مدارس، الفبای آموزش آنلاین را نمیدانند
نغمه عقیلی، بنیانگذار استاد سلام از چالشهای آموزش آنلاین میگوید
از زمانی که سایه سیاه کرونا روی کشور سایه انداخته، نهتنها کسبوکارهای سنتی و آنلاین را از سکه انداخته، بلکه دانشآموزان را هم از مدرسه بینصیب کرده است. از آنجایی که بسیاری از استارتاپها عزم خود را جزم کردند که با ارائه خدمات در این شرایط به جنگ این ویروس بروند، پلتفرم آموزشی استادسلام هم اعلام کرده تا پایان دوران شیوع کرونا همراه مدارس و دانشآموزان است و با برگزاری کلاس آنلاین ، معلمان و دانشآموزان را بهصورت آنلاین به یکدیگر متصل میکند.
نغمه عقیلی، بنیانگذار استارتاپ استادسلام با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس میگوید: «با توجه به احتمال تعطیلی مدارس تا پایان سال، اعلام آمادگی کردیم امکانات رایگان برگزاری کلاس آنلاین را برای مدارس فراهم میکنیم تا دانشآموزان از آموزش عقب نمانند، با مدارس زیادی در ارتباط بودیم و همکاریهای خوبی هم شکل گرفته است. ما بر این باوریم در هر شرایطی حتی روزهای برفی، آلودگی هوا و شیوع کرونا نباید آموزش را تعطیل کرد.»
او در ادامه درباره طرح نوآفرین توضیح میدهد: «با جدیشدن تعطیلی مدارس، با مسئولان وزارت ارشاد و معاون وزارت ارتباطات مذاکراتی داشتیم و در آنجا دغدغههای خود را مطرح کردیم که در نتیجه طرح نوآفرینی ما تایید شد. قرار است استادسلام بهعنوان یک استارتاپ و مسئولیت اجتماعی به این مسئله ورود پیدا کند، چراکه بستر آموزش نیاز به مراقبت دارد و امیدواریم بازتاب این فعالیت، بازارگرمی و نتایج بازاری نداشته باشد.»
متاسفانه معلمها در برابر آنلاینشدن آموزش، کمی مقاومت میکنند، البته این موضوع طبیعی است، گاها دیده میشود که در مدارس نسبت به آن گاردی وجود دارد و تمایلی ندارند در روزهای تعطیل آموزش ببینند.
نغمه عقیلی معتقد است، معلمانی که با حوزه آیتی آشنایی دارند بهتر میتوانند وضعیت را مدیریت کنند و خود را با آموزش آنلاین وفق دهند. او با ابراز تاسف میگوید: «در این شرایط که تمام زیرساختها را برای آموزش آنلاین معلمان مدارس مهیا کردهایم و از خدمات ارائهشده پشتیبانی میشود، اما هنگام مذاکرات و همکاری با برخی مدارس متوجه میشویم، حتی الفبای آموزش آنلاین را نمیدانند.»
وی در مورد استقبال مدارس از آموزش آنلاین توضیح میدهد: «متاسفانه معلمها در برابر آنلاینشدن آموزش، کمی مقاومت میکنند، البته این موضوع طبیعی است، گاها دیده میشود که در مدارس نسبت به آن گاردی وجود دارد و تمایلی ندارند در روزهای تعطیل آموزش ببینند.»
عموم مدارس به استادسلام بهعنوان رقیب نگاه میکنند،برای اینکه این نگرش را اصلاح کنیم باید اعتمادسازی کنیم که این امر نیاز به انرژی مضاعف دارد. در حالی که مدارس، به استادسلام بهعنوان یک رقیب نگاه میکنند، شاید نگاه سنتی به بازار و نگرانیها در این مورد کاملا طبیعی باشد
ارتباط آنلاین، فقط واتسآپ و تلگرام نیست
به گفته عقیلی، زمانی که صحبت از ارتباط آنلاین میشود، بیشتر معلمان و مدیران مدارس ذهنشان به واتسآپ و تلگرام معطوف میشود. متاسفانه حتی برخی از مدارس غیرانتفاعی زیرساختهای برقراری ارتباط و آموزش آنلاین را ندارند، بنابراین برای رفع این مشکلات، استادسلام بهصورت آنلاین کلاس درس برای دانشآموزان برگزار میکند.
او در ادامه در رابطه با چالش پلتفرمهای آموزش آنلاین و راهحلهایش میگوید: «اولین چالش ما آموزش معلمهاست. شاید همیشه مدارس به وزارت آموزش و پرورش بابت نداشتن برنامهریزی درست اعتراض داشته باشند، اما متاسفانه برخی مدارس هم برای آموزش برنامه مدونی ندارند. مدیران و معلمان آمادگی کلاس آنلاین را ندارند و این موضوع بهدلیل عدم آمادگی و تمرین لازم برای برگزاری چنین کلاسهایی است، بنابراین بحثهای غیرآموزشی مطرح میشود و کلاسها جدیت لازم را ندارند. البته راهکار این مشکل نبود پروتکل مختص شاگردان، مدیران مدرسه و پشتیبانی مدارس است.»
او ضمن اشاره به اینکه عموم مدارس به استادسلام بهعنوان رقیب نگاه میکنند، میگوید: «برای اینکه این نگرش را اصلاح کنیم باید اعتمادسازی کنیم که این امر نیاز به انرژی مضاعف دارد. استادسلام بر مبنای فناوریهای آنلاین اداره میشود، در حالی که مدارس، به استادسلام بهعنوان یک رقیب نگاه میکنند، شاید نگاه سنتی به بازار و نگرانیها در این مورد کاملا طبیعی باشد.»
وی چشمانداز استادسلام را آموزش برای همه در هر نقطهای میداند و ادامه میدهد: «سال 92 که فعالیت خود را شروع کردیم با توجه به اینکه معرفی برند و جا انداختن آن، کار دشواری است، اما طی این سالها ارتباط خوبی با معلمها داشتهایم.»
عقیلی در توصیف استادسلام میگوید: «کادر آموزشی مستقل استاد سلام، دارای معلمهای آموزشدیده، با سوابق آموزش آنلاین و پاورپونتهای آموزشی است و اگر مدرسهای در این زمینه نیاز به کمک داشته باشد، آمادگی ارائه خدمات آموزشی را دارد.»
وی با اشاره به اینکه پلتفرم مدارس آنلاین، قبل از اینکه در جامعه به آن نیاز باشد، بهوجود آمده، عنوان میکند: «ما براساس نیازها پلتفرم را پیادهسازی کردیم و در اختیار مدارس قرار میدهیم. در گذشته مدیران نسبت به ورود تکنولوژی به مدارس سرسخت بودند. برای آشناکردن معلمان و مدیران مدارس با فضای کلاس آنلاین نیاز به زمان زیاد و فرهنگسازی بود، اما با اپیدمی این بیماری این اتفاق بهسرعت در حال وقوع است و این برای همه دستاندرکاران آموزش، اتفاق مبارکی است.»
بیشتر بدانید:
دست حوادث بر گلوی گردشگری
کرونا فاتحهخوانی را آنلاین کرد
اطلاعیه فلایتیو: فعلا سفر نکنید!
خداحافظی ۱۸۲ نفر از علیبابا
دورکاری و ریزش مشتری: استارتاپها در برابر کرونا
خدمات جدید سامانه تهران من برای مقابله با کرونا
استارتاپهای گردشگری را با کنسلیها تنها نگذارید!
کرونا و استارتاپهایی برای ارتباط تصویری با پزشکان
معرفی چند استارتاپ برای سرگرم کردن بچهها در روزهای قرنطینه
خیلی خوبه که این استارتاپها برای کمک به مدارس آمدن. بچهها نیمه دوم سال ۹۸ شاید یکماه هم به مدرسه نرفتند، کاش اینها زودتر رسمی میشدند و به کمک به مدارس میآمدند.
لطفا چند پلتفرم دیگر هم معرفی کنید
ممنون
من یک معلم هستم و آموزش آنلاین کار بسیار سختی است چون کودکان را وقتی نمیبینیم کنترل کردنشان هم سختتر میشود.
به نظرم استادسلام و استارتاپهای آموزش باید کاری کنن مردم از خونه نیان بیرون