۳۰ روستا فعالیت میکند. همچنین اکنون ماهیانه حدود ۳ هزار تن فرصت معاملاتی در سروبان ایجاد میشود.
ست پلت: مشاوره به کشاورزان از تحلیل تصاویر ماهوارهای
ستپلت، استارتاپی است که با استفاده از تحلیل تصاویر ماهوارهای به کشاورزان مشاوره میدهد تا دوره داشت محصولات خود را مدیریت کنند. امید همتی، مدیر مارکتینگ استارتاپ ست پلت ۲۹ ساله و در دانشگاه کارشناسی ارشد عمران خوانده است.
این استارتاپ کشاورزان را راهنمایی میکند که در کدام قسمت زمین، چه اتفاقاتی افتاده است، برای مثال در کدام قسمت؛ گیاهان آسیب دیدهاند، یا نیازمند کود یا آب بیشتری هستند و در نهایت به کشاورزان کمک میکند که دوران داشت محصول خود را مدیریت کنند.
تیم ست پلت از ۵ سرمایه گذار تشکیل شده است که در کنار این تعداد، پنج نفر دیگر هم با این تیم همکاری میکنند یعنی یک تیم ده نفره.. در حال حاضر حدود ۵۰۰۰ هکتار زمین ثبت شده در سامانه وجود دارد که از این خدمات استفاده میکنند.
آیچیزها این گزارش را به مرور کامل میکند. اگر شما یک استارتاپ کشاورزی هستید که در این گزارش از شما اسمی آورده نشده میتوانید با تحریریه آیچیزها تماس بگیرید.
[…] لیست استارتاپهای کشاورزی ایران را اینجا دنبال کنید. […]