هر دم از این باغ بری میرسد…
بنیانگذار استارتاپ دهگردی: به افراد سفرکردن را توصیه نمیکنم
سال 98، آبستن حوادث تلخی مثل سیل، قطعی اینترنت، سقوط هواپیمای اوکراینی و اجرای رمزپویا بود و حالا در واپسین روزهای سال، ویروس کرونا صاحبان کسبوکارها را به مبارزه تنبهتن کشانده. استارتاپها بعد از پشتسر گذاشتن اتفاقات تلخ، امیدشان بهبهبود اوضاع بود، اما الان تمام هموغم آنها حفظ جان نیروهای انسانی و نجات بیزینسشان است. در این میان استارتاپها آرام ننشسته و برای پیروزشدن در این مصاف، عزم خود را جزم کردند با ارائه خدمات در کنار مردم باشند.
لغو سفرها موضوع تازهای نیست
محمد زنگانه، بنیانگذار استارتاپ دهگردی به اتفاقات سال 98 اشاره و در مورد تاثیر آن روی کسبوکار خود گفت: «در هر یک از این اتفاقات بین 30تا40درصد فروشمان افت کرد، بهخصوص بعد از اجرای طرح رمزپویا رسما کسبوکار ما تعطیل شد. بنابراین مجبور شدیم یک بخش کارتبهکارت به وبسایت دهگردی اضافه کنیم تا افرادی که نمیتوانند با رمزپویا و از طریق درگاه بانک خریدشان را انجام دهند، از روش کارتبهکارت استفاده کنند. درواقع دوباره به روش سنتی بازگشتهایم.»
او بیان اینکه اوج خسارت دهگردی، زمان قطعی اینترنت بود، اضافه کرد: «حدود یک هفته ارتباطمان با کاربران قطع شد. تنها شانسی که داشتیم این بود که در آن بازه زمانی درخواست سفر زیاد نبود. البته سرورهای ما در ایران است و بعد از یکی، دو روز قطعی، اینترنت ما وصل شد. اما قطعی اینترنت یک موضوع ملی بود و امکانی برای جبران و ایجاد رغبت در افراد برای سفرکردن وجود نداشت.»
همچنین او درباره بیماری کرونا و رعایت بهداشت تاکید کرد: «با شیوع ویروس کرونا و خطر ابتلا به آن، به افراد سفرکردن را توصیه نمیکنم، موضوع حفظ سلامت و بهداشت عمومی در اولویت است. چون استارتاپ دهگردی تخصصی در زمینه توصیههای بهداشتی ندارد و اینکه در همه شبکههای اجتماعی موضوع پیشگیری دستبهدست میشود، بنابراین اظهارنظری هم نمیکنیم.»
دهگردی در راستای حمایت از کاربران خود در شرایط موجود که موجی از نگرانی در بین افراد جامعه شکل گرفته، مبلغ سفرهای لغو شده را به مشتریان میپردازد، او در اینباره توضیح داد: «در شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا بیشتر سفرها لغو میشوند، ما هم موضعی در مقابل آن، نگرفتهایم و مبلغ را به مردم برمیگردانیم.»
زنگانه ضمن اشاره به اینکه بحث لغو سفرها، موضوع تازهای نیست، گفت: «اوایل سال هم بهخاطر سیل در نقاط مختلف کشور، خیلی از سفرها کنسل شد. در این شرایط باید روی اعتبار برند تمرکز و با مردم مدارا کرد.»
مطالب مرتبط:
دورکاری و ریزش مشتری: استارتاپها در برابر کرونا
کرونا و استارتاپهایی برای ارتباط تصویری با پزشکان
دست حوادث بر گلوی گردشگری
کرونا فاتحهخوانی را آنلاین کرد
دستوپنجه نرمکردن کسبوکارها با ویروس کرونا