واکنش استارتاپی‌ها به انحصارگرایی صداوسیما

یا قرارداد توسکا را لغو کنید یا با شرایط بحرانی فعلی بندهای جدید به آن اضافه کنید

پس از انتشار ویدیویی از جلسه بررسی جزییات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، که علی عسگری، رئیس صدا و سیما در این جلسه مخالفت خود را با طرح تبلیغ رایگان کسب‌وکارهای آنلاین، به‌علت سوشدن این سازمان توسط شرکت توسکا اعلام می‌کند، باعث شد تا بار دیگر نقش صدا و سیما به عنوان یک سازمان ملی داغ شود. به‌دنبال همین موضوع شرکت توسکا، بیانیه‌ای با محوریت قرارداد ۱۰۰۰ میلیاردی این شرکت با صدا و سیما به مدت سه سال منتشر کرد، به استناد این بیانیه، مالکیت کامل توسکا متعلق به همراه اول است، همچنین توسکا در این بیانیه به همکاری با استارتاپ‌هایی چون دیجی کالا، تپسی، شیپور، دیوار ، اوبار و… اشاره کرده است. اما صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین و فعالان استارتاپی واکنش‌های متفاوتی به این ماجرا نشان دادند. اسنپ‌مارکت در اطلاعیه که در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، این اقدام صداوسیما  را بهانه‌تراشی می‌داند تا به معرفی کسب‌وکارهای آنلاین تن ندهد.

الفت‌نسب: قرارداد توسکا لغو شود!

رضا الفت‌نسب، عضو هیئت مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با اشاره به بیانیه منتشر شده از سوی شرکت توسکا گفت: «شرکت توسکا در اطلاعیه منتشر شده اعلام کرده از ۳۰ آذر منحل شده، و همینک آنتن در اختیار همراه اول است. همچنین نام تعدادی از کسب‌وکارهای آنلاینی که با آن‌ها همکاری داشته را ذکر کرده که البته نکته حائز اهمیت این است که استارتاپ‌های کوچک و متوسط به‌مانند کسب‌وکارهای بزرگ نام برده، ‌قادر به پرداخت این مبالغ برای تبلیغات نیستند.»

به عقیده الفت‌نسب سوال مطرح این است که چرا صدا و سیما اقدام به لغو این قرارداد نمی‌کند؟! او در ادامه احتمال می‌دهد که این اقدام به‌علت میزان درآمدی است که این سازمان از شرکت توسکا یا همان همراه‌اول دارد. او با تاکید بر این موضوع که اگر صدا و سیما، قصد کمک به مردم و جامعه را در این شرایط دارد، یا باید از این شرایط و درآمد چشم‌پوشی و این قرارداد را ملغی کند و مانند بخش تبلیغات کسب‌وکارهای آفلاین، بخش تبلیغ کسب‌وکارهای آنلاین را به واحد بازرگانی خود بدهد یا با شرکت همراه اول یک همکاری درونی شروع کنند که شامل تخفیف به این شرکت می‌شود که به دنبال آن، شرکت توسکا هم بتواند این تخفیف را به کسب و کارها ارائه دهد.

الفت‌نسب اعتقاد دارد صدا و سیما در قراردادهای بعدی خود باید دقت بیشتری داشته باشد و مزایده با رقم‌های این‌چنینی برگزار نکند که بتواند در شرایط خاص و بحرانی تصمیم‌های درستی اتخاذ کند.

جای خالی، بندی برای شرایط بحرانی در قرارداد توسکا

عادل طالبی، رئیس انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی، با تاکید بر این موضوع که صحبت‌های رئیس صدا و سیما غیرقانونی نیست، گفت که این سازمان باید در قراردادش با شرکت توسکا، بندی برای استفاده از ظرفیت‌های خود در شرایط بحرانی درنظر می‌گرفت. او در ادامه با اشاره به شرکت توسکا و میزان همکاری این شرکت تبلیغاتی با استارتاپ‌ها در این شرایط خاص گفت: «قطعا هیئت مدیره این شرکت افراد باهوشی هستند که توانسته‌اند در این جایگاه قرار بگیرند، در نتیجه آن‌ها با توجه به درنظر گرفتن منافع کوتاه مدت و بلندمدت خود، تصمیم درستی در همراهی کردن استارتا‌پ‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی خود در این شرایط بحرانی خواهند گرفت.»

به گفته طالبی سازمان صدا و سیما باید در قراردادهای بعدی خود، بندهایی برای تصمیم‌گیری و حتی لغو قرارداد در شرایط خاص این‌چنینی در نظر بگیرد.

طالبی معتقد است که صدا و سیما در حوزه‌های مختلفی چون تولید محتوا، برنامه‌سازی، منابع انسانی و … سیاست‌گذاری‌های درستی نداشته است. او افزود: «من شخصا از صدا و سیما انتظار زیادی ندارم و بیش از ۶ سال است که تلویزیون هم نگاه نمی‌کنم، به‌جز موارد خاص و یا برنامه‌ای توصیه شده توسط دوستان. واقعیت این است که من حتی امیدی برای اصطلاح روندی که صدا و سیما در پیش گرفته است هم ندارم.»

او درباره تجربه شخصی که از صدا و سیما داشته است، به خبرنگار آی‌چیزها توضیح داد: «برای بعضی از محصولات که مخاطبان خاصی از جامعه را دربر می‌گیرد، تنها گزینه روی میز تبلیغات از راه صدا و سیما است، با اینکه قیمت‌های آن مورد تایید من نیست. در این شرایط هم ما محتوا را به شرکت‌هایی که با صدا و سیما در ارتباط هستند می‌دهیم آن‌ها خود برای آن برنامه‌سازی می‌کنند. درواقع من در چند برنامه تلویزیونی و رادیویی شرکت کرده‌ام اما رابطه مستقیم با صدا و سیما نداشته‌ام.»

او در ادامه اضافه می‌کند که کرونا خسارت‌های جبران‌ناپذیری به جامعه وارد کرده است اما درس بزرگی که به همه ما داده است این است که کسب‌وکارها بسیار شکننده هستند و باید دوراندیش باشیم.

وی اضافه کرد: «ماجرای صدا و سیما مصداق این موضوع است که باید در قراردادهای خود این روزها را پیش‌بینی می‌کرد و بندهایی برای منافع مردم هم در نظر می‌گرفت.»

بیشتر بدانید: صدا و سیما استارتاپ‌ها و شرکت‌های خصوصی را رقیب خود می‌داند

شرایط جنگی است، صداوسیما منافع ملی را درنظر بگیرد

نازنین دانشور، بنیان‌گذار تخفیفان نیز انحصار سازمان صدا و سیما توسط شرکت توسکا را یک مسئله غیرعادی می‌داند و در این‌باره توضیح داد: «صدا و سیما به‌عنوان یک رسانه ملی باید نفع مردم و جامعه را در اولویت خود قرار دهد. این سازمان باید در راستای هدف ملی خود، تبلیغاتی را که در این شرایط به‌نفع مردم و در جهت رفع نیازهای آن‌ها باشد، انجام دهد نه برای نفع شخص خاص.»

او اضافه کرد: «در شرایط بحرانی که در حال حاضر کمتر از دوران جنگ ندارد ما از صدا و سیما انتظار داریم تا کسب و کارهایی را که برای کمک به مردم از درآمدزایی صرفنظر می‌کنند و خدمات رایگان ارائه می‌دهند را حمایت کند.»

انحصار را نمی‌توان انکار کرد

نغمه عقیلی، بنیان‌گذار استاد سلام با اشاره به حضور خود در یک برنامه تلویزیونی در گفت‌وگو با آی‌چیزها گفت که باید استارتاپ‌ها برای تبلیغات در صدا و سیما زیرساخت و سرورهای مناسبی داشته باشند که در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد استارتاپ‌ها از نظر فنی آماده برای تبلیغات در صدا و سیما نیستند. او در این‌باره توضیح داد: «زمانی که کسب‌وکار آنلاینی در صدا و سیما تبلیغ می‌شود، موج زیادی از کاربران برای استفاده از کسب و کار مذکور وارد این سایت می‌شوند، این سایت باید از نظر فنی آماده این درخواست‌ها باشد و به اصطلاح پایین نیاید، همچنین بتواند خدمات خود را به درستی به مشتریان ارائه دهد.» به اعتقاد عقیلی اگر استارتاپی در این شرایط دچار نقض فنی شود،‌ با توجه به روحیات مردم، تبلیغ بسیار منفی برای این کسب‌ و کار محسوب می‌شود که دهان به دهان می‌چرخد.

او در ادامه با تاکید که این مسئله، انحصارگری شرکت توسکا برای تبلیغات را توجیه نمی‌کند، گفت: «مسئله انحصار، موضوعی است انکارناپذیر. برای مثال انحصار باعث شده است که این سرورها در اختیار بعضی از کسب و کارها باشد با اینکه از آن هیچ استفاده‌ای نمی‌کنند. اما موضوعی که مطرح است بعضی از این تبلیغات استارتاپ‌هایی مانند روبیکا و سروش و … تبلیغاتی هستند زود گذر و ما نباید ناامید شویم و باید به کار خود ادامه دهیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.