ویزیت در منزل با اچپن
گپی کوتاه با زهرا اصغرزاده، توسعهدهنده تیم استارتاپی اچپن
استارتاپ اچپن، خدمات درمان و مراقبت در منزل بر بستر آیتی و فناوریهای نوین را ارائه میدهد و حدود سه هفته است که اپلیکیشن آن وارد بازار شده است. احسان آقامحمدجعفر با تحصیلات کارشناسی ارشد آیتی و داوود وحدت با تحصیلات دکترای آیتی، بنیانگذاران این استارتاپ هستند. زهرا اصغرزاده 21ساله از اعضای اصلی تیم اچپن است که بهعنوان توسعهدهنده با این استارتاپ همکاری میکند. با او به گفتوگو نشستیم تا برایمان از داستان راهاندازی اچپن بگوید.
ایده اچپن چه سالی شکل گرفت؟
ایده استارتاپ در تابستان سال 97 شکل گرفت و تقریبا یک سال است که روی شکلگیری زیرساختها کار شده است و اواخر پاییز امسال، یعنی حدود 3 هفته است که اپلیکیشن اچپن وارد بازار شده است.
اچپن چه خدماتی به کاربران خود ارائه میدهد؟
استارتاپ ما، خدمات درمان و مراقبت در منزل بر بستر آیتی و فناوری نوین ارائه میدهد. کاربران میتوانند با نصب اپلیکیشن اچپن روی موبایل خود، زمانی که نیاز به پزشک، پرستار یا خدمات درمانی دارند با کمک آن، موقعیت خود را مشخص و خدمات درمانی را دریافت کنند.
برای استفاده از این اپلیکیشن، کافی است بیمار مبدا خود را مشخص کند و درخواست دهد تا نزدیکترین پزشک یا پرستار به موقعیت او اعزام شود.
درواقع اچپن، اپلیکیشن ساده و بسیارکارآمدی است که مهمترین ویژگی آن، کاهش هزینهها و حذف نیاز به مراجعه حضوری برای یک چکاپ معمولی است.
بازار صنعت درمان و مراقبت در منزل را چطور میبینید، روی چه حجمی از آن سرمایهگذاری کردهاید؟
در حوزه سلامت بهتازگی بازار صنعتی در حال شکلگیری است و تا چند سال آینده با مشارکت دیگر فعالان، رونق زیادی پیدا خواهد کرد. میزان درآمد و فروش این ایده، بستگی به میزان درصدی از تقاضاهای رسیدگی شده در اپلیکیشن دارد؛ هرچه میزان تقاضا بیشتر باشد، درآمد نیز بهصورت صعودی افزایش خواهد یافت. 3 تا 6 ماه اول که اپلیکیشن را به بازار و کاربران گوشیهای هوشمند معرفی میکنیم، طبیعتا سود چندانی نخواهیم داشت، ولی اگر تعداد تقاضایمان از 1000 سرویس در روز بالاتر برود، بهصورت تصاعدی عددی بین 30 تا 100 میلیون تومان در ماه سود خواهیم داشت.
|
تاکنون جذب سرمایه داشتهاید؟
از همان ابتدا از خدمات پیششتابدهی، شتابدهنده «ابر زندگی» که در حوزه تولید محتوای دیجیتال فعالیت دارد، استفاده کردیم. اما تاکنون برای جذب سرمایه، اقدامی انجام ندادیم. طبق برنامهای که داریم بعد از جذب کاربر و یوزر، برای جذب سرمایه بهصورت جدی اقدام خواهیم کرد.
به نقطه سربهسر رسیدهاید؟
باتوجه به اینکه فقط سه هفته از شروع فعالیتمان میگذرد، خیر.
در مسیر فعالیتتان با چه چالشهایی مواجه شدید و برای حل آنها چه راهکارهایی را در نظر گرفتید؟
برای گرفتن مجوز برای راهاندازی کسبوکار و مشارکت با مراکز ارائه خدمات در منزل، با چالشهایی روبهرو شدیم. برای مواجه شدن با این چالشها سعی کردیم با مدیرانی که در حوزه استارتاپها فعالیت میکنند، بیشتر آشنا شویم، همچنین برای مدیران مراکز خدماتی، دورههای کسبوکار برگزار کردیم.
وضعیت اکوسیستم استارتاپی ایران را چطور میبینید؟
شرایط نسبت به چند سال قبل خیلی بهتر شده و اکوسیستم پیشرفت کرده. به بیانی همکاری، همافزایی و شناخت در رابطه با استارتاپها نسبت به چند سال گذشته خیلی بیشتر شده و در آینده، بیشترهم خواهد شد.
از دستگاههای دولتی برای رفع مشکلات چه انتظاری دارید؟
در زمینه صدور مجوز و هموارکردن مسیر رشد و حرکت اکوسیستم استارتاپی تلاش و همکاری بیشتری داشته باشند.
گفتوگو: بنتالهدی فالنجی
مطالب مرتبط را بخوانید:
بازار یک میلیارد دلاری استارتاپهای سلامت
اسموسیس ۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرد