تعامل استارتاپ‌های کشاورزی با کارآفرینان استان مازندران

گام بعدی آشنایی استان‌ها با استارتاپ‌های حوزه کشاورزی، سفر به اصفهان است

استارتاپ‌های بخش کشاورزی با زنجیره‌های تولید مرغ و سورتینگ‌داران استان مازندران برگزار شد. در این جلسه استان مازندران با فعالیت یکدیگر آشنا شده و به شناخت نیازهای طرف مقابل و یافتن راه‌حل برای آنها پرداختند تا به این طریق زنجیره همکاری بین استارتاپ‌ها و فعالین این حوزه شکل گرفته و جایگاه استارتاپ‌ها در این زنجیره مشخص شود.

حضور استارتاپ‌ها در استان مازندران یک ضرورت است

به گزارش آی‌چیزها، در آغاز این نشست، علی‌آبادی عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی کشور ضمن تبیین اهداف نشست گفت: «استان مازندران یکی از سه استان برتر در تولید محصولات کشاورزی است و کارآفرینی نوپا با توجه به توان تولیدی این استان یک ضرورت است.»

همکاری تولیدی‌ها با استارتاپ‌ها یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است

در ادامه، حمیدرضا مختاری رئیس پروژه کسب‌وکارهای نوپا در بخش کشاورزی فضای کسب‌وکار استارتاپی را برای حاضران زنجیره‌های تولید تشریح کرد و ضرورت تغییر کسب‌وکارهای سنتی به روش‌های نوین را یادآور شد.

او با مثال زدن استارتاپ‌های بزرگی مانند دیجی‌کلا و اسنپ، خطاب به نمایندگان زنجیره‌های تولید گفت: «همکاری با استارتاپ‌ها برای کسب‌وکارهای تولیدی نه یک انتخاب که یک ضرورت است و عدم تمایل به روش‌های نوین منجر به حذف کسب‌وکارهای سنتی خواهد شد.»

نشست استارتاپ‌ها و تولیدکنندگان در مازندران

استارتاپ‌ها مسیر محصول از زمین کشاورزی تا خانه مصرف‌کننده را کوتاه می‌کنند

سپس زرندی مدیرعامل استارتاپ کشت‌کالا و محمددوست هم‌بنیان‌گذار استارتاپ باسلام درباره خدمات استارتاپ‌ها به زنجیره تامین محصولات غذایی پرداخته و زنجیره فعلی تامین را معیوب قلمداد کردند. زرندی در این رابطه گفت: «اکنون واسطه‌های قدرتمند کشاورز را مجبور به فروش محصول با قیمت بسیار پایین و غیرعقلانی می‌کنند و محصول با قیمت بسیار بالا و غیرعقلانی به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. علاوه بر آن با عدم شناخت کافی از نیازهای سطح کشور محصولی که در یک استان کمیاب است، در استان دیگر چندین تن از آن به دلیل مشکل عدم فروش درست دفن می‌شود.»

محمددوست، هم‌بنیان‌گذار باسلام نیز درباره مزایای حضور استارتاپ‌ها در زنجیره تامین گفت: «استارتاپ‌ها مسیر محصول از زمین کشاورزی تا خانه مصرف‌کننده را کوتاه می‌کنند و به آن سرعت می‌دهند که این به کاهش دورریز محصول و افزایش تازه‌خواری می‌انجامد.»

نگرانی تولیدکنندگان از حضور استارتاپ‌ها

در ادمه نشست نمایندگان زنجیره تولید ضمن گلایه از بخش دولتی و تغییر تصمیمات به دنبال تغییر مدیران، نگرانی خود را از حضور استارتاپ‌ها در کسب‌وکار خود ابراز و شرایط خود را برای همکاری با استارتاپ‌ها بیان کردند.

شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران درباره نگرانی‌های خود گفت: «اکنون دولت میان تولیدکنندگان استارتاپ‌ها تسهیلگری می‌کند. طبق تجربه ما دولت گاهی از یک صنف بطور کامل دفاع می‌کند و صنف دیگر را به حال خود رها می‌کند و ناگهان تغییر رویه می‌دهد و حمایت خود را معطوف به زنجیره دیگری می‌کند. ما باید بدانیم که رویه و تصمیمات دولت باثبات است تا بتوانیم دست به تعامل و برنامه‌ریزی بزنیم.»

تعامل استارتاپ‌های کشاورزی و تولیدکنندگان در استان مازندارن

آشنایی استارتاپ‌ها و کارآفرینان با نیازها و توانایی‌های یکدیگر

پس از پایان نشست، حمیدرضا مختاری رئیس پروژه کسب‌وکارهای نوپای بخش کشاورزی در گفت‌گو با خبرنگار آی‌چیزها، ضمن مثبت ارزیابی کردن نشست دو روزه تعامل استارتاپ‌های بخش کشاورزی با زنجیره‌های تولید مرغ و سورتینگ‌داران استان مازندران گفت: «ما در ده ماه گذشته جلسات متعددی داشتیم و به فضای استارتاپی وارد شدیم و در ایونت‌های بسیاری شرکت کردیم تا در ابتدا خودمان کار استارتاپی را بشناسیم؛ سپس کار را در بخش دولتی آغاز کردیم و در گام نخست را در استان البرز برداشتیم. در این استان سختی زیادی کشیدیم. سازمان جهاد کشاورزی استان همکاری نمی‌کرد و بخش تولید هم توجهی به این موضوع نداشت. ولی دو روزی که در استان مازندران نشست داشتیم، کارها روی روال بود. جهادکشاورزی استان گام خوبی به جلو گذاشت و میزبانی مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان خوب بود.»

او با اشاره به حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در نشست روز نخست بیان کرد: «معمولا روسای استان‌ها به راحتی در نشست‌ها شرکت نمی‌کنند. به همین دلیل من از دفتر وزیر خواستم که از رئیس و معاونان بخواهند که در این نشست حضور یابند. بنابراین مسئولانی از سطوح سیاسی و سطوح عملیاتی استان، باقدرت در این برنامه حضور داشتند.»

مختاری درباره اهمیت جلسه روز دوم نیز اظهار کرد: «جلسه روز دوم نقطه اوج کار ما بود و در فضای بهتری برگزار شد. از همه مهم‌تر اینکه بخش‌های تولید و سورتینگ چه می‌خواهند و استارتاپ‌ها چگونه می‌توانند جایگاه خود را در این زنجیره پیدا کنند. در حوزه استارتاپی هم حضور بینج‌بار اتفاق خوبی بود زیرا استارتاپی از مازندران با استارتاپ‌های دیگر شبکه‌سازی کرد و دست ما پرتر شد.»

رئیس پروژه کسب‌وکارهای نوپای بخش کشاورزی درباره تعامل زنجیره‌های تولید و استارتاپ‌ها گفت: «در واقع اتفاقی که افتاد این بود که در این دو روز، این دو بخش همدیگر را یافتند، نیازها و توانایی‌های خود را اعلام کرده و با هم قرار همکاری گذاشتند.»

او با اشاره به آنچه امروز در فضای استارتاپی بخش کشاورزی رخ می‌دهد، توضیح داد: «آنچه امروز در این فضا رخ می‌دهد، دو وجه دارد؛ یک وجه این است که استارتاپ‌های بخش کشاورزی همدیگر را می‌شناسند و شبکه می‌شوند. وجه دوم این است که مدیران استانی با موضوع آشنا می‌شوند و با این کار همراه می‌شوند که البته ما هنوز راه زیادی در پیش داریم و باید در این کار پرشتاب عمل کنیم.»

مختاری با اشاره به اینکه در گام بعدی، چنین رویدادی در استان اصفهان برگزار خواهد شد، گفت: «از تجربیات این دو روز برای برگزاری بهتر رویداد اصفهان بهره می‌بریم. در عین حال که مازندران و استان‌های دیگر نباید رها شوند. این استان اکنون آماده و پخته است تا وارد کارهای عملیاتی و اجرایی شود.»

استارتاپ‌های کشاورزی در استان مازندران

این نشست با حضور عباس علی‌آبادی عضو هیات مدیره سازمان تعاون روستایی کشور، حمیدرضا مختاری رئیس پروژه کسب‌وکارهای نوپا در بخش کشاورزی و اتحادیه‌ها و انجمن‌های تولیدی محصولات کشاورزی و طیور و بنیان‌گذاران و نمایندگان استارتاپ‌های حوزه کشاورزی در مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی استان مازندران برگزار شد.

نمایندگان استارتاپ‌های کشاورزی حاضر در این جلسه نیز، محمد زرندی و امید حسینی از کشت‌کالا، محمدرضا محمددوست از باسلام، علی فوزی از به‌روز رسان، حسام مضطرزاده از بازرگام، سیدمحمد سیارپور از هفت‌میوه، امیرحسین رضایی از بینج‌بار و حسین دماوندی از شرکت مهندسی دانش‌بنیان پویان صنعت بودند.

از زنجیره‌های تولید استان مازندران، سیدمحی‌الدین میرمحمدی مدیرعامل اتحادیه زنبورداران، نورمحمدی دبیر انجمن سورتینگ‌داران و سردخانه‌داران مازندران، احمدزاده مدیرعامل زنجیره تولید مازندران، حسین رزاقی مدیرعامل اتحادیه تعاونی تولید روستایی، عطار حسن‌زاده مدیرعامل اتحادیه مرغداران گوشتی، سیدمحمود احمدنژاد مدیر اجرایی زنجیره طیور شمال، حسن نداح مدیرعامل اتحادیه تعاون روستایی، احمدعلی ایمانی معاون تشکل‌ها و نظام بهره‌برداری تعاون روستایی، عبدالله ابراهیمی نماینده زنجیره آمل‌جوجه و برند میرطیور، مهدی جوان‌بخت سراجی نماینده زنجیره شرکت رشد پروتئین شمال با برند آمل‌طیور، محمدرضا شعبانی مدیرعامل اتحادیه باغداران و غفاری نماینده تعاونی تولید ساحل سبز در این نشست آشنایی و مذاکره حضور داشتند. همچنین کارشناسان تجاری‌سازی، پژوهش و امور زنان روستایی نمایندگان سازمان جهاد کشاورزی استان حضور داشتند.

تعامل استارتاپ‌های کشاورزی و تولیدکنندگان

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.