پویش کرونا پلاس آغاز به کار کرد

کمپین کرونا پلاس با هدف از حمایت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها راه‌اندازی شده است

پویش کرونا پلاس به همت ستاد توسعه فناوری‌های اقتصادی دیجیتال و هوشمندسازی، ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان و ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی ریاست جمهوری با هدف برون‌رفت از شرایط کرونا با طرح‌ها، محصولات و خدمات استارتاپ‌ها برگزار شده است.

به گزارش آی‌چیزها شیوع ویروس کرونا و خانه نشین شدن مردم سبک زندگی آن‌ها را آرام آرام عوض کرده است و نوع نیازها و وسیله برطرف کردن آن‌ها نیز تغییر کرده است.

مهدی محمدی، استاد دانشگاه تهران و همچنین مسئول اجرایی پویش کرونا پلاس در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های بخش دیجیتال گفت: «با شدت گرفتن بیماری کرونا و خانه‌نشین شدن مردم، اجرای طرح فاصله‌گذاری و حضور کمرنگ مردم در جامعه استفاده از کسب‌وکارهای آنلاین و خدماتی که در این دوران این استارتاپ‌ها می‌توانند به مردم دهند، پررنگ تر شد. از همین رو کمپینی با هدف به کارگیری ظرفیت‌های کسب‌وکارهای آنلاین طراحی کردیم تا استارتاپ‌هایی که راه‌حلی در ۹ زمینه سلامت، ورزش، آموزش، تولیدمحتوا، سرگرمی و توریسم، حمل و نقل آنلاین کالا، نوآوری اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین و مسئولیت اجتماعی و ایده و ابتکارات دارند، بتوانند خدمات خود را ارائه دهند. این کمپین با نام کرونا پلاس فعالیت خود را آغاز کرده است.»

به‌گفته او تاکنون بیش از ۲۵۰ استارتاپ در این پویش شرکت کرده‌اند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «این پویش با دعوت معاونت علمی ریاست جمهوری از شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان در بحران کرونا برای رفع مشکلات ایجاد شده است. در فاز اول بیش‌ترین همکاری را با شرکت‌های داروسازی، بایوتکنولوژی و محصولات پزشکی داشته است. تاکنون محصولات دارویی، دستگاه‌های تنفسی، ماسک‌ و .. با همکاری با این شرکت‌ها تولید شده که توانسته‌اند بخشی از نیازمندی‌های داخل کشور را تامین کنند. برای مثال یکی از این استارتاپ‌ها که توسط این کمپین حمایت شده است، محصولی ارائه دادند که تشخیص بیماری کرونا را از طریق عکس ریه فرد ممکن می‌سازد.»

او با اشاره به چگونگی حمایت‌هایی که در پویش کرونا پلاس از این کسب‌وکارها می‌شود، گفت: «این حمایت‌ها از استارتاپ‌هایی خواهدشد که در یکی از نه حوزه ذکر شده بتوانند خدماتی ارائه بدهند و محصولات و ایده‌های آن‌ها در بازه‌های کوتاه مدت حداکثر یک ماه بتواند آماده شده و اجرا شود. این کمک‌ها در ۳ بخش ارائه می‌شود. یکی از آن‌ها کمک مالی مستقیم است، به این صورت که به آن‌ها تسهیلات ارزان قیمت، وام‌های کم‌بهره، کمک‌های بلاعوض تعلق می‌گیرد. برای میزان تسهیلات هنوز سقفی تعیین نشده است اما انتظار می‌رود که به هر طرحی با توجه به رویکردش از ۵۰ میلیون تا یک میلیارد تومان تسهیلات یا کمک بلاعوض تعلق گیرد. بخش دوم این حمایت، کمک‌های قانونی، رفع موانع و اخذ مجوزهای لازم است که با کمک دستگاه‌های اجرایی شکل می‌گیرد. بخش سوم کمک‌های ما مربوط به مسائل زیرساختی اعم از فضای ابری، سرورها و دیتا سنترها است. به این صورت که یا از ارائه‌هنده‌های فنی که خود کمپین با آن‌ها قرارداد دارد استفاده می‌کنند یا به آن‌ها سوبسیدی  داده می‌شود که بتوانند این سرویس‌ها را تهیه کنند. در آخر هم این استارتاپ‌ها در الویت برای تبدیل شدن به شرکت‌های دانش بنیان و خلاق قرار می‌گیرند.»

محمدی در پاسخ به این سوال که آیا حتما باید این استارتاپ‌ها مجوز داشته باشند، گفت: «اگر این تیم‌ها ایده مناسبی و آماده داشته باشند می‌توانند به ما اعلام کنند و ما می‌توانیم در اخذ مجوز به آن‌ها کمک کنیم. افراد صاحب ایده باید این مطلب در نظر داشته باشند که این ایده‌ها باید در یک ماه قابل اجرا باشد.»

مطالب مرتبط:

کمپین پازل تمدید شد

سهم هر ایرانی، ۵۴میلیون ریال آموزش الکترونیکی رایگان

رشد ۲۰۰ درصدی برخی از کسب‌وکارها در جشنواره فروش اینترنتی

مشارکت ۱۱ میلیارد تومانی در خرید گواهی نیکوکاری مقابله با کرونا

کرونا و استارتاپ‌هایی برای ارتباط تصویری با پزشکان

او در ادامه نوع خدماتی که در هر کدام از این ۹ حوزه نیاز است را توضیح داد:

سلامت آنلاین

سلامت روانی، مشاوره خانواده، کمک به سالمندان، خدمات آزمایش در محل، تله مدیسین، پلتفرم‌های ارتباطی میان مردم و جامعه پزشکی

ورزش آنلاین

تمرینات ورزشی در منزل، ارائه برنامه‌های ورزشی تغذیه در منزل، نظارت آنلاین برنامه‌های ورزشی، پلتفرم تعامل باشگاه‌ها و مربیان با مردم

آموزش آنلاین

آموزش دروس مدارس به صورت آفلاین و آنلاین، راه‌اندازی مدارس آنلاین، راه‌حل‌های اشتراک‌گذاری محتوای آموزشی

سرگرمی و توریسم آنلاین

استفاده از ابزارهای فناوری و مجازی برای تورهای مجازی، سرگرمی‌های آموزشی و با محتوای فنی در قالب بازی و …

تولید محتوای آنلاین

ارائه راه حل‌هایی برای کسب‌وکارهای فعال در حوزه محتوا و آسیب دیده از کرونا مانند تئاتر، موسیقی، سینما و … ارائه محتوای غنی و جذاب ترویجی مرتبط با موضوع کرونا، ارائه خدمات تولید و انتشار محتوا به سایر استارتاپ‌ها

نوآوری اجتماعی

پلتفرم‌های خیریه و جمع‌آوری کمک، پلتفرم‌های کمک به اقشار آسیب دیده از کرونا، پلتفرم‌های کمک به استارتاپ‌های آسیب دیده، پلتفرم‌های مسئولیت اجتماعی

فروشگاه‌های آنلاین

ارائه تخفیف به مشتریان در فروشگاه‌های موجود در قالب مسئولیت اجتماعی، ارائه فضای فروشگاهی آنلاین به کسب‌وکارهای سنتی و آنلاین، خدمات توسعه فروشگاه آنلاین و توسعه اپلیکیشن

حمل‌و‌نقل آنلاین

ارائه راه‌حل‌هایی برای رساندن کالا و خدمات به مشتریان به صورت امن و سلامت، ارائه راه‌حل‌هایی برای کسب‌وکارهای سنتی درگیر در حمل و نقل

ایده و ابتکارات فناورانه

استفاده از ظرفیت‌های فناوری‌های هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا، هوشمندسازی، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی برای کاربردهای مستقیم یا غیرمستقیم با کرونا، با تاکید بر شناسایی و تفکیک مبتلایان، پرداخت های امن و اعتباری، کنترل رفت و آمد افراد مشکوک به کرونا، دورکاری، آموزش و سرگرمی های خاص

علاقه‌مندان می‌توانند با ورود به سایت http://coronaplus.innoway.ir و یا سایت معاونت ریاست جمهوری اطلاعات خود را بارگزاری کنند، سپس توانمندی‌ آن‌ها توسط کارگروه‌ها بررسی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.