کرونا فاتحهخوانی را آنلاین کرد
دانیال درخشانفر، عضو هیئتمدیره استارتاپ بهشتیار از پخش مراسم آنلاین ترحیم میگوید
بهشتیار یک سامانه اینترنتی خدمات خاکسپاری و مراسم ترحیم است، بنابراین محور اصلی خدمات ما، برگزاری مراسم شامل تهیه مواد آشامیدنی، حلوا، خرما و… میشود. با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور، بهشتیار هم از این اتفاق مستثنی نیست و برای پیشگیری از شیوع این بیماری برگزاری مراسم سوگواری درگذشتگان را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است. البته دستبهدست شدن اخبار مربوط به این ویروس در شبکههای اجتماعی موجی از نگرانی در بین اقشار مختلف جامعه بهوجود آورده است. بهعنوان مثال، روز جمعه چهار مراسم داشتیم که هر چهار مراسم کنسل شد. قبل از این اتفاق حداقل روزانه 20 تماس داشتیم که طی چند روز اخیر به پنج تماس در روز رسیده است.
کارمندان خود را که مجری این خدمات هستند برای حفظ جانشان و دیگران، ملزم به رعایت نکات بهداشتی کردیم؛ مثل شستوشو و ضدعفونیکردن مکرر دستهایشان و ضدعفونیکردن ظروف و محیطی که مراسم برگزار میشود، اما یکی از نکات مهم برای پیشگیری، حضور نیافتن در مکانهای شلوغ است که این موضوع موجب ریزش سفارشها شده است، البته احتیاط شرط عقل است.
طی روزهای اخیر با همفکری تیم، طرحی آماده کردیم به نام بِدایت. این طرح فاتحه از راه دور است. ما تصمیم گرفتیم خانوادههایی که عزیزی را از دست دادند و بهخاطر شیوع بیماری کرونا مجبور شدند مراسم ترحیم برگزار نکنند، بهصورت آنلاین با آنها تماس تصویری بگیریم و خدماتی مانند شستوشوی قبر، گذاشتن گل روی مزار، فاتحهخوانی، مداحی و… توسط کارکنان بهشتیار انجام میشود. اعضای خانواده متوفی میتوانند ویدئوپروژکتور بگذارند و از خانه بهصورت آنلاین مراسم را دنبال کنند. البته به استفاده از وبینار هم فکر کردهایم که بهزودی از این ابزار برای برگزاری مراسم استفاده میکنیم.
مطالب مرتبط:
دورکاری و ریزش مشتری: استارتاپها در برابر کرونا کرونا و استارتاپهایی برای ارتباط تصویری با پزشکان دست حوادث بر گلوی گردشگری
با توجه به اتفاق اخیر ما از کاربران خود یک نظرسنجی کردیم مبنی بر اینکه آیا افرادی که بر اثر ویروس کرونا فوت میشوند، در قطعاتی که ظرفیت دارند خاکسپاری شوند، یا قطعه جدیدی در نظر گرفته شود؟ که نظر خود سازمان بهشت زهرا و کاربران منفی بود. استدلال آنها این بود که با این کار برای خانوادههای آنها از نظر عاطفی و نوع نگاهها اطرافیان برایشان مشکل بهوجود میآید.
کارمندان ما در دو بخش مشغول به فعالیت هستند؛ یک بخش در دفتر و بخشی هم در بهشتزهرا. با توجه به نوع خدماتی که ما ارائه میکنیم، برایمان مقدور نیست کارمندان دورکاری کنند، بنابراین در این شرایط جهت امنیت جان کارمندانی که در دفتر حضور دارند تمام نکات بهداشتی را رعایت میکنیم. اما متاسفانه بخشی از کارکنان مجبورند در محیط بهشتزهرا حضور یابند که تمام تلاش خود را کردیم حتیالمقدور نکات بهداشتی رعایت شود.
این روزها اخبار متعدد در مورد شیوع کرونا، مشکل استفاده از رمزپویا و کاهش تراکنشها را کمرنگ کرده است. بعد از کرونا، اجرای رمز پویا به کسبوکار ما آسیب زده است. بهطوری که خرید ما از 80 درصد به 20 درصد رسیده است.