پیش‌بینی می‌کنیم «دارمت» ۵هزار داوطلب جذب کند

وحید حجه‌فروش، بنیان‌گذار باغچه از طراحی پلتفرمی جدید برای کمک به کم‌توانان در این روزها خبر می‌دهد 

بیماری کرونا که این روزها با سرعت بالایی در حال شیوع است قشر سالمند، کم‌توان و از جمله معلولین را مورد آسیب بیشتری  قرار خواهد داد از این رو این افراد باید با میزان احتیاط و مراقبت بیشتری در جامعه حضور داشته باشند و جز برای تامین ضروریاتشان شرایط قرنطینه را ترک نکنند. در این شرایط برخی استارتاپ‌ها براساس مسئولیت اجتماعی خود تلاش کرده‌اند شرایط گذراندن این دوران را توسط قشر کم‌بهره تسهیل کنند و گامی موثر در جهت کمک‌رسانی به این افراد در این روزها بردارند. باغچه پلتفرمی است که به فراگیرسازی و کارآفرینی اجتماعی می‌پردازد و در این روزهای شیوع بیماری کرونا در راستای مسئولیت اجتماعی خود یک سازوکار جدید برای کمک به اقشار خاص ارائه کرده است. در همین راستا با وحید حجه‌فروش بنیانگذار باغچه گپی کوتاه داشته‌ایم.

به گفته حجه‌فروش، باغچه پلتفرمی تحت عنوان «دارمت» را طراحی کرده است که افراد می‌توانند داوطلبانه به سالمندان، معلولین، بیماران خاص و افراد با احتمال بالای ابتلا به بیماری کرونا کمک کنند.

باغچه ضمن شناسایی مشکلات و چالش‌های روزمره افراد کم‌توان سعی کرده افراد را برای مشارکت در مسئولیت اجتماعی در قالب یک پلتفرم دعوت کند، حجه‌فروش در رابطه با این اقدام به خبرنگار آی‌چیزها گفت: «طبق بررسی‌ها ویروس کرونا گروه‌هایی از جمله  سالمندان، افراد دارای معلولیت و افرادی که بیماری دیابتی، قلبی، ریوی و ضعف ایمنی بدن دارند را در معرض آسیب بیشتری قرار می‌دهد.

طی بررسی‌هایی که کردیم متوجه شدیم این افراد در محیط‌های عمومی بیشتر امکان ابتلا دارند و راه اینکه این افراد وارد مکان‌های عمومی نشوند این است که در خانه بمانند. اما در خانه‌ماندن نیازمند این است که یکسری احتیاجات اولیه آن‌ها مانند نیاز به خرید نان، دارو و مایحتاج روزمره تامین شود.  برخی از این‌ نیازها را می‌توان به کمک سرویس‌های آنلاین برطرف کرد ولی برای برخی سرویس آنلاینی وجود ندارد. از این رو پلتفرمی طراحی کردیم که در آن یکسری داوطلب با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی درخواست‌های مختلف افراد نیازمند را برایشان انجام می‌دهند. نکته مهم این است که این داوطلب‌ها از نظر موقعیت جغرافیایی به افراد دارای درخواست خدمت بسیار نزدیک هستند. برای مثال فرد درخواست ‌دهنده به یک داوطلب ممکن است همسایه طبقه بالای او باشد و جابجایی مکانی زیادی برای داوطلبین خیر نخواهیم داشت. اسم این پلتفرم دارمت است.»

او در رابطه با نحوه آغاز بکار این پلتفرم و استقبال قابل پیش‌بینی برای آن گفت: «هفته اول آغاز بکار  پلتفرم دارمت در تهران است به این دلیل که بررسی کنیم المان‌های مختلف روی همدیگر سوار شوند ولی پلتفرم آنلاین است و هیج محدودیتی فنی و امکاناتی برای گسترش آن به شهرهای دیگر کشور و مخصوصا شهرهایی با امکان آسیب و شیوع بالا نخواهیم داشت. پیش‌بینی می‌کنیم از سمت بهره‌مندان به دلیل ترس عمومی موجود از حضور در اجتماع  استقبال بالایی خواهد شد. در تحقیقاتی که کردیم متوجه شدیم یکسری از سالمندان به‌قدری از خانه بیرون نرفته بودند که بجای نان، برنج و سایر موادغذایی را جایگزین کرده بودند و در برخی از موارد این ترس افراطی شده است. از سمت داوطلبان باید فرهنگی جا بیفتد و فردی که از سرکار بر‌می‌گردد و خرید را برای خانواده خود انجام می‌دهد داوطلبانه برای همسایه کم‌توان بغل دستی هم خرید انجام دهد. به‌نوعی اقتصاد اشتراکی است و بخشی از زمان را فرد به نیازمندان اختصاص می‌دهد.»

او همچنین ضمن تاکید بر ضرورت تایید صلاحیت و احراز هویت داوطلبان پلتفرم دارمت و اهمیت تامین امنیت مردم در رابطه با فرآیند جذب آ‌ن‌ها ادامه داد: «پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم ۵۰۰۰هزار داوطلب جذب کنیم. داوطلب‌ها را از کانال‌های شناخته‌شده و در تعامل با ارگان‌هایی مانند هلال‌احمر، بسیج و کانون جوانان شهرداری جذب خواهیم کرد. در قدم دوم هر داوطلبی که وارد سیستم ما می‌شود یک فرآیند احراز هویتی را پشت‌سر می‌گذارد و ما دقیقا می‌دانیم که این فرد کیست، کجا زندگی می‌کند و تلفن، موبایل و مشخصات افراد احراز می‌شود. علاوه بر این فرآیندهای آموزشی را هم برای داوطلبین در نظر گرفتیم. افرادی که وارد سیستم ما می‌شوند باید یکسری آموزش‌های بهداشتی بگذرانند که در هنگام تحویل اقلام موردنیاز، خودشان و اقلام را ضدعفونی کنند. تعاملی هم برای قراردادن مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار داوطلبان انجم دادیم که مجبور نباشند از این بابت هزینه کنند.»

حجه فروش در انتها در رابطه با تغییر نگاهی که این پلتفرم در فعالیت‌های داوطلبانه آینده ایجاد خواهد کرد و مشارکت کسب‌وکارها بنا به مسئولیت اجتماعیشان گفت: «این پلتفرم کمک خواهد کرد که یک تغییر عمده در فعالیت‌های داوطلبانه از این بعد رخ دهد. شرکت‌ها می‌توانند در پلتفرم ما مسئولیت اجتماعی خود را به شکل ترغیب کردن داوطلبان اجرا کنند برای مثال شرکتی مانند اسنپ می‌تواند برای داوطلبی که در دارمت  امتیازی بدست آورده کد تخفیف درنظر بگیرد و از این طریق مسئولیت اجتماعی شرکتی خود را  تبدیل به تبلیغی برای برندش کند. از طرفی داوطلبان هم ترغیب می‌شوند تا به یک فرد کم‌توان کمک کند. از آنجا که تا امروز فعالیت‌های داوطلبانه کاملا غیرمتمرکز بوده است  با این پلتفرم فعالیت‌های داوطلبی از حالت متمرکز خارج شده است و تبدیل به یک فعالیت غیرمتمرکز خواهد شد.»

مطالب مرتبط:

رشد ۷۴ درصدی تماشای آنلاین انیمیشن در روزهای قرنطینه
تولید کیت تشخیص ویروس کرونا در پارک فناوری پردیس
سایه سیاه کرونا بر سر استارتاپ‌های خدمات منزل
اعلام آمادگی اسپید برای توزیع اقلام بهداشتی در تهران
خدمات جدید سامانه تهران من برای مقابله با کرونا
کرونا و استارتاپ‌هایی برای ارتباط تصویری با پزشکان

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.