استارتاپ‌های آموزشی متقاضی سرمایه: از تیک‌تاک ایرانی تا خط‌وخال

آموزش‌و‌پرورش بیشتر دنبال حمایت از چه استارتاپ‌های آموزشی است؟

رویداد جذب سرمایه در استارتاپ‌های حوزه آموزش با حضور ۶ استارت‌آپ این حوزه در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد. ۳۰۵ کاربر، شامل سرمایه‌گذاران و مخاطبان رویداد از طریق پلتفرم اسکای‌روم و آپارات در این برنامه حاضر بودند.

سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در رویداد جذب سرمایه استارتاپ‌های حوزه آموزش با تاکید بر اینکه کرونا باعث افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها در فناوری‌های حوزه آموزش شده است گفت: حوزه آموزش امروز مورد هجوم فناوری‌های نوین قرار گرفته است به طوری که شاهد یک بازآفرینی به مدد این فناوری‌ها در حوزه آموزش هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مفهوم مدرسه متفاوت از آن چیزی شده که در گذشته می‌شناختیم، ادامه داد: امیدواریم که فناوری‌های موجود کمک کننده باشد. البته فناوری می‌تواند آسیب‌ها را برطرف کند اما نمی‌تواند همه مشکلات آموزشی را حل کند.

سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری هندی‌ها در دوران کرونا روی استارتاپ‌های آموزشی

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در مورد رویکرد سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های آموزشی تحت عنوان «اتکا» گفت: به واسطه شیوع کرونا حجم سرمایه‌گذاری در فناوری‌های حوزه آموزش گسترش یافته است، به طوری که هندوستان در ۶ ماهه اول سال ۲۰۲۰ در حدود ۸۰۰ میلیون دلار در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۷۰۰ درصد رشد داشته است. سرمایه‌گذاری در شرایط جدید بیشتر هم شده است و شاهد بازآفرینی شیوه‌های آموزشی هستیم.

ملکی‌فر ادامه داد: در ایران بخشی از بار آموزشی به دلیل وجود بیماری کووید۱۹ بر دوش استارت‌آپ‌ها افتاده است. به عنوان مثال پلتفرم «اسکای روم» در حال حاضر در بسیاری از موسسات آموزشی استفاده می‌شود. ما تلاش می‌کنیم با همکاری وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی، استارت‌آپ‌های توانمند حوزه آموزش را شناسایی و معرفی کنیم تا سرمایه مورد نیاز خود را از این طریق جذب کنند.

طرح هم‌سرمایه‌گذاری چیست؟

در طرح هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، این صندوق منابع مالی را در قالب سرمایه‌گذاری و نه تسهیلات ارایه می‌دهد، به طوری که هر طرحی را عاملان صندوق یعنی صندوق‌های پژوهش و فناوری، حاضر به مشارکت ۲۰ درصدی در آن طرح باشند صندوق نوآوری و شکوفایی بسته به سطح فناوری و اولویت راهبردی تا ۸۰ درصد از منابع باقیمانده را تامین کرده و در سود و زیان طرح سهیم خواهد بود.

استارتاپ‌ها و جهت‌گیری آموزش‌وپرورش

در ادامه این رویداد، علیرضا کمره‌ای، معاون آموزش دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش که بصورت آنلاین در این رویداد حضور داشت، بر تطابق ایده‌های نوآورانه استارت‌آپی با اسناد نظام آموزشی تاکید کرد و گفت: استارت‌آپ‌های آموزش باید به جهت‌گیری اسناد نظام آموزشی توجه کنند. آموزش و پرورش یک نهاد حاکمیتی است و ایده‌های این حوزه نیز باید متناسب با این سیستم آموزشی باشد و اگر استارت‌آپ‌ها به این رویکرد توجه نکنند امکان استفاده از تولیدات آن‌ها در نظام آموزشی وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: استارت‌آپ‌ها باید در ارائه خدمات به ذینفعان حوزه آموزش یعنی دانش‌آموزان و خانواده‌ها بیشتر توجه کنند. به عبارت دیگر گسترش موقعیت تربیت و یادگیری باید با توجه به ویژگی نظام آموزشی باشد، در این صورت آموزش و پرورش در انعکاس دستاوردهای استارت‌آپی کمک می‌کند و همچنین خلأهای آموزشی را برای نوآوران و فناوران آشکار می‌کند.

جای خالی استارتاپ‌های تربیتی!

کمره‌ای در مورد جایگاه استارت‌آپ‌ها در نظام آموزشی کشور نیز گفت: استارت‌آپ‌های آموزشی می‌توانند خلاء آموزشی در یادگیری را جبران کنند. در حال حاضر در بحث تربیت دانش‌آموزان حضور استارت‌آپ‌ها چشمگیر نیست و بیشترین حوزه مورد توجه آنها یادگیری و آموزش است، این در حالی است که تربیت بسیار برای ما حائز اهمیت است.

نیازهای استارتاپی آموزش‌وپرورش

معاون آموزش دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش حوزه‌های مورد تقاضا برای توجه استارت‌آپ‌ها را برشمرد و گفت: توجه به ملاحظات تربیتی در کنار آموزش، توسعه پلتفرم مدیریت یادگیری، تسهیل‌کنندگی ارتباط معلم و دانش‌آموز، سیستم‌های فعال کننده یادگیرنده، یادگیری با بازی و در نهایت چگونگی یادگیری و یادگیری مهارت، از جمله مواردی است که ما در آموزش و پرورش به آن نیاز داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش در ترویج و توسعه فعالیت استارت‌آپ‌ها می‌تواند کمک کند و به شدت نیازمند فعالیت بخش خصوصی در این زمینه است و امیدوارم زمینه هدایت فناوری و دستاوردهای استارت‌آپی به سیستم آموزشی کشور فراهم شود.

ارائه استارتاپ‌ آوید

در ادامه این رویداد، ۶ استارتاپ آموزشی به ارائه طرح‌های خود پرداختند.

استارت‌آپ «آوید» اولین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه آموزش بود. اطلاع‌رسانی دوره‌های جامع آموزش پزشکی و برگزاری دوره‌های آموزشی و خدمات آموزشی در حوزه سلامت، فعالیت اصلی این استارتاپ است. سرمایه مورد تقاضا این استارت‌آپ ۷۰۰ میلیون تومان برای یک سال و در ازای ۳۰ درصد سهام اعلام شد. ویژگی منحصربه‌فرد این طرح، ارائه روش‌های نوین آموزشی پزشکی و برگزاری دوره‌های باز‌آموزی و یا تکینیک آموزی است.

ارائه استارتاپ نورولند

استارت‌آپ «نورولند» دومین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه آموزش بود که محصول خود را بستری برای بهبود یادگیری کودکان ۲‌-۷ سال به واسطه فناوری شاد و جذاب معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضا این استارت‌آپ۳۲۰ میلیون تومان در ازای ۱۵ درصد از سهام برای توسعه محصول، بازاریابی و نیروی انسانی است. این استارت‌آپ در مرکز توسعه فناوری دانشگاه امیرکبیر مستقر است و با کلینیک مغز و شناخت ایران و مرکز آی تی درخشان ذهن قرارداد همکاری دارد.

ویژگی منحصربه‌فرد این محصول عدم نیاز به دانش خانواده‌ها، صرف زمان از طرف آن‌ها و به روزرسانی نرم ‌افزار بدون صرف هزینه است.

ارائه استارتاپ بوکلینو

سومین تیم متقاضی سرمایه، استارت‌آپ «بوکلینو» بود که  باتوجه به نیاز روز افزون خدمات دهندگان آموزشی نظیر مدارس، آموزشگاه‌ها، اساتید و مشاوران آموزشی و خدمات گیرندگان این امر، نظیر دانش آموزان و والدین، جهت دسترسی به محتوای آموزشی، خدمات سنجشی، سیستم گزارش و ارزشیابی دانش آموزان، تصحیح اوراق امتحانی و خدمات مشاوره‌ای، ایده‌ی توسعه‌ی یک نرم افزار جامع در راستای برآورد نیازهای فوق را مورد توجه قرار داده و ایده خود را در قالب وب‌- اپلیکشن آموزشی و ارائه محتوای آموزشی به فعالان حوزه آموزش پیاده سازی کرده‌است. سرمایه مورد تقاضای این استارت‌آپ ۱.۵ میلیارد تومان در ازا ۲۵ درصد سهام برای توسعه محصول، بازاریابی و نیروی انسانی است. ویژگی منحصربه‌فرد این محصول سهولت دسترسی به نرم افزار و امکان شخصی سازی و ویرایش اطلاعات است.

ارائه استارتاپ ویلرنو

استارت‌آپ «ویلرنو» چهارمین طرحی بود که محصول خود را آموزش جذاب و کاربردی در حوزه زبان انگلیسی معرفی کرد. ارائه دهنده خدمات آموزش زبان انگلیسی با روش‌های گیمیفیکیشن، فیلم و چالشی کردن آموزش، عمده  فعالیت این استارتاپ را شامل می‌شود. سرمایه مورد تقاضا این استارت‌آپ، ۵۰۰ میلیون تومان برای بازاریابی، تولید محتوا و دستمزد است. ویژگی منحصربه‌فرد این محصول داشتن موتور جستجو بومی، استفاده از هوش مصنوعی که بازخورد‌های کاربران را مشخص کند و عقد قرارداد با بلاگرهای مطرح این حوزه است.

ارائه استارتاپ تیک‌تاک

استارت‌آپ «تیک‌تاک» پنجمین تیم متقاضی سرمایه در این رویداد بود که برای دسترسی متوازن همه دانشجویان کشور به محتوای آموزشی محصول خود را اینگونه معرفی کرد: ارائه کتب آنلاین و برگزاری کوئیزهای شبانه همراه با جوایز نقدی که به تکالیف و برنامه‌ریزی دانش آموز مرتبط است و سعی در ایجاد هیجان برای تحصیل دارد.

سرمایه مورد تقاضای این استارت‌آپ ۷۸۰ میلیون تومان در ازا ۴۰ درصد سهام است. این محصول شامل سه بخش اساسی برنامه درسی روزانه، تکلیف و حل تمرین و آزمون‌های کوتاه شبانه است. ویژگی منحصربه‌فرد این محصول، برنامه درسی و حل تمرین اختصاصی، آموزش تست‌زنی، آزمون آنلاین هماهنگ و تحلیل وضعیت هر دانش‌آموز است.

ارائه استارتاپ خط و خال

استارت‌آپ «خط و خال» آخرین تیم ارائه دهنده در این رویداد بود. این استارت‌آپ به ارائه خدمات آموزشی با استفاده از ویدئو و انیمیشن، ارائه آزمون‌های آنلاین و کارنامه برای دانش آموزان، دانشجویان، مدرسان و دبیران کنکوری می‌پردازد. سرمایه مورد تقاضای این استارت‌آپ ۴۰۰ میلیون تومان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.