معرفی چند استارتاپ برای سرگرم کردن بچه‌ها در روزهای قرنطینه

استارتاپ‌‌های حوزه کودک از لزوم حفظ روحیه کودکان در این روزها می‌گویند

جولان ویروس کرونا در شهر کودکان را هم خانه‌نشین کرده است و والدین مضطرب، تمام تلاش خود را می‌کنند از کودکان‌شان در خانه محافظت کنند و  این روزها دیگر کمتر شاهد بازی و تفریح در پارک‌ها، رفتن به مهدکودک و کلاس‌های متفرقه هستیم. به‌رغم اینکه خطر ویروس کرونا در کودکان کمتر است، اما استرس عجیبی به جان پدر و مادرها افتاده است.

از طرفی سرگرم‌کردن‌ کودکان در خانه و آموزش بهداشت به آن‌ها و دور نگه‌داشتن‌شان از اخبار روز، کار سختی است. در این شرایط کارشناسان حوزه کودک متف‌القول‌اند، فرصت خوبی پیش آمده تا به نسل جدید که سرگرمی‌شان بازی با گوشی‌های هوشمند، تبلت و بازی‌های ‌رایانه‌ای است، با خواندن کتاب داستان، فرهنگ کتاب‌خوانی را آموزش دهیم و آن‌ها را  با دنیای قصه آشنا کنیم؛ قصه‌هایی که قهرمان آن‌ها دست کودکان را می‌گیرند و  به دنیای افسانه‌ها و رویاها می‌برند تا آن‌ها فارغ از نگرانی‌های ناشی از کرونا روزهای شادی را بگذرانند. همچینن باید بازی‌های گروهی و و نوستالژیک که به فراموشی سپرده شدند را زنده کنیم. باید سعی کنیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم، بنابراین باید آن روی سکه را هم ببینیم و وجود این ویروس موزی را به فال نیک بگیریم تا خانواده‌ها برای بودن با فرزندان خود وقت بیشتری صرف کنند، بیشتر در کنار هم باشند و با هم بازی کنند و برای هم قصه بگویند.

در این میان بسیاری از استارتاپ‌ها با توجه به شیوع ویروس کرونا، خدمات جدیدی به سرویس‌های خود اضافه کردند تا کاربران‌شان این روزها را با استرس کمتری بگذرانند. استارتاپ‌های حوزه کودک هم برای کمک به کودکان و والدین آن‌ها برای گذر از این بحران و کم کردن استرس خانواده‌ها و کودکان‌شان وارد میدان شدند.

هیس! بچه‌ها می‌شنوند!

روان‌شناسان معتقدند، استرس در مادران باردار،‌ علاوه بر آسیبی که به مادر وارد می‌کند، موجب تحول هیجانی و رفتاری جنین نیز می‌شود. طبق گزارش‌ها از زمان تشکیل نطفه، استرس بر جنین اثر می‌گذارد. به‌عنوان مثال، میزان بالای استرس مادر در دوران بارداری، رشد کامل مغز جنین را به‌شدت با اختلال مواجه می‌کند.

علیرضا رفعتی، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ یک زن که در حوزه مادر و کودک فعالیت دارد، با تاکید بر اینکه بیماری کرونا بعد از مدتی مهار می‌شود، اما پیامد استرس‌های ناشی از آن تا مدت‌ها باقی می‌ماند، توضیح می‌دهد: «مخاطبان ما اکثرا زنان باردار و شیرده هستند، بنابراین تمرکز ما بیشتر روی کنترل استرس این گروه است. با توجه به دوره حساسی که در آن به‌سر می‌بریم، کوچک‌ترین مشکل می‌تواند به آن‌ها و فرزندان‌شان آسیب برساند. در زنان شیرده، استرس روی فرایند شیردهی آن‌ها تاثیر می‌گذارد و در خانم‌های باردار هم احتمال سقط جنین بالاست. باید شرایط و محیط را به‌گونه‌ای مهیا کنیم که این افراد بدون استرس و نگرانی کارهای روزمره‌شان را انجام دهند. برای مثال، یک خانم باردار برای چکاپ جنین، نیاز به مراجعه به پزشک معالج خود و انجام سونوگرافی دارد که توصیه می‌شود هنگام خروج از خانه، از دستکش و ماسک استفاده کرده و با ماشین شخصی رفت‌وآمد کند.»

به گفته رفعتی، در شبکه‌های اجتماعی مختلف، به اندازه کافی توصیه‌های لازم در زمینه پیشگیری از کرونا ارائه می‌شود،بنابراین استارتاپ یک زن، تصمیم گرفت به‌جای تکرار مکررات، هر شب ساعت ۲۰، یک پست در اینستاگرام برای تقویت روحیه مخاطبان خود با هشتگ «تقویت روحیه یک زن» بگذارد.

بنیان‌گذار یک زن، معتقد است، نباید با صدای بلند درباره کرونا و تبعات آن، در حضور کودکان صحبت کنیم. او در این‌باره گفت: «احتمال ابتلای کودکان به این ویروس بسیار کم است، اما موج اخبار شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده و آن‌ها از به‌خطر افتادن جان فرزندان‌شان دچار اضطراب شدند. باید سعی کنیم در محیط خانه در مورد نگرانی این روزها با صدای پایین‌تر صحبت کنیم که استرس بی‌دلیل به بچه‌ها وارد نشود. در کودکان مسائل مربوط به خانواده به‌ویژه وجود بیماری، استرس بسیار زیادی ایجاد می‌کند، اما هرقدر که موضوع بیماری بیشتر عنوان شود استرس نیز از کنترل آن‌ها خارج شده و باعث خودبیمارانگاری می‌شود که در نتیجه کودک در مقابل این مشکل، احساس ناتوانی کرده و دچار آسیب روانی و احساس حقارت می‌شود.»

کمپین فروش کتاب برای کودکان

در شرایطی که موج نگرانی از شیوع کرونا والدین، کودکان و… را خانه‌نشین کرده، دوزلی‌بوک کمپینی برگزار می‌کند تا پدر و مادرها برای دورکردن استرس و نگرانی از کودکان، برای آن‌ها کتاب خریداری کنند.

حسین شکاری، بنیان‌گذار دوزلی بوک معتقد است، با وجود اینکه ویروس کرونا محدودیت ایجاد کرده، اما از سوی دیگر فرصتی برای والدین به‌وجود آورده تا وقتِ بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند. او در این‌باره به خبرنگار آی‌چیزها گفت: «این روزها که مراکز تفریحی، اداره‌ها، مدارس و … تعطیل هستند، والدین زمان بیشتری برای گذراندن اوقات با کودکانشان دارند. ما هم سعی کردیم  با تولیدمحتوا به آن‌ها آموزش ‌دهیم چگونه با فرزندان خود بازی کنند.»

او با توصیه به والدین می‌گوید: «با پیگیری اخبار کرونا و تحلیل آن، استرس و نگرانی را به فرزندان‌ خود منتقل نکنید. بلکه سعی کنید برای آرام‌کردن محیط خانه، با آن‌ها بازی کنید و برایشان کتاب داستان بخوانید.»

شکاری در ادامه توصیه‌های خود به والدین، توضیح داد: «زمانی که پدر و مادرها علائم نگرانی را در کودکان مشاهده می‌کنند باید به او اطمینان دهند که در تمامی مشکلات کنار او هستند. والدین باید آرامش خود را حفظ کنند تا با موفقیت این شرایط اضطراری را پشت سر بگذارند.»

وی در ادامه تاکید کرد: «مشتریان اصلی دوزلی‌بوک پدر و مادرها هستند و در نهایت محصول به‌دست کودکان می‌رسد، به همین دلیل برای پیشگیری از شیوع این ویروس، زمانی که کتاب از چاپخانه بیرون می‌آید، آن را با سلفون بسته‌بندی می‌کنیم و به مشتریان تاکید اکید می‌‌کنیم بعد از دریافت سفارش‌شان از طریق پیک، سلفون را معدوم و دست‌هایشان را ضدعفونی کنند.»

حسین شکاری، بنیان‌گذار دوزلی‌بوک درباره حال و روز تیم خود در این روزها می‌گوید: «بخشی از تیم امکان دورکاری دارند، اما بخشی از کارکنان مجبورند در محیط کار حضور داشته باشند. اما برای آن تعداد که ناگزیرند در دفتر باشند تمام نکات بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کرونا رعایت می‌شود.»

خبر برای بزرگ‌ها، قصه برای بچه‌ها

با توجه به شرایطی که در کشور حاکم شده، به نظر می‌رسد حضور کودکان و نوجوانان در محیط‌های آموزشی و تفریحی تا مدت‌ها میسر نشود، بنابراین کودکان در انجام فعالیت‌های هنری، ورزشی، آموزشی و حتی پیاده‌روی ساده دچار محدودیت شدند. از سوی دیگر،  حجم زیاد از اخبار پیرامون کرونا و صحبت‌های پدر و مادرها حول این بیماری، آسیب روانی زیادی به کودکان وارد می‌کند. تیم آی‌قصه معتقد است که اخبار ناخوشایند نباید متوجه بچه‌ها شود و آن‌ها حق دارند که در فضایی آرام، زندگی کنند. این تیم در ابتدای زمستان ۹۸ کمپینی ایجاد کرده بود با این عنوان که «قصه برای بچه‌ها، اخبار برای بزرگ‌ها.»

به گفته آرش ترابی، مدیر روابط‌عمومی آی‌قصه، توصیه‌های بهداشتی لازم و ضروری هستند، اما نکته‌ای که در بیشتر مواقع فراموش می‌شود، کنترل استرس بچه‌هاست،‌ او در این‌باره به خبرنگار آی‌چیزها توضیح می‌دهد: «در شرایط بحرانی، استرس با سرعتی عجیب از بزرگ‌ترها به بچه‌ها منتقل می‌شود و در این موقعیت لازم است پدرو مادرها مراقب محیط زندگی و روح و روان فرزندان خود باشند.»

او در ادامه می‌گوید: «پر کردن اوقات‌فراغت کودکان‌ زمانی که مجبور به ماندن در خانه‌اند، مساله‌ای است که پدر و مادرها با آن درگیر هستند. از سوی دیگر روان‌شناسان کودک معتقدند پدرومادرها باید یک زمان مشخصی برای تماشا تلویزیون، بازی‌های موبایلی و کامپیوتری برای بچه‌ها در نظر بگیرند. در موقعیتی که همه در خانه هستیم، این قواعد ممکن است کمی به هم بخورد و باید بتوانیم جایگزینی برای بچه‌هایمان داشته باشیم. قصه‌گویی، کتاب‌خوانی، بازی‌های فکری و قدیمی راه‌هایی هستند که در بسیاری از مواقع توجهی کمتری به آنها می‌شود. آن‌ها می‌توانند از فرصت پیش آمده حضور کودکان در خانه استفاده کنند و به آن‌ها بازی‌های غیر کامپیوتری، مانند کاردستی و بازی‌های فکری را آموزش دهند، بازی‌های که این‌ روزها فراموش‌ شدند.»

به گفته ترابی، توصیه‌های لازم برای گذران این دوران، از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مدام اطلاع‌رسانی می‌شود و نیازی به تکرار آن‌ها نیست، بنابراین تیم آی‌قصه با توجه به مسئولیت اجتماعی خود در این روزها، در شبکه‌های اجتماعی پیام‌های بهداشتی یونیسف را بازنشر می‌کند و تمرکز خود را بر روی تولید محصولات مناسب برای بچه‌ها می‌گذارد.

کار اصلی آی‌قصه، قصه گفتن برای بچه‌هاست، از این رو برای سرگرم کردن کودکان و تقویت قوه‌تخیل آن‌ها هر هفته پادکست‌های ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای منتشر می‌کند. او معتقد است، قصه گفتن، کودکان را از دنیای واقعی دور کرده و به دنیای خیال می‌برد. آی‌قصه همچنین با تولید پادکستی به نام «رادیو آی‌قصه» که مخاطب آن بزرگسال است، تلاش می‌کند تا برای پدرومادرها هم فضایی آرام‌تری در این روزها رقم بزند.

«قصه‌های من و ویروس» نام مسابقه‌ای است که آی‌قصه با همکاری شهرداری تهران، در این روزهایی که همه خانه‌نشین شده‌اند، برگزار می‌کند. ترابی در این باره توضیح داد: «در شرایطی که بیماری کرونا فراگیر شده و استرس ناشی از آن باعث خانه‌نشین شدن پدرومادرها و بچه‌ها شده است، این مسابقه را برای سرگرمی کودکان طراحی کردیم. در واقع در این مسابقه، کودکان باید پاسخ خود را به سوالاتی مانند «با ویروس‌ها چه کار می‌کنید!  اگر ویروس بودید چه ویروسی می‌شدید و چکار می‌کردید!»  به صورت متن فیلم یا نقاشی ارسال کنند.

گفتنی است، تیم آی‌قصه هم مانند سایر کسب‌وکارها در این شرایط دورکاری را انتخاب کرده است.

خیال بچه‌ها را به واقعیت تبدیل کنیم

حمید فرضی، بنیان‌گذار نقاشیم معتقد است، در شرایطی که مهدکودک‌ها، پارک‌ها و مراکز خرید تقریبا تعطیل هستند و ترس از شیوع بیماری باعث خانه‌نشین‌شدن کودکان شده است، باید مراقب آموزش صحیح به کودکان بود.

او بر این عقیده است که تبعیت بی‌چون و چرا از اخبار کاملا اشتباه است و پدر و مادرها باید آموز‌ش‌های صحیح و نگرش‌های مثبت را به کودکان خود آموزش دهند و سوار موج ناامیدی و نگرانی کشور نشوند.

فرضی در ادامه اضافه کرد: «شیوع بیماری در فصل‌های پاییز و زمستان اتفاق جدیدی نیست. هر ساله در این فصل، آنفلوانزا در کشور شیوع پیدا می‌کرد و ما با رعایت نکات بهداشتی این چالش را از سر می‌گذراندیم، بنابراین بهتر است هر خانواده‌ای نگرش خود را بررسی و تفکرات اصلاح‌شده را به کودکان منتقل کند.»

فرضی معتقد است، خانه‌نشین‌شدن کودکان در خانه سود و زیان‌های خود را دارد و باید از این فرصت برای تقویت خلاقیت آن‌ها استفاده کرد. او در این‌باره توضیح داد: «خانواده‌ها باید به تخیل بچه‌ها اهمیت داده و به بچه‌ها آموزش دهند تا تخیلات خود را نقاشی کنند. ما هم در نقاشیم این افکار را به واقعیت و یک عروسک تبدیل می‌کنیم که کودک بتواند با آن‌ها ارتباط بگیرد و تخیل خود را در دنیای واقعیت ببیند. آموزش به کودکان نباید تنها در شرایط بحرانی اعمال شود، بلکه خانواده‌ها باید این رویه را در همه حال در پیش بگیرند و  کودکانشان را به‌سوی نگرش کارآمد سوق دهند.»

او در ادامه با اشاره به دورکاری کسب‌وکارها در این شرایط با بیان اینکه نقاشیم با دورکاری بیگانه نیست، می‌گوید: «بخش عمده از فعالیت‌های تیمی ما به‌صورت دورکاری است و این موضوع جدیدی برای ما نیست. درواقع ما روند طبیعی خود را طی می‌کنیم. از ابتدا استراتژی ما این بوده و به ما قدرت اسکیل و مدیریت بیشتری داده است. هسته مرکزی تیم هم مانند سابق در محل دفتر در حال فعالیت هستند.»

با تولیدمحتوا به جنگ کرونا رفتیم

سرسره هم مثل اکثر استارتاپ‌ها برای سلامتی تیم خود، راهکار دورکاری را در پیش گرفته است. زهرا اوحدی، مدیر اجرایی استارتاپ سرسره، ضمن اشاره به اینکه سرسره یکی از اپلیکیشن‌های فعال در زمینه کودک است، می‌گوید: «در شرایط کنونی محتوایی تولید کرده‌ایم که به والدین کمک می‌کند، به‌صورت سرگرم‌کننده نحوه شست‌وشوی دست و تکرار آن را به فرزندان خود آموزش دهند. همچنین با اطلاع‌رسانی درست و علمی سعی کردیم خانواده‌ها تحت‌تاثیر اخبار کذب و نگران‌کننده برخی از رسانه‌ها قرار نگیرند و آرامش به خانواده‌ها برگردد.»

او در ادامه به خبرنگار آی‌چیزها تاکید می‌کند: «در سایت سرسره مقاله‌های مختلف با موضوع چگونه با کودکان درباره ویروس کرونا صحبت کنیم، چرا کودکان از شیوع بیماری کرونا دراما‌ن‌اند و… با ذکر منبع موثق و نام کارشناس، منتشر کردیم تا از اضطراب و نگرانی والدین کاسته شود.»  استارتاپ سرسره علاوه بر این، خدماتی در حوزه سلامت بارداری به خانم‌های باردار ارائه می‌کند و مقالات و یادداشت‌هایی در رابطه با مراقبت زنان باردار در برابر ویروس‌کرونا منتشر کرده است.

اوحدی با اشاره به اینکه در سایت سرسره، حدود دو هزار انیمیشن برای سرگرمی بچه‌ها وجود دارد، تاکید می‌کند: «در اپلیکیشن سرسره ویدئو هم گذاشته‌ایم. همچنین بازی‌هایی که کودکان می‌توانند در منزل انجام دهند، از جمله بازی‌های خانوادگی، گروهی و فکری را آموزش داده‌ایم و طریقه درست‌کردن کاردستی با وسایل ابتدایی و دورریختنی. درواقع بازی و درست‌کردن کاردستی علاوه براینکه  کودکان را سرگرم می‌کند، خلاقیت کودکان و اعتماد‌به‌نفس آن‌ها را بالا می‌برد.»

انیمیشن کرونا را می‌سازیم

طبق گفته روان‌شناسان، کودکان در سنین پایین، دنیای واقعی را از غیرواقعی تشخیص نمی‌دهند، از همین رو در بیشتر مواقع از شخصیت‌های انیمیشنی الگوبرداری می‌کنند. انیمیشن‌ها به‌دلیل جایگاهی که در دنیای کودکان دارند، می‌توانند باعث فرهنگ‌سازی هم شوند. یکی از خدمات استارتاپ داستانپ، انیمیشن‌های شخصی‌سازی شده است که برای کودکان بسیار سرگرم‌کننده هستند.

پرنده علایی، مدیرعامل و بنیان‌گذار داستانپ معتقد است، کودکان باید به‌جای مصرف‌کننده صرف، یک تولیدکننده محتوا با جهان‌بینی خودشان باشند. او در این‌باره می‌گوید: «از همین رو، از ابتدا کودکان را در تولیدمحتوا سهیم کرده و اعتقاد داریم  باید کودک بتواند خودش را درون محتوا ببیند، بنابراین داستانپ با نقاشی و صدای کودکان، انیمیشن‌های شخصی برای آن‌ها می‌سازد و تصمیم دارد در این روزها انیمیشن کرونا را با کارگردانی کودکان بسازد.»

علایی در این‌باره توضیح می‌دهد: «در این راستا از کودکان خواستیم در این شرایط هر موضوعی که آن‌ها را نگران می‌کند، هر اطلاعاتی که در رابطه با کرونا دارند و اینکه چگونه می‌توان با یک ویروس بد خداحافظی کرد و چه کارهایی باید انجام دهند را نقاشی کنند و عکس آن را برایمان بفرستند که تیم ما، نقاشی‌ها را به انیمیشن‌های ساده دوبعدی و یک‌دقیقه‌ای تبدیل ‌کنند. انیمیشن‌های یک دقیقه‌ای بیشتر کارپستال هستند و برای مناسبت‌های خاصی ساخته می‌‌شوند. امیدوارم سرویس جدید داستانپ در این ‌روزها به کودکان کمک ‌کند که آرام و خوشحال باشند.»

والدین سواد سلامت را به کودکان خود بیاموزند

استارتاپ وارلی که یک مدرسه مجازی برای کودکان و نوجوانان است، از دوشنبه گذشته با افزایش شیوع ویروس کرونا دورکاری را شروع کردند. در حال حاضر تیم ۱۲ نفره وارلی از طریق پلتفرم‌های آنلاین با هم در ارتباط هستند. عماد خیاطی، مدیر اجرایی و هم‌بنیانگذار این استارتاپ، علاوه بر آموزش مجازی، آموزش سلامت کودکان و نوجوانان را در این شرایط بسیار ضروری می‌داند، او در این‌باره به خبرنگار آی‌چیزها می‌گوید: «درباره توصیه‌های سلامت و پیشگیری از کرونا ما آموزش لحظه‌ای نداریم، اما دانش‌آموزان با نکاتی که در دوره سواد سلامت وارلی فراگرفتند، توانایی محافظت از خود و اطرافیان را دارند. پیشنهاد من به والدین این است که نکات مدیریت بحران را که در مدارس به بچه‌ها آموزش داده نمی‌شود را در دستورکار آموزشی کودکان و نوجوانان قرار دهند تا در این شرایط بتوانند با استرس کمتری موقعیت را مدیریت کنند.»

همچنین خیاطی با تاکید بر این موضوع که والدین نباید در معرفی بیماری کرونا به کودک اغراق کنند، گفت: «والدین باید از انتقال استرس خود به کودک پیشگیری کنند و با زبانی ساده نکات لازم را به کودک توضیح دهند.»

وارلی در این روزها فعالیت‌های آموزش حضوری خود را تا تاریخ ۱۵ فروردین به تعویق انداخته و آموزش‌های مجازی از طریق سایت و اینستاگرام را جایگزین کرده است.

هم‌بنیان‌گذار وارلی در ادامه با اشاره به خدماتی که در این شرایط برای حمایت از کودکان در نظر گرفته شده، توضیح می‌دهد: «به همه دانش‌آموزان که به‌تازگی عضو وارلی می‌شوند، یک آزمون استعدادیابی رایگان هدیه می‌دهیم. این آزمون، شامل مجموعه آزمون‌های استاندارد بین‌المللی شخصیت‌شناسی و استعدادیابی کودکان و نوجوانان می‌شود. در این آزمون کودک توانایی خود را بهتر می‌شناسد همین‌طور نتیجه این تست در اختیار معلم‌ها قرار داده می‌شود که به تناسب استعداد و شخصیت کودکان با آن‌ها رفتار شود.»

با نقاشی، کودکان را سرگرم کنیم

پانته‌آ دیداری، بنیان‌گذار داستان من، درباره نحوه کار تیم در شرایط به‌وجود آمده، می‌گوید: «ما طبق عادت هر ساله با شروع فصل سرما و احتمال شیوع آنفلوانزا، برای حفظ سلامتی همکاران، مشتریان و شرکای خود، تمام نکات بهداشتی مثل استفاده از مایع ضدعفونی‌کننده را رعایت می‌کنیم.»

حال با شیوع ویروس کرونا رعایت نکات بهداشتی با دقت بیشتری اعمال می‌شود: «سعی می‌کنیم تمام توصیه‌های مربوط به پیشگیری را رعایت و تماس‌های فیزیکی مثل دست‌دادن را به حداقل برسانیم. حتی محصولاتمان با تمهیدات بهداشتی ارسال می‌شود.»

بنیان‌گذار داستان من، معتقد است، شرایط به‌وجود آمده موضوع تازه‌ای نیست و جامعه گاهی محدودیت‌هایی را تحمیل می‌کند؛ یک روز آلودگی و امروز هم بیماری. او در ادامه به خانواده‌ها توصیه می‌کند: «والدین باید استرس خود را مدیریت و کودکشان را با نقاشی و بازی‌های خانوادگی سرگرم کنند تا کودکان دچار استرس و نگرانی نشوند.»

بیشتر بدانید:

دورکاری و ریزش مشتری: استارتاپ‌ها در برابر کرونا

دست‌وپنجه نرم‌کردن کسب‌وکارها با ویروس کرونا

استارتاپ‌های گردشگری را با کنسلی‌ها تنها نگذارید!

کرونا و استارتاپ‌هایی برای ارتباط تصویری با پزشکان

دست حوادث بر گلوی گردشگری

کرونا فاتحه‌خوانی را آنلاین کرد

اطلاعیه فلایتیو: فعلا سفر نکنید!
۴ نظرات
  1. لطیفی می گوید

    خیلی سپاس که این استارتاپ ها رو معرفی کردین توی این روزها که بچه ها بند نمی شن توی خونه معرفی این دست استارتاپها خیلی به خونواده ها کمک می کنه. در مورد آی قصه قبلا شنیده بودم اما اشنایی نداشتم. اگر باز هم استارتاپ حوزه کودک هست معرفی کنید لطفا

  2. Hanie hoseini می گوید

    من به عنوان یک مادر واقعا در این دوران قرنطینه به سختی می‌تونم بچه‌هارو داخل خونه کنترل کنم.
    زمان‌هایی است که کنترل خودمو از دست می‌دم و بعدش پشیمون میشم.

  3. مرضیه ساسانی می گوید

    چه استارتاپ‌های خوبی معرفی کردید. راجع‌به مهدکودک انلاین هم مطلب بزارید

  4. فهیمه رستگار می گوید

    من کتاب داستان من رو برای دخترم ‌تهیه کردم و این ایده که نرگس خودش قهرمان داستانه عالیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.