بازی‌های آنلاین طرفدار بیشتری دارند

آتوسا حسینی‌خواه، مدیر مجموعه نداگیم از تجربیاتش می‌گوید

 

بازی‌سازی یکی از حوزه‌هایی است که به تازگی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته و بخش خصوصی و مجموعه‌های دولتی هم اقدام به برگزاری رویدادهای مختلف برای معرفی و تقویت این حوزه کرده‌اند. یکی از این رویدادها، کژوال کمپ رویداد رقابتی ۱۰ هفته‌ای بود که با همکاری کافه‌بازار و آواگیمز و با هدف ارتقا سطح بازی‌های موبایل ایرانی در سال گذشته برگزار شد. در این رویداد بعد از ۱۰ هفته‌ زمانی که تیم‌ها برای تولید بازی موبایل داشتند، از بین ۲۲۸ تیم، ۲۲ تیم به مرحله فینال رسیدند. نداگیم یکی از تیم‌های راه‌یافته به مرحله فینال این رقابت بود. با آتوسا حسینی‌خواه، مدیر استارتاپ نداگیم که در اصفهان مستقر است صحبتی داشتیم. با خواندن صحبت‌های او نداگیم را بهتر بشناسید.

لطفا برای شروع، تیم نداگیم را معرفی کنید و کمی از تجربیاتش در حوزه بازی‌سازی بگویید.

ما حدود یک سال است که در حوزه بازی‌سازی مشغول به فعالیت هستیم. اگر بخواهم دقیق بگویم از اسفند ۹۶ فعالیتمان را به صورت رسمی شروع کردیم. استارتاپ نداگیم یک تیم ۴ نفره است که سه نفر از ما فارغ‌التحصیل هستیم و یک نفر ۱۶ ساله و مشغول تحصیل است. تا امروز ۲ بازی در کافه‌بازار منتشر کردیم یکی از آنها فرار نام دارد که همان بازی شرکت‌کننده در کژوال کمپ بود و دیگری به نام مکعب دیوانه.

تعداد نصب این برنامه‌ها به چه صورت بود؟

تعداد نصب این بازی‌ها به حدود ۳۰۰ مورد رسید ولی به این دلیل که پیگیری نکردیم و آپدیت ندادیم نزولی شد و به زیر ۱۰۰ رسید.

متاسفانه بازی‌سازی هنوز آنطور که باید و شاید جا نیافتاده است؛ به هرکسی که می‌گوییم در این حوزه فعالیت می‌کنیم، می‌گوید «دلت خوش است!»

کمی به عقب برگردیم، اصلا چه شد که وارد حوزه گیم شدید؟

ما فارغ‌التحصیل رشته نرم‌افزار بودیم. در آن زمان یکی از اساتید ما، بازی‌سازی ارائه دادند و همان‌جا ما به این حوزه علاقمند شدیم. در همان زمان دانشجویی هم یک ماراتن بازی‌سازی در دانشگاه ما برگزار شد که ما شرکت کردیم و توانستیم مقام اول را کسب کنیم؛ به این صورت بود که ما به این حوزه به شدت علاقمند شدیم و تصمیم گرفتیم در همین زمینه ادامه دهیم و فعالیت کنیم.

در این مدت که به عنوان یک استارتاپ فعالیت کردید با چه مشکلاتی روبرو بودید؟ چه چالش‌هایی در این راه برای شما وجود داشته؟

متاسفانه بازی‌سازی هنوز آنطور که باید و شاید جا نیافتاده است؛ به هرکسی که می‌گوییم در این حوزه فعالیت می‌کنیم، می‌گوید «دلت خوش است!» ما در این راه، از این حرف‌ها زیاد شنیده‌ایم.

صنعت بازی‌سازی ایران در چه حال است؟

تیم ما توانست در مرکز بازی‌سازی دانشگاه اصفهان مستقر شود. این مورد را به این دلیل گفتم که اشاره کنم خیلی از تیم‌ها هنوز حتی جایی برای استقرار ندارند. به نظر من مشکل اصلی همین است؛ اگر بتوانیم این کار را صنعت بنامیم، در کشور ما هنوز به آن بهایی داده نشده و ما امیدواریم در آینده به این حوزه بها دهند.

پس شما به آینده بازار بازی‌سازی در ایران امیدوار هستید؟

بله. وقتی که من شرایط را با یک سال پیش مقایسه می‌کنم، می‌بینم که وضعیت بازی‌سازی در کشور خیلی پیشرفت داشته و جای کار بیشتری هم وجود دارد. حتی با بررسی تیم‌های فعال در این حوزه می‌بینیم که جای بسیاری برای کار در این حوزه وجود دارد و کلا در حال گسترش است.

در ایران شاید از ۱۰۰ نفر تنها ۲ یا ۳ نفر بازی را بخرند و برای داشتن آن هزینه کنند که البته این اصلا خوب نیست. به همین دلیل است که بسیاری از همکاران ما می‌گویند که نمی‌خواهند برای بازار ایران کار کنند و به دنبال منتشر کنندگان خارجی می‌گردند

آیا ندا گیم به درآمدزایی رسیده است؟

خیر. در نداگیمز هنوز به درآمدزایی نرسیده‌ایم و همچنان با سرمایه‌ شخصی ادامه می‌دهیم.

فکر می‌کنید در شرایط فعلی مردم ایران برای بازی، پول خواهند داد؟

اگر بخواهیم از لحاظ درآمدزایی کسب‌وکارهای این حوزه بگوییم، همانطور که گفتم ما خودمان هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. در حالت کلی اگر بگویم، شاید از ۱۰۰ نفر تنها ۲ یا ۳ نفر بازی را بخرند و برای داشتن آن هزینه کنند که البته این اصلا خوب نیست. به همین دلیل است که بسیاری از همکاران ما می‌گویند که نمی‌خواهند برای بازار ایران کار کنند و به دنبال منتشر کنندگان خارجی می‌گردند تا بازی بسازند و خارج از کشور منتشر شود.

این مورد تا امروز باعث نا امیدی شما نشده است؟

خوب اگر از این لحاظ به شرایط نگاه کنیم، باید بگویم بله؛ احتمالا اگر ما هم شرایط مناسبی داشته باشیم به بازارهای خارجی می‌رویم چون در آن بازارها با قیمت‌های بسیار پایین یعنی ارقامی مانند یک دلار که اصلا رقم قابل توجهی نیست، به درآمدزایی بالایی رسیده‌اند. بازار ایران از این نظر مناسب نیست و ممکن است باعث خروج فعالان این صنعت از مارکت ایران شود.

البته متاسفانه دسترسی به بازارهای خارجی راحت نیست؛ اگر رسیدن به بازارهای خارجی راحت بود اصلا کسی در بازار ایران فعالیت نمی‌کرد. به شخصه امیدوارم این روند تغییر کند و فعالان این بخش هم بتوانند فعالیت مناسبی داشته باشند.

از تجربه کژوال کمپ بگویید. آیا قبل از این هم در رویداد رقابتی در این حوزه شرکت کرده بودید؟ شرکت در این رقابت چه نتایجی برای شما داشت؟

در حقیقت این اولین تجربه ما بود و آشنایی و اطلاعات زیادی در این رابطه نداشتیم. شرکت در کژوال کمپ تجربه خیلی خوبی برای ما بود و واقعا به ما کمک کرد.

یکی از مهمترین نتایج شرکت در این رقابت برای ما این بود که مجبور باشیم کارها را در زمان‌بندی از پیش تعیین شده و سروقت خود انجام دهیم؛ قبل از آن ما در تیممان همیشه مشکل زمان‌بندی داشتیم. حتی ما به این دلیل که نسخه آلفا بازی ما مشکل پیدا کرد، مجبور شدیم در مدت زمان محدودی که باقی مانده بود، از اول کار را شروع کنیم و محصول را برسانیم. و ما توانستیم.

در مجموع به واسطه حضور در این رویداد اهمیت مواردی مانند زمان و موارد مرتبط با بازی‌سازی را متوجه شدیم و بعد از این حتما آنها را به کار خواهیم برد.

در حالت کلی، این دوره واقعا تجارب زیادی داشتیم، مثلا اینکه کلا چطور یک تیم که حداقل ۴ نفره است باید با هم هماهنگ شود، تقسیم وظایف در تیم به چه صورت باشد و روند انجام کار به چه صورت باشد و مهمتر اینکه چه سبک بازی‌هایی برای بازار مناسب است. به صورت کلی اینها تجاربی بود که ما از کژوال کمپ به دست آوردیم.

متاسفانه دسترسی به بازارهای خارجی راحت نیست؛ اگر رسیدن به بازارهای خارجی راحت بود اصلا کسی در بازار ایران فعالیت نمی‌کرد.

برای آینده نداگیم چه برنامه‌ای دارید؟ منتظر چه اتفاقی در این استارتاپ باشیم؟

در کژوال کمپ متوجه شدیم که بازی‌های آنلاین طرفدار بیشتری دارند و تصمیم‌گرفتیم یک بازی آنلاین ارائه کنیم. فعلا یک‌سری دیتا و اطلاعات از کافه بازار جمع‌آوری می‌کنیم تا بعد تصمیم بگیریم و ببینیم کار به چه صورت خواهد بود.

برنامه‌ یا زمان‌بندی خاصی برای تولید یا انتشار بازی بعدی دارید؟

آماده شدن یا تولید بازی بعدی بستگی دارد به شرایط. فعلا در این زمینه برای خودمان تاریخ قطعی اعلام نکردیم ولی تلاش می‌کنیم تا اردیبهشت یا خرداد ماه بازی جدیدی ارائه کنیم.

در حال حاضر نمونه موفق حوزه بازی‌سازی از نظر شما کیست؟

در این رابطه اگر بخواهم نظر شخصی‌ام را بگویم الان دور، دور کلماتیک است؛ بازی‌هایی مثل آمیرزا و امثال آن، بازی‌هایی هستند که درآمد هم دارد. البته برای افرادی مثل ما که در این حوزه فعالیت می‌کنیم و کسب‌وکار هستیم، فعلا پسندیدن بازی مهم نیست، مهم درآمد است.

اگر بخواهید با افرادی که تازه تصمیم به ورود در این حوزه گرفته‌اند، تجربه‌ای به اشتراک بگذارید، آن چیست؟

توصیه من برای آنها این است که اصلا عجول نباشید و پشتکار داشته باشید. به این دلیل که بازی‌سازی، فعالیتی نیست که با چند ماه و به سرعت به نتیجه برسیم بلکه باید در این راه صبر و تلاش زیادی داشته باشیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.