۶۷۰ میلیون دانلود و بروزرسانی بازی‌ها از کافه بازار

گزارش کافه بازار از وضعیت بازی‌ها در سال ۹۸

بر اساس گزارشی که کافه بازار از صنعت برنامه‌های موبایل ایران از سال ۹۸ ارائه داده است؛ ۱۸ هزار بازی فعال در سال ۱۳۹۸، ۶۷۰ میلیون بار دانلود یا بروزرسانی شده‌‌‌اند، به طوری که مجموع  نصب فعال در بازی‌ها در ۲۹ اسفند ۱۳۹۸ به عدد ۸۳ میلیون رسید. رشد تعداد بازی‌های فعال در سال ۹۸ نسبت به ۹۷، رشد ۴۲ درصدی داشته است.

در این گزارش آمده است که یک میلیون خریدار بیش از ۶ میلیون بار از ۷.۷ هزار بازی فروشنده خرید موفق داشته‌اند که در مجموع ۶۹ میلیارد تومان درآمد خالص برای بازی‌سازان به همراه داشته است.

بازی‌ها به‌طور میانگین چه میزان از کل درآمدشان را در طول سال‌های بعد از انتشار کسب می‌کنند؟ این سوالی است که کافه‌بازار با بررسی مجموع بازی‌های ایرانی که سه سال از شروع فعالیتشان می‌گذرد و در این مدت حداقل ۱۰۰ هزار تومان درآمد داشته‌اند، به آن پاسخ داده است. به گفته کافه‌بازار بازی‌های ایرانی در ۲۰ ماه اول بعد از انتشار ۸۰ درصد و در شش ماهه‌ی اول حدود ۵۳ درصد و در ماه اول ۲۴ درصد از کل درآمد نصیبشان می‌شود. همچنین بازی‌های دسته معمایی و امتیازی سریع‌تر و بازی‌های دسته‌ی خانوادگی و اکشن کندتر از بقیه‌ی دسته‌ها، دوره‌ی رشد خود را سپری می‌کنند و بازی‌های درآمد بالا، در چرخه‌ی عمر طولانی‌تری نسبت به بقیه بازی‌ها، درآمد کسب می‌کنند.

بازی‌ها چندماه بعد از انتشار فروش دارند؟

طبق گزارش کافه بازار ۵۳ درصد از بازی‌های ایرانی تا سال دوم بعد از انتشار همچنان فعالیت می‌کنند، ۱۵دصد بازی‌ها تا شش ماهه‌ی اول و ۸۰ درصد بازی‌ها تا سال چهارم به فعالیت خود خاتمه می‌دهند.

گزارش کافه بازار از وضعیت بازی ‌ها نشان می‌دهد که نیمه‌ی عمر بازی‌ها با درآمد بالاتر ۴۳ماه و بازی‌های کم درآمدتر تا ۱۵ ماه است که در دسته‌های مختلف متفاوت هستند، برای مثال در دسته‌ی ماجرایی تا ۲۱ ماه و کلمات و دانستنی‌ها تا ۳۹ ماه برآورد شده‌اند. کافه بازار در بخش دیگری از گزارش خود به رشد ماهانه درآمد بازی‌های ایرانی پرداخته است. تحقیقات کافه بازار نشان می‌دهد که بازی‌های ایرانی میانگین در شش ماه‌ی اول ۷ درصد رشد مرکب ماه به ماه دارند. بازی‌های با درآمد A (بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در ماه) در ماه دوم ۵۳۱ درصد، در ماه ششم ۱۳۴ درصد و در سال اول ۴۸ درصد رشد ماه به ماه مرکب داشته‌اند. از درآمد بازیسازان که گذر کنیم، نصب بازی‌ها فاکتور مهمی برای هر بازی در طول عمر خودش، به حساب می‌آید.

طبق گزارش که کافه بازار از بازی‌های ایرانی از سال ۹۶ تا به الان منتشر شده است و حداقل ۱۰۰۰نصب فعال داشته‌اند؛ تهیه کرده است، روند رشد نصب فعال بازی‌ها از ۲۳ درصد در ماه دوم شروع شده و به ۱ درصد در سال دوم می‌رسد که بازی‌های ایرانی میانگین در شش ماهه‌ی اول ۱۱ درصد رشد مرکب ماه به ماه نصب فعال دارند.

وضعیت تراکنش‌های مختلف بازی‌ها

طبق گزارشی که کافه بازار از رشد تراکنش‌ بازی‌ها ارائه داده است، تمام دسته‌ها در آذرماه و همینطور در پایان سال رشد ناگهانی را در تعداد خرید تجربه کرده‌اند. که به نظر می‌رسد رشد اولیه در آذر ماه مربوط به قطعی اینترنت در آبان‌ماه باشد و شیوع بیماری کرونا و قرنطینه در پایان سال ۹۸، باعث رشد دوم بوده است. گزارش کافه بازار از وضعیت بازی ‌ها نشان ‌می‌دهد که در دسته‌های مختلف، بخش‌های استراتژی، خانوادگی، تفننی و اکشن در مقایسه با سایر دسته‌ها طرفداران بیشتری داشته‌اند. آمار جالبی که در این گزارش به چشم می‌خورد این است که دسته‌های کلمات و دانستنی‌ها، ورزشی، ماجرایی و آموزشی گرچه در پایان سال مثبت شده است ولی به طور کلی در طول سال روند رشد منفی داشته‌اند.

فایل کامل گزارش را می‌توانید از اینجا دانلود کنید

بیشتر بخوانید:

یک سوم درآمد کافه‌بازار نصیب بازی‌سازها شد
چرا فعالان بازی‌های آنلاین به آینده امیدوارند؟
کاربران هر استان کدام دسته بازی را نصب می‌کنند
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.